21 849 läst · 109 svar
22k läst
109 svar
Varför är min mormors elförbrukning så hög?
Det är lite ovälkomnande att be gäster ha extra kläder med sig för att de ska sova över i ett gästrum jag sänkt temperaturen i för att spara pengar. Etc.RoTe skrev:
Då pratar vi om ett enskilt rum. Nu pratar jag om varför hon måste pilla på luftvärmepumpen hela tiden. Den som värmer större delen av huset du vet?TRJBerg skrev:
Så här skriver TS "Hej, min mormor bor i en enplansvilla med 4 rum och kök med en liten tvättstuga/källare , skulle tippa på att huset är runt 110 kvadratmeter.TRJBerg skrev:
Huset värms upp genom direktverkande el och hon har även en luftvärmepump installerad i hallen. Denna använder hon dock väldigt sällan då hon inte är så teknisk av sig om man säger så."
Berätta gärna mer exakt hur jäkla fel jag har så jag förstår.
Tycker du jag. Jag tycker att jag själv ska bestämma vilken temperatur jag vill ha i min bostad. Att det i vissa lägen kan ta lite tid att genomföra ändringen är sant men hör inte riktigt hit.RoTe skrev:
Att hon gör det får stå för dig och är inget som framkommer från TS. Tvärtom skriver TS "hon har även en luftvärmepump installerad i hallen. Denna använder hon dock väldigt sällan".RoTe skrev:
Sen skriver TS "kärringen är en krutburk och hon hade blivit vansinnig om kontrollen är borta" och det hade även jag blivit om någon, snart arvlös, skulle försöka omyndigförklara mig på det sättet. 😎
Ja man kan ju så klart skita i att lösa problemet om man vill.Alfredo skrev:Att hon gör det får stå för dig och är inget som framkommer från TS. Tvärtom skriver TS "hon har även en luftvärmepump installerad i hallen. Denna använder hon dock väldigt sällan".
Sen skriver TS "kärringen är en krutburk och hon hade blivit vansinnig om kontrollen är borta" och det hade även jag blivit om någon, snart arvlös, skulle försöka omyndigförklara mig på det sättet. 😎
Man kanske kan förklara för damen att det blir en stor besparing om hon använder luftvärmepumpen och visa henne hur den bör vara inställd och rekommendera att hon inte ändrar det. Man är inte nödvändigtvis en idiot bara för att man är lite äldre.RoTe skrev:
Jag förutsatte att så redan var gjort, men TS kanske är livrädd för tanten...Alfredo skrev:
Du har inte "jäkla fel". Men i hennes fall handlar det väl mera om att hon håller/vill hålla en KONSTANT högre temperatur. Dvs en termostat där man "ofta" ändrar innetemperaturen är s a s inte aktuell. Med ofta menar jag typ en gång i veckan eller så. (Eller oftare.)RoTe skrev:Så här skriver TS "Hej, min mormor bor i en enplansvilla med 4 rum och kök med en liten tvättstuga/källare , skulle tippa på att huset är runt 110 kvadratmeter.
Huset värms upp genom direktverkande el och hon har även en luftvärmepump installerad i hallen. Denna använder hon dock väldigt sällan då hon inte är så teknisk av sig om man säger så."
Berätta gärna mer exakt hur jäkla fel jag har så jag förstår.