Tack för alla tips webb-vänner! Nu när ungarna har sportlov fick jag lite tid över till mer systematiskt felsökningsarbete. Jag skiftade först enbart sensor-delen och sedan enbart relä-delen med en detektor i ett annat rum i källaren. Och tänka sig, felet flyttade med relä-delen! Och så här ser den ut:

Närbild av ett öppnat elektronikrelä med kondensator, spole och resistor synliga på ett kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med komponenter och lödda anslutningar, inklusive en nyligen avlödd kondensator.
Skapa konto

Den där kondensatorn ser ju spännande ut, så den lödde jag loss. 47uF, 63V, 85C. Mitt enkla Fluke-instrument säger 49uF, vilket ju är helt okej, men den mäter förstås med låg spänning. Vad tror ni, är det värt att åka över till http://www.temaelektronik.se och köpa in några stycken?

Bonus-fråga: varför, tror ni, märkte jag av att ungarna var hemma medan jag pysslade med ovanstående?

Kan vara värt ett försök.

Mät alla dioder.
Finns en komponent som ser lite misstänkt ut.
Närbild på en elektronisk komponent på ett kretskort markerad för att indikera en potentiell spricka i plasten.
Skapa konto

Är det sprickor i plasten?

Du har ju också fördelen av att kunna jämför mätningar mot ett helt kretskort.

• Gilla
JanWic
  • Laddar…
Jag tror fortfarande på strömförsörjningen, du har en spänningsdelare med det lite större motståndet och j,k kondensatorerna. De två kondensatorerna skulle jag byta

• Gilla
JanWic
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag tror fortfarande på strömförsörjningen, du har en spänningsdelare med det lite större motståndet och j,k kondensatorerna. De två kondensatorerna skulle jag byta
Så J och K är kondensatorer? Sådana fanns aldrig i Josty Kit-byggsatserna man lödde ihop på 70-talet. Man lär sig något nytt varje dag på byggahus.se.

Jag tror också att det är strömförsörjningen, eller möjligen någon konding/filter (vid triac/drosseln). Med lite otur skulle det kunna bli någon krater i en konding på det övre kortet pga förhög spänning.

Den svarta fyrkantiga komponenten kanske är en zenerdiod som gett upp?
Man kan ju åtminstone mäta diodfunktionen i den.

• Gilla
JanWic
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Mät alla dioder.
Will do!

Det ser ut som typiska x2 kondensatorer som används i skräpelektronik för att sänka spänningen istället för en trafo. Med åldern blir de sämre och klarar inte längre ge tillräckligt med ström till elektroniken

Redigerat:
IR-detektorer är mycket känsliga för spänningsvariationer. Så något knas på nätdel/strömförsörjning är min gissning.
Kanske går det att få ordning på dom, annars kanske dags att byta de defekta.

Att säkringen sticker när en traditionell glödlampa gör sönder är inget ovanligt. Detta hände ofta med vanlig dimmers.

Schneider har en hel del olika detektorer.
https://www.elbutik.se/product.html...MIsNzfl6O04AIVgqiaCh26HgVVEAQYASABEgKZOfD_BwE

• Gilla
JanWic
  • Laddar…
Efter att ha kollat dioderna och sedan skaffat nya kondensatorer på Tema-elektronik bytte jag ut alla tre:
Elektronikkomponenter på ett arbetsbord inklusive kondensatorer och en kretskortmodul med en kopparlindad spole.
Skapa konto

Ersättaren för 0,33uF/400V blev lite större och hamnade därför på snedden på kortet. Men det kan jag sova med för nu fungerar den bra!

PROBLEMET ÄR LÖST

Tack för alla tips!

När jag lät Fluke-multimetern undersöka var och en av kondensatorerna så fick jag följande värden:
  1. 47uF elektrolyt: 48,5uF (+3%)
  2. 0,068uF 275Vac: 17nF (-75%)
  3. 0,33uF 400Vdc: 225nF (-31%)

Jag mätte med Flukes icke-skärmade sladdar, men om det skulle påverka så borde väl det vara mot en ökad kapacitans, inte en minskad? Kapacitansen för 2:an och 3:an är ju helt under isen. Andreas kommentar om 'skräpelektronik' är nog en bra beskrivning av de två bipolära kondensatorerna.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Pen och 7 till
  • Laddar…
Tycker inte det ser ut som att det är några lågkvalitetskondensatorer.
Värme och ålder tar ut sin rätt på alla komponenter.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Svårt att bedömma även för proffs.
[länk]
15 års livslängd tyder inte på falska komponenter.

• Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
R
E etompau skrev:
15 års livslängd tyder inte på falska komponenter.
"ser ut" ;)

Härligt att det fungerar igen! Jag blir så glad när trasiga saker repareras, det är alldeles för ofta små enkla fel på en annars bra produkt blir anledning att kassera och köpa nytt.

• Gilla
DenNyfikne och 3 till
  • Laddar…
C
E etompau skrev:
Tycker inte det ser ut som att det är några lågkvalitetskondensatorer.
Arcotronics. Inget Kinamärke, men ser du deras X2-kondensatorer i en apparat som spökar verkar det i princip garanterat vara de som är problemet. Antingen är de inte lämpliga för applikationen eller så har de haft något produktionsfel eller så är de skräp helt enkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.