Executive summary:
  • Detektorerna börjar säga upp sig, känner du igen problemet?
  • Har du tips på bra och billig detektor?

Hej,

När vi renoverade huset ordnade vi så att all takbelysning i källaren styrs av rörelsedetektorer (rörelsevakter). Detta eftersom man ofta bär på grejor där, och det finns ingen korridor utan man måste ofta gå igenom flera rum för att komma dit man vill. Detektorerna är från Kopp (se bild). Varje sådan är uppdelade i ett elektroniskt relä, som sitter i dosan, och en sensordel som sitter ovanpå.

En vit Kopp rörelsedetektor för takbelysning monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi köpte dem från Hornbach, och vi har åtta stycken så det gick ett par tusenlappar om jag minns rätt.

Detektorerna har fungerat bra genom åren. En nackdel är att det elektroniska reläet skyddas av en glassäkring, och ibland när en glödlampa går sönder orsakar den en strömstöt som gör att säkringen går sönder. Att byta den är ett pyssel, sensordelen skall vickas loss och säkringen skall sedan fiskas upp ur ett smalt schakt. Och de säkringarna kan man inte köpa på ICA, utan bara i specialbutiker.

Tre detektorer har nu gått sönder under det senaste halvåret. En detektor har ljuset tänt hela tiden. De två andra släcker ljuset efter inställd tid, men slår på det igen efter en halv sekund. Det blir ett blinkande, helt enkelt. Jag har tejpat för sensorfönstren för att se om det påverkat, och det gjorde det för en av de tre. När jag skruvade isär en av dem hittade jag bara ytmonterade elektronikkomponenter, alltså inget jag lätt löder loss själv och trixar med. Är det någon som känner igen problemet, och kanske har hittat en lösning?

När det gäller att köpa nytt, bra rörelsedetektorer är ju dyra grejor. Har du något tips på en rörelsedetektor som funkar bra och som inte kostar skjortan?

Inga kondensatorer som kan ha gett upp?

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hornbach har Malmbergs modell för 210:-, den duger säkert. Har du 8 rörelsevakter?!
[länk]
Tack för tipset. Åtta vakter för åtta rum, lite trist annars om man skulle stanna kvar på ett ställe och det bara sitter vakter vid garagedörren och källartrappan. Finns det någon annan lösning?

13th Marine 13th Marine skrev:
Inga kondensatorer som kan ha gett upp?
Jo, jag tänkte också på att just kondensatorer brukar åldras, men dessa är ju inte så lätta att jobba med (se nedan). Det behövs ju ett mikroskop och en utbildning i mikrokirurgi för att fixa sådant här pill. Och kanske en fingerborg med whisky, mot darrhäntheten.

Kretskort med små kondensatorer och komponenter bredvid en penna som visar skalan.
Skapa konto

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Trimpotensiometrarnas lödningar ser inte så bra ut. Man kan se att där är en spricka i tennet runt stiftet.

Det är ett typfel, att man löder i maskin för fort och det tjockare benet inte hinner upp i vätningtemperatur, när man sen klipper av benet så klipper man bort där man lyckats löda och kvar sitter benen bara med mekanisk kontakt mot tennet. Efter många år så har oxider krypit ner i springan och med glappkontakt som följd.
Åtgärd: löda om alla komponenter med genomgående ben.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte lödningarna ser dåliga ut, men trimpottar kan oxidera igen, och tantaler (de gula) har inte evig livslängd. Prova att vrida pottarna fram och tillbaka ett tiotal gånger och se om de vaknar till liv.

Nog ser lösningarna lite misstänkmisstänkta ut, men om det är mörk oxid eller bara en synvilla pga ljus och vinkeln kan jag inte avgöra på den bilden. Ta en bild i annan vinkel.
Närbild av kretskort med potentiometer och lödmönster, markerade områden kan tyda på oxidation.
Skapa konto

Vad är det för typ av potentiometer? Ta en bild på potten på ovansidan.

Detta ser också skumt ut :
Närbild av kretskort med misstänkt svullna kondensatorer och andra elektroniska komponenter.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Finns det ett kretskort till? Det borde finnas en del med bla. X2 kondensator som gärna går sönder.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Sån grym koll ni har på elektronik! Här har jag tre länkar till högupplösta bilder:
  1. https://www.dropbox.com/s/wqv9gbwrld22vll/Kopp_1845.jpg?dl=0
  2. https://www.dropbox.com/s/1sjcibzrnwbktgm/Kopp_1846.jpg?dl=0
  3. https://www.dropbox.com/s/xywqxxdjkhd1aku/Kopp_1848.jpg?dl=0

Och här är samma bilder i forumets bildformat:
Elektronikkort med komponenter och stiftlist mot vit bakgrund.
Skapa konto
Elektronikkort med komponenter och stiftkontakter på vit bakgrund.
Skapa konto
Elektronikkort med olika komponenter såsom anslutningar, kretsar och en säkringshållare.
Skapa konto

Det är lite skumt att flera gått sönder efter många år.
Det tyder på åldrande, som nämnts tidigare motionera potentiometrar samt brytaren flera gånger.
Skrapa på den ytmonterade kondensatorn och se om där är en skada.

Hur ser det ut där stiftlisten ansluter? Tveksamt om det är 230v rätt in i det där kortet.

Man ska nog inte pilla på korten när det är inkopplat och spänningsförande. Ena IC-kretsen (svarta ned 8 ben) är en timer och triac-drivare som späningsmatas från fas med ett motstånd. Den andra är en dubbel op-förstärkare.

Öppna trimpotentiometrar är extra utsatta för åldrande...framförallt oxiderande men oxå damm. Rengör med kontaktspray, eller en droppe 5-56 på en liten bit papper. Var försiktig med metallbygeln så den inte böjs och förlorar kontakttrycket mot kolbanan.
Kretskort med IC-kretsar, trimpotentiometrar och andra elektriska komponenter, markerat för inspektion.
Skapa konto

Antar att den ena potentiometern är känslighet och den andra tid, så dålig kontakt här kan orsaka problemen du beskriver. Jämför med en sprakande volymratt på en gammal radio...

Det är förfarande svårt att se på bilden på kondingen om det är något svart skräp eller en liten "mikroskopisk krater" . Pilla lite och se om det lossnar eller är ett litet hål i den?
Närbild på kretskort med IC-kretsar, trimpotentiometrar och en kondensator med misstänkt skada.
Skapa konto

Vet inte hur mycket du är villig att pula eller vad du ha tillgång till i verktyg och mätinstrument. Börja med pottarna.
Jag tror oddsen är är hyfsade;)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Avråder från att spruta 5-56 i elektronik. Det finns bättre grejor.

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.