Steamboy skrev:
Nej, det tycker jag inte.
Så du anklagar TS för att skrämma upp folk? Har du aldrig varit exalterad över något du precis lärt dig bara för att direkt efter inse att alla andra redan visste om det ;)

(Jag blundar för ditt påstående i det andra stycket.)

O
Bo.Siltberg skrev:
Har du aldrig varit exalterad över något du precis lärt dig bara för att direkt efter inse att alla andra redan visste om det ;)
Självklart, men precis som skriver du skriver brukar jag "direkt efter inse att alla andra redan visste om det". Det vill säga att jag inte gått ut direkt på internet och försökt sprida min övertygelse till andra! =)

Bo.Siltberg skrev:
(Jag blundar för ditt påstående i det andra stycket.)
Ja, det var nog lite väl hårt att dra till med R-ordet och jag ber om ursäkt för det! Särskilt som jag själv tycker det används lite väl lättvindigt i debatten nu för tiden.

Stycket jag tänkte på är följande:
Det går inte att med en skylt hindra en polsk hantverkare att plugga in sin golvslipmaskin där. Då får man i så fall plugga igen ett hål med epoxy.
Det är den enda skönhetsfläcken i ett annars utmärkt dokument. Jag skulle ha skrivit något mer värdeneutralt, t.ex:
Det går inte att med en skylt hindra någon från att plugga in en 3-fasmaskin som behöver nolla i uttaget, vilket kan skada maskinen eller utgöra en direkt livsfara. Då får man i så fall plugga igen ett hål med epoxy.
Men det är möjligt att jag ådragit mig allt för stor politisk korrekthet så här på ålderns höst! ;-)

Extremt oseriöst att tillskriva den riktigt kompetenta elektronikingenjören Dave Jones som är välrespekterad i elektronikvärlden även bland tillverkare som den "nasala australiensiska gnällspiken "Danger-Danger-Dave" ala Steve Irvine. Han må låta dramatisk ibland det håller jag med om men om du hade tittat på mer en video innan du dömer folk så skulle du insett att människan är kompetent och vet vad han pratar om. Troligtvis vet han mer om elektronikdesign än någon annan i denna tråden.

Nästa steg avfärdar man transienter, nästa gång avfärdar man att det är ingen risk att kortsluta en multimeter oavsett om den har några säkringar eller inte, nästa gång avfärdar man demonstrationen hos Fluke som ett PR-jippo, nästa gång avfärdar man att hela CAT-klassning inte gäller svenssons för de mäter ju "bara" på maximalt 3-fas 25A. Sist men inte minst avfärdar du Dave Jones som om människan vore en pajas.

För er som inte avfärdar människan så har han en utmärkt video om just ingångsskydd på multimeter här:

https://www.youtube.com/watch?v=zUhnGp5vh60

OBS! Varning! Detta är en youtube-video vilket per automatik betyder enligt vissa att man inte kan lita på den ;)

Som besökare i denna tråden så får man uppfattning av dessa motargument att det spelar ingen som helst roll vilken skit man köper, allt duger för att användas vart man än mäter och vilka misstag man en kan tänkas göra. Det där med säkerhet i mätverkyg gäller bara yrkesfolk som mäter på 690V-system, glöm det grabben.

Ja, ni kan låsa tråden. Jag känner mig klar här. Hoppas dock att någon som faktiskt äger eller letar efter en multimeter läser igenom hela tråden ordentligt och sedan bildar sig sin egna uppfattning vilka säkerhetskrav man vill ha på verktyget i handen. Naturligtvis är det viktigaste att man vet hur man ska mäta säkert, kontrollera mot känd spänning, mäta spänningslöst vid resistansmätning, vara försiktig med mätprobarna där de kan råka kortsluta sig själva, hur man tolkar mätresultatet osv. Men det kan någon annan här gärna skriva en tråd om!

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
dan_norstedt skrev:
Ja, ingen spänning blir över 327V om man mäter på ett vanligt vägguttag och Paschen's lag ger då att det fenomen som orsakar branden i Youtube-videon inte kan uppkomma..
Paschen's lag finner nog inte användning här. Den förutsätter homogena elektriska fält vilket förekommer mellan plana elektroder. I vanliga hushållselektriska apparater, vägguttag mm har man en del spetsar, kanter och andra oregelbundenheter som gör fältet starkt inhomogent (ojämnt). Där kan överslagsspänningen vara vad som helst. Det kan gnistra även vid halva nätspänning och därunder om bara metalldelarna kommer tillräckligt nära.

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Kalle_A skrev:
Ett bra instrument felaktigt använt skyddar användaren skapligt bra. Då menar jag både instrument och mätprober/kablar. Ett instrument med dålig säkerhet och felaktigt använt kan innebära risk. Inte sagt att det har hänt många men flera jag känner har bara använt sin multimeter enstaka tillfällen och totalt kanske någon timme eller ett par.

Jag har i andra trådar upplevt att användare av multimetern inte har nödig kunskap för att mäta eller tolka resultatet,

Jag tillhör dem som vet att jag tålt el-chock. Jag har tom suttit fast och lossat först pga att jag trillat bakåt. Detta vid spänningsnivåer som finns i de flesta hus. Dvs ingående matning brukar vara 3 faser.
Om man ställt mätinstrumentet på 200mA, kopplar ena mätpinnen till fas och tar på den andra mätpinnens fas samtidigt som man står olämpligt så kan man få en med god marginal dödlig elshock, detta gäller alla människor om förutsättningarna är ogynnsamma (övergångsmotståndet ligger i ett dåligt område). Det spelar ingen som helst roll hur bra instrumentet är, eftersom det ur instrumentets synpunkt är ett helt korrekt mätfall.

Att tro att det finns personer som generellt klarar elchock (du säger inte så, men det kan tolkas så) är precis den typ av påståenden som leder till allvarliga olyckor. För det är miljön för elchocken som avgör hur farlig den är, och till mindre grad personens individuella förutsättningar. I helt fel miljö (som med nålar som går genom huden på olämpliga ställen) kan man utan vidare få en dödlig elchock från ett bilbatteri.

Jag har också fått elchocker när jag varit yngre, men jag tillskriver inte de i samtliga fall lyckosamma utfallen någon eltålighet utan tur med miljön, och jag har inte för avsikt att lita på någon tur. En elchock är alltid ett allvarligt tillbud oavsett om man tycker det gått bra. Och jordfelsbrytare minskar visserligen risken för allvarliga konsekvenser mycket kraftigt, men det finns trots detta dödliga olyckor som inträffat även med sådana i systemet så de ska ses som försäkring, inte lösning. Huvudsakligen pga. trasiga brytare, men det finns även ett strömområde (över 5mA men under 20mA) som kan vara dödligt om strömmen går maximalt ogynnsamt genom kroppen.

Dåligt mätinstrument är inte i samma härad, eller ens i samma land, när det gäller säkerhetsrisker.

Det är mycket bättre att investera lite tid på att lära användaren säkerhetsrisker och hur man använder multimetern säkert vid mätning än att leta upp ett bättre instrument om man vill undvika allvarliga tillbud.

Jag beklagar att jag har svårt att linda in detta, men uppfattningen att någon enstaka stöt, i någon form, inte är så farlig är precis vad som sänker garden och öppnar för de allvarliga olyckorna.

Däremot har jag en rekommendation som jag uppmanar alla att tänka på, nämligen meka aldrig el om du är svettig, nyligen badat/duschat eller är stressad (hög samtidig risk för att börja svettas och att man gör fel), för det är då miljöriskerna är högst. (Jag förutsätter här att alla använder extra säkerhetsprocedurer om man tvingas meka vid vatten.) För det ligger i människans natur att göra fel någon gång ibland och man då ändå lyckas komma i kontakt med fasen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
TS du ska inte lämna tråden nu, det är väl inget konstigt att diverse både ytterst korrekta likväl som galet felaktiga påståenden dyker upp på ett forum. Du har som sagt gått in med ett utgångsläge som kanske verkar provocerande och sen inte bygger vidare med mer än diverse klipp, utdrag ur semireklam osv.

Det är bra att vara uppmärksam på att instrument för under hundralappen eller däromkring inte är av högsta kvalite både mät och säkerhetsmässigt. Men dra inte just riskerna kring sånt riggade klipp visar för långt, i 99.9% av fallen på BH dvs <= 25 A och i princip alltid skyddat av bland de bästa säkringar man kan tänka sig dvs DII. Sätt dig gärna in lite mer kring förutsättningarna för just de förhållanden som gäller i våra nät, blanda inte in byggsätt och tröskelnivåer som inte kan appliceras här.

Bifogar en bild på ett instrument som tjänat mig väl sen jag kunde tömma spargrisen på så mycket att en order kunde postas till Clas när han bara fanns i sin originalbod. Du får göra analyser i hop med Kalle_A kring diverse kategorier osv men jag har inget emot att använda den i scopet BH brukar röra sig i.

Analog multimeter av märket Kamoden VSM-400 med testledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Chaly skrev:
Känner mig inte särskilt nervös när jag använder min multimeter från Biltema. Står EX505A på kretskortet och den är både till det yttre och inre helt identisk med denna (förutom färg och text):

[bild]

Alltså en rebrandad Extech EX505.
Obs Chaly
Det här är på intet sätt avsett som kritik eller annat mindre positivt. Tvärtom det om det är samma instrument så har Biltema börjat köpa från en tillverkare som i mina ögon följer de utlovade standarderna för säkerhet.

EXTECH har nog haft rätt låg försäljningsvolym i Sverige men är desto större i andra länder. Jag har inte tittat nu men de har tidigare även sålt instrument med kalibreringscertifikat och som är byggda för att kalibrera om ägaren vill kalibrera.

Jag kan inte EXTECHs hela produktlinje men vet att de under många år köpte sina multimetrar av en underleverantör som tillverkar utmärkta instrument men de är svåra att få tag i under deras eget varumärke. Någon modell har jag finns till försäljning under ytterligare ett varumärke.

Inom elektronik och däribland multimetrar finns det väldigt snarlika kopior. En god vän som var i Kina kunde inte låta bli att köpa ett en multimeter med varumärket FUKE. Det är rätt stavat.

Därav är det lite svårt att med säkerhet avgöra tillverkare men utifrån den information jag har så.......

Om inte EXTECH köpt CEM industries produktionsverksamhet av multimetrar så tror jag den EXTECH på bilden är tillverkad av CEM. EXTECH är nog rätt stora kunder eftersom de får instrument i egna färger.

CEM industries tillverkar många typer av instrument och utrustning som jag sett under andra varumärken.

Om Biltema börjat köpa av tillverkare som CEM och att de väljer instrument som uppfyller angiven säkerhetsklassning är det kanonbra.

Jag vill ställa samma fråga som någon annan gjort. Har inte tråden gått väl hårt åt TS?

Jag kommer ställa reflektera över några inlägg för jag tycker vi ska ha viss varsamhet med varandra. Det är enklare att ifrågasätta än att förklara.

• Gilla
Robex.S och 1 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Paschen's lag finner nog inte användning här. Den förutsätter homogena elektriska fält vilket förekommer mellan plana elektroder. I vanliga hushållselektriska apparater, vägguttag mm har man en del spetsar, kanter och andra oregelbundenheter som gör fältet starkt inhomogent (ojämnt). Där kan överslagsspänningen vara vad som helst. Det kan gnistra även vid halva nätspänning och därunder om bara metalldelarna kommer tillräckligt nära.
Paschen's lag är användbar även för beräkningar på elektroder för spetsverkan, man får bara räkna mera.

Visst kan det gnistra även under 327V, men vad den i praktiken säger är att du måste över det initialt (med t.ex. en reaktor och tändare) för att få ljusbåge, och i en multimeter finns i praktiken inte komponterna för att tända en ljusbåge.

hsd
En viktig detalj är mätsladdarna, de bör vara välisolerade och de ska ha beröringsskydd på anslutningskontakterna
Skadade sladdar bör bytas
Mätproberna/pinnarna bör ha en fläns/kant som förhindrar att fingrarna glider mot spänningsförande delar vid mätning

Redigerat:
  • Gilla
dan_norstedt och 1 till
  • Laddar…
De mekanismerna du visar på Dan har inte så mycket att göra med trådens tema kring instrumentens säkerhet att göra. Här är det mest hantering vid felanvändning och i fel miljö osv som vi får rikta in oss på inte så mycket spänningstålighet rent fysikaliskt.

Som sagt om jag ska mäta säkert där det finns verkliga risker kring ljusbågar är det prob med rätt säkring någon cm från spetsen som gäller, helt oavsett vad det står på instrumentet.

dan_norstedt skrev:
Om man ställt mätinstrumentet på 200mA, kopplar ena mätpinnen till fas och tar på den andra mätpinnens fas samtidigt som man står olämpligt så kan man få en med god marginal dödlig elshock, detta gäller alla människor om förutsättningarna är ogynnsamma (övergångsmotståndet ligger i ett dåligt område). Det spelar ingen som helst roll hur bra instrumentet är, eftersom det ur instrumentets synpunkt är ett helt korrekt mätfall.

Att tro att det finns personer som generellt klarar elchock (du säger inte så, men det kan tolkas så) är precis den typ av påståenden som leder till allvarliga olyckor. För det är miljön för elchocken som avgör hur farlig den är, och till mindre grad personens individuella förutsättningar. I helt fel miljö (som med nålar som går genom huden på olämpliga ställen) kan man utan vidare få en dödlig elchock från ett bilbatteri.

Start på respons från Kallle_A---------------------------------------

Jag inget intresse av att skapa friktion med dig eller ägna tid åt diskutera vad som går att åstadkomma med ett bilbatteri.

Däremot tycker jag inte du har fog för din tolkning eller att det är OK att påstå sådana saker om medlemmar på forumet utan saklig grund. Om jag använder fel ord eller om du undrar vad jag menar så ställ en fråga innan du gör tolkningar som går att uppleva som en "anklagelse". Se nedan.

---------------------------- Från inlägget du hänsvisar till
Jag tillhör dem som vet att jag tålt el-chock. Jag har tom suttit fast och lossat först pga att jag trillat bakåt. Detta vid spänningsnivåer som finns i de flesta hus. Dvs ingående matning brukar vara 3 faser.

Att jag tålt el-chock är inte någon bra referens för det är omöjligt att veta vad som sker om det händer igen. Jag försöker därför undvika att det ska ske igen.

-------------------------
Jag kunde skrivit att jag överlevt ett par gånger men vet inte om jag överlever nästa gång.
----------------------

Hur du kan tolka det som om att det finns personer som generellt klarar el-chock är nog en övertolkning för att beskriva det diplomatiskt. Läs texten igen. Att skriva att denna typ av påstående leder till allvarliga olyckor är obegripligt. Jag måste utgå från viss egen tanke hos läsare.
För att förtydliga så har jag överlevt el-chock vid ett antal tillfällen men vet inte om jag överlever nästa gång.

Vissa påstående tycker jag är utanför rimliga gränser. Att påstå att mitt inläggs typ av påstående leder till allvarliga olyckor uppfattar jag som brist på respekt. Om du önskar förtydliganden så ställ frågor. Att i som jag upplever "anklaga" utifrån egen tolkning som ligger en bra bit från texten jag skrivit är inte OK

Nålar och 12 volts batterier har jag aldrig kombinerat och ser inte att jag kommer göra det i framtiden heller. Om man ska prata risk med 12 volts batterier så är det nog den enorma energimängden som kommer från ett tex bilbatteri som kortsluts ett mer relevant fokus.

Att någon på byggahus ska används nålar och 12 volts batteri är i mina ögon off-topic. Det finns kanske andra mer lämpliga forum:)

Ska vi lyfta fram alla verktyg, arbetsmoment eller miljöer som är potentiellt farliga och vissa livsfarliga på byggahus så om man gör misstag eller saknar nödig kunskap så havererar många trådar.

Jag har inte sett ett behov att att lista alla livsfarliga saker som med elektricitet. Det gäller både utifrån brist på kompetens och även vad som ytterst går att åstadkomma med hög kompetens.

Återigen jag vill inte starta friktion med dig eller hamna i ett läge där vi ska bemöta olika inlägg utifrån en negativ -drag-kamps dialog.

Redigerat:
Kalle_A skrev:
Däremot tycker jag inte du har fog för din tolkning eller att det är OK att påstå sådana saker om medlemmar på forumet utan saklig grund. Om jag använder fel ord eller om du undrar vad jag menar så ställ en fråga innan du gör tolkningar som går att uppleva som en "anklagelse". Se nedan.

När jag skrev inlägget försökte jag påpeka just att det inte var min tolkning av vad du skrev, utan att hur någon annan kunde tolka ditt inlägg rörande farligheten av elchock.

Du skrev andra saker som tyder på att du förstår allvaret, problemet var att det du skrev gick att tolka åt olika håll. Speciellt det faktum att du beskriver att du råkat ut för det flera gånger kan lätt feltolkas som att det inte är så allvarligt.

Jag har bekantas bekanta som avlidit av elchock, just för att de inte förstått vilka risker de tagit.

Jag ber om ursäkt för om du tycker jag hoppade på dig, men min stora poäng är att riskerna med elchock är extremt allvarliga, och jag vill inte att någon ska förolyckas.

• Gilla
Kalle_A
  • Laddar…
GK100 skrev:
De mekanismerna du visar på Dan har inte så mycket att göra med trådens tema kring instrumentens säkerhet att göra. Här är det mest hantering vid felanvändning och i fel miljö osv som vi får rikta in oss på inte så mycket spänningstålighet rent fysikaliskt.
Helt rätt. Mekanismerna har att göra med vad man ser i youtube-videon, och varför dess experiment inte är relevant för mätningar i hemmamiljö.

• Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Rotade vidare i kökslådorna och kom till en mer sentida variant och som har lite av de saker TS vill framhålla på plats. Vad kan vi ha för kategori här, och är det alltigenom bra utfört?

Öppet elektroniskt köksverktyg som visar batteri, kablar och kretsar, indikerande en renovering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags att sjunga "We shall overcome" ;)

Hela mätsladdar är det bästa tipset av alla. Utan det så kan det dyraste instrument som finns vara livsfarligt.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.