B byggfamlare skrev:
Hej jag tänkte bara höra hur det har gått med detta... vi funderar själva på att installera ventilerat golv i källaren, typ Jape, för att få ned radonhalten i källaren (ligger nu på runt 220). Vi ser "fuktspärren" som en bonus isf... Tråkigt att höra att ventgolvet inte hjälpte för er radonnivå. Har ni ytterligare erfarenheter att dela med er av, nu några år efter?
Hej, radonnivån gick ner litegrann hos oss efter installation av Jape men det blev ingen drastisk skillnad. Vi har dock blåbetong i väggarna så min slutsats är att det inte var så stor andel av radonet som faktiskt kom från marken.

Har ni bara radon från marken så kan nog Jape göra jättestor skillnad.

Tycker golvet är av bra kvalitet generellt och fläkten har tuffat på som den ska.

Tack för svar! Även vi har blåbetong i källarväggarna i vårt hus fr 68. Dock så ska den vara lågstrålande.
Har ni även FTX idag? Eller körde ni bara ventgolv som en åtgärd för att komma ned i radonhalt? Tänker att ett FTX-system borde ta hand om radonet från väggar medan ventgolvet tar hand om det från marken? Vi har FTX installerat i källaren. Radonet ligger kring 125 bq/kvm i dagsläget i källaren vilket egentligen inte är någon större fara alls. Jag hade hoppats på att komma ned under 100 (mest för mer "ro" i kroppen) och funderar på om ventgolvet kan hjälpa oss... Men det kanske är att hoppas på för mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.