46 843 läst · 57 svar
47k läst
57 svar
Varför böjd plåtsax?
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Angående multiverktyg-maskiner nu då: Vad är det man får med en Bosch för 1300 kr som man inte får med en Meec på Jula för 499 kr?
Bra fråga, som bara kan besvaras av de som provat båda. Kanske kan det finnas nån test nånstans. Jag är nöjd med Julas i alla fall.peterwesterlund skrev:
Julas har reglering av hastighet från 11 till 20 tusen , Bosch från 15 till 21 , att kunna köra sakta kan vara rätt bra ibland.
Redigerat av moderator:
Gissar att Boschen vibrera mindre, men det är ju inte så att julas maskinen vibrera som om man har Parkinson. Julas är kanske lite tyngre?peterwesterlund skrev:
Har använt min till både slipning och sågning relativt mycket.
Säker samma maskin men med ett annan namn på ytterrockenion skrev:Jag har de två maskiner jag länkat till på Jula. Köpte nr två för att jag använt nr ett ganska flitigt på jobbet och var rädd den skulle lämna in, och vem kan vara utan en sån. Samt att nr två såldes billigt en vecka och så kunde man köra saktare. Så jag hamnar snäppet under dig då när det gäller kvalitetsmaskin.
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Alltså ärligt, denna verkar ju rätt bra: http://www.jula.se/multiverktyg-220w-010644 Men blir ju lite orolig av det billiga priset. Ska jag verkligen våga? Det är inte så att bladen lossnar medan man kör eller nått?
Jag skulle våga. Jag kramar normalt gärna blå Bosch, men vissa verktyg används så pass sällan att jag inte kan motivera dyra säkra kort. Multiverktyget är för mig ett sånt verktyg. Nu har jag redan en grön Bosch som kostade runt det dubbla men med facit i hand, och om Julas variant hade funnits när jag handlade, hade nog bliv en sådan eller liknande.peterwesterlund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Vad tusan är den där långa svarta saken på bilden?
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Lite offtopic: Har någon ett förslag på hur jag får ändornapå dessa gipsskivor helt raka så jag kan sätta dit en yttre gipsskiva senare helt rakt? Det ska visserligen dit en regel också men vill ändå få dessa ändor symmetriskt raka.
Edit: Alltså det är två problem egentligen. Dels är gipsskivorna inte kanske helt lika långa, den ena misstänker jag är någon millimeter längre än den andra. Sen ska det vara helt plant i sidled mellan dom. Men där kan man ju inte använda vattenpass eftersom det är fel ledd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Alltså det är två problem egentligen. Dels är gipsskivorna inte kanske helt lika långa, den ena misstänker jag är någon millimeter längre än den andra. Sen ska det vara helt plant i sidled mellan dom. Men där kan man ju inte använda vattenpass eftersom det är fel ledd.
Redigerat:
Jag hade kapat av dom lite för korta 1-2mm sedan satt dit regeln och den yttre gipsskivan, därefter spacklat springan mellan den gamla och den yttersta skivan alt. täckt hörnet med papper eller stål hörn.
En 18 minuter lång film om hur man använder plåtsaxar av den vanliga typen. Om ni inte redan har koll på allt är det tid ni kommer få tillbaka i form av insparat arbete när ni behöver klippa nån nämnvärd mängd plåt nästa gång. :wow:
http://www.youtube.com/watch?v=qAOQfUaRZyw
http://www.youtube.com/watch?v=qAOQfUaRZyw
Produkter som diskuteras i tråden