S Slangfil skrev:
Nej, det blev ju lite tokigt när jag missade att hålla in shifttangenten :p
MWh menar jag förstås.
Oj otrolig förbrukning. Vilka räkningar. Jobbar du på bank? :)
Hur stora huvudsäkringar har du?
 
M Mercruiser skrev:
Oj otrolig förbrukning. Vilka räkningar. Jobbar du på bank? :)
Hur stora huvudsäkringar har du?
Är 10 MWh per år en otrolig förbrukning som kräver några särskilda huvudsäkringar?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte alla som alltid vill ha samma inomhustemperatur och då måste termostaten justeras.
Det tar väldigt lång tid för temperaturen i ett helt hus att ändras. Bättre är då att justera mängden kläder man har på sig alternativt skaffa värmefilt eller dylikt.
 
TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Det tar väldigt lång tid för temperaturen i ett helt hus att ändras. Bättre är då att justera mängden kläder man har på sig alternativt skaffa värmefilt eller dylikt.
Det är lite ovälkomnande att be gäster ha extra kläder med sig för att de ska sova över i ett gästrum jag sänkt temperaturen i för att spara pengar. Etc.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är lite ovälkomnande att be gäster ha extra kläder med sig för att de ska sova över i ett gästrum jag sänkt temperaturen i för att spara pengar. Etc.
Då pratar vi om ett enskilt rum. Nu pratar jag om varför hon måste pilla på luftvärmepumpen hela tiden. Den som värmer större delen av huset du vet?
 
TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Då pratar vi om ett enskilt rum. Nu pratar jag om varför hon måste pilla på luftvärmepumpen hela tiden. Den som värmer större delen av huset du vet?
Jag uppfattade din kommentar som mer generell då den passade dåligt till just det här fallet.
 
RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag uppfattade din kommentar som mer generell då den passade dåligt till just det här fallet.
Så här skriver TS "Hej, min mormor bor i en enplansvilla med 4 rum och kök med en liten tvättstuga/källare , skulle tippa på att huset är runt 110 kvadratmeter.
Huset värms upp genom direktverkande el och hon har även en luftvärmepump installerad i hallen. Denna använder hon dock väldigt sällan då hon inte är så teknisk av sig om man säger så."

Berätta gärna mer exakt hur jäkla fel jag har så jag förstår.
 
RoTe RoTe skrev:
Bättre är då att justera mängden kläder man har på sig alternativt skaffa värmefilt eller dylikt.
Tycker du jag. Jag tycker att jag själv ska bestämma vilken temperatur jag vill ha i min bostad. Att det i vissa lägen kan ta lite tid att genomföra ändringen är sant men hör inte riktigt hit.
 
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du jag. Jag tycker att jag själv ska bestämma vilken temperatur jag vill ha i min bostad. Att det i vissa lägen kan ta lite tid att genomföra ändringen är sant men hör inte riktigt hit.
Men nu har TS ett problem här. Därför finns tråden, herre gud.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nu pratar jag om varför hon måste pilla på luftvärmepumpen hela tiden.
Att hon gör det får stå för dig och är inget som framkommer från TS. Tvärtom skriver TS "hon har även en luftvärmepump installerad i hallen. Denna använder hon dock väldigt sällan".

Sen skriver TS "kärringen är en krutburk och hon hade blivit vansinnig om kontrollen är borta" och det hade även jag blivit om någon, snart arvlös, skulle försöka omyndigförklara mig på det sättet. 😎
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Att hon gör det får stå för dig och är inget som framkommer från TS. Tvärtom skriver TS "hon har även en luftvärmepump installerad i hallen. Denna använder hon dock väldigt sällan".

Sen skriver TS "kärringen är en krutburk och hon hade blivit vansinnig om kontrollen är borta" och det hade även jag blivit om någon, snart arvlös, skulle försöka omyndigförklara mig på det sättet. 😎
Ja man kan ju så klart skita i att lösa problemet om man vill.
 
Har hon själv beklagat sig över räkningarna om ja så förklara att LL måste vara igång för att sänka kostnaderna om nej så låt det vara som det är
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ja man kan ju så klart skita i att lösa problemet om man vill.
Man kanske kan förklara för damen att det blir en stor besparing om hon använder luftvärmepumpen och visa henne hur den bör vara inställd och rekommendera att hon inte ändrar det. Man är inte nödvändigtvis en idiot bara för att man är lite äldre.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Man kanske kan förklara för damen att det blir en stor besparing om hon använder luftvärmepumpen och visa henne hur den bör vara inställd och rekommendera att hon inte ändrar det. Man är inte nödvändigtvis en idiot bara för att man är lite äldre.
Jag förutsatte att så redan var gjort, men TS kanske är livrädd för tanten...
 
TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Så här skriver TS "Hej, min mormor bor i en enplansvilla med 4 rum och kök med en liten tvättstuga/källare , skulle tippa på att huset är runt 110 kvadratmeter.
Huset värms upp genom direktverkande el och hon har även en luftvärmepump installerad i hallen. Denna använder hon dock väldigt sällan då hon inte är så teknisk av sig om man säger så."

Berätta gärna mer exakt hur jäkla fel jag har så jag förstår.
Du har inte "jäkla fel". Men i hennes fall handlar det väl mera om att hon håller/vill hålla en KONSTANT högre temperatur. Dvs en termostat där man "ofta" ändrar innetemperaturen är s a s inte aktuell. Med ofta menar jag typ en gång i veckan eller så. (Eller oftare.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.