Vi måste lämna 60-100 cm ”öppet”.. minst mot huset.. där jordvärmerören går nere i backen.. plus att man måste komma åt rören där de går in genom källarfönster/på väggen.. under balkongen.
 
Tja, har man hus och tomt så behöver man ingen balkong. Fransk balkong, så är alla problem borta?
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Tja, har man hus och tomt så behöver man ingen balkong. Fransk balkong, så är alla problem borta?
Nä nu blundar jag - ingen balkong? Va säger du :oops: den saknas ju..:)

Det är bara ”komplicerat”.

Vi byggde en balkong redan för 5-6 år sedan här.. fast på andra huset 2 m upp i luften (logen) det gick finfint.. gjord i trä.. går tom runt knuten på det huset :)

Det var inga problem..

Denna balkong går mig på nerverna den ist :thinking: haha.. (suck)

Dock närmar vi oss en i trä lite snabbare numer (den kan bygga själva plus att det finns hantverkare på det området som faktiskt kan/har tid att jobba här om vi vill), då vi inte riktigt hittat någon som vill/kan/har tid att göra nått annat..

(gillar franska balkonger oxå, men den täcker inte för 4 stora jordvärmerör på huset.. eller de två igensatta fönstren.. eller skillnaden på sockeln/stenarna där gamla balkongen satt för - och det är svårt att nyttja utsikten på nått annat sätt,, har ju ingen direkt utsikt på backen)

Ska nog lösa det.. på ett el annat vis! :cool:
 
@Oldboy Om man ska foga om lite rundade naturstenar i logens nedre del (”rinner ut grus”) innan vi bygger för med trappen.. vad ska man använda då?

Var till affären och frågade och kom hem med det rekommenderade cementbruk A (tror det hette det)..

Jag frågade om det inte var för ”hårt” och om hen var säker - frågade oxå lite om de andra varianterna.

I dagsläget (just där) finns inget direkt synligt bruk alls.. bara staplande stenar och lite grus på väg ut mellan . Så det riskerar att bli lite tjocka lager i slutänden.. när man fyllt upp springorna (tänkte lämna lite stenar framme utåt.. men om det är bättre att ”sätta en skiva och gjuta en hel vägg” så kan jag väl tänka mig det med)

Dock måste väggen/stenarna iaf fastna lite.. innan vi bygger trappen..
 
Om grunden är anlagd på frostsäkert djup och klippstabil mark så att den inte rör sig någonsin, då fungerar A-bruk (stenhårt), men om det är en gammal naturstensgrund byggd som kallmur och senare fogfylld då är det kalkbruk som gäller. Kalkbruk är mer flexibelt och tål därmed lite rörelse i grunden, (utan att spricka sönder), vilket inte ett stenhårt A-bruk gör.

Det finns en hel del gamla naturstensgrunder som blivit putsade eller rent av ingjutna i hårt A-bruk eller betong, och som nu x år senare är i bedrövligt skick med stora sönderspruckna bitar och ibland rent av med större bitar/sjok som mer eller mindre kalvat iväg.
Det är också många av dessa som fått syllen och nederdelen på träfasaden förstörd/uppruttnad pga att murningen ibland lett in vatten i muren och ibland sugit upp fukt.

Nu kan det ju inte uteslutas att ert hus varit murat/fogat med cementbruk för +100 år sedan, men i så fall ganska säkert med ett magrare bruk än dagens färdigblandade A-bruk.

Jag är inte säker på om kalkbruk fungerar under marknivå. Har fått för mig att när man putsade eller fogfyllde med kalkbruk så gjorde man inte det under marknivå. (Tänk dock på att det är vanligt att marknivån höjts 1-2 dm under årens lopp.)

Gamla hus ska skötas och repareras med sådana metoder och material som de är byggda med och konstruerade för.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Om grunden är anlagd på frostsäkert djup och klippstabil mark så att den inte rör sig någonsin, då fungerar A-bruk (stenhårt), men om det är en gammal naturstensgrund byggd som kallmur och senare fogfylld då är det kalkbruk som gäller. Kalkbruk är mer flexibelt och tål därmed lite rörelse i grunden, (utan att spricka sönder), vilket inte ett stenhårt A-bruk gör.

Det finns en hel del gamla naturstensgrunder som blivit putsade eller rent av ingjutna i hårt A-bruk eller betong, och som nu x år senare är i bedrövligt skick med stora sönderspruckna bitar och ibland rent av med större bitar/sjok som mer eller mindre kalvat iväg.
Det är också många av dessa som fått syllen och nederdelen på träfasaden förstörd/uppruttnad pga att murningen ibland lett in vatten i muren och ibland sugit upp fukt.

Nu kan det ju inte uteslutas att ert hus varit murat/fogat med cementbruk för +100 år sedan, men i så fall ganska säkert med ett magrare bruk än dagens färdigblandade A-bruk.

Jag är inte säker på om kalkbruk fungerar under marknivå. Har fått för mig att när man putsade eller fogfyllde med kalkbruk så gjorde man inte det under marknivå. (Tänk dock på att det är vanligt att marknivån höjts 1-2 dm under årens lopp.)

Gamla hus ska skötas och repareras med sådana metoder och material som de är byggda med och konstruerade för.
Det är blandat här tror jag, även om de som haft huset innan verkar ha varit intresserade av byggnadsvård (i viss mån iaf). Vi har sett att de målat med linoljefärg tex på fönster.. men samtidigt har 2-3 bågar spruckit upp med plastfärg typ.. och tyvärr lite liknande saker här och var (som gör att man blivit misstänksam mot allt). Vi tror att dödsboet ”putsade” upp huset inför försäljningen.. men inte lika bra grejer som ägaren från början styrde och ställde med.. :/

Åter till vår lilla vägg.. den ligger halvt under mark och halvt ovan.. hela utsidan är putsad och ”slät”. Insidan verkar de ha haft nått cementaktigt uppepå topp.. men ser ingen fogning., ser mest ut som stenar o hål (kollade idag och den är betydligt fulare stenmässig än de andra stenväggarna därnere.. kanske de staplat upp lite själva? Hm)

Blött på nedre delen av den väggen.. (mörkt iaf, vilket brukar vara fukt) trots dränering.. MEN.. om jag får spekulera ligger dräneringen för högt för den väggen just.. resten av huset ligger högre resp lägre (lutande tomt)

Träkonstruktionen är 70 cm ovan mark och ser fin ut nu iaf (öppet inför att vi ska stänga väggen/isolera)
 
Ja, det är ju vanligt att gamla hus är renoverade, reparerade, tillbyggda och ändrade många ggr genom åren, vilket gör det besvärligt att veta vad som är vad. "Endast" 50 år gamla åtgärder ser ofta skabbigare ut än vad de är pga smuts och fukt mm.

En väldigt ful och ojämn stenvägg har aldrig varit menad att synas. Kanske har man gjort ett arbete där och sedan aldrig kommit till skott med att återställa?

Om utsidan på väggen blivit nyputsad i samband med försäljningen så syns ju det direkt.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, det är ju vanligt att gamla hus är renoverade, reparerade, tillbyggda och ändrade många ggr genom åren, vilket gör det besvärligt att veta vad som är vad. "Endast" 50 år gamla åtgärder ser ofta skabbigare ut än vad de är pga smuts och fukt mm.

En väldigt ful och ojämn stenvägg har aldrig varit menad att synas. Kanske har man gjort ett arbete där och sedan aldrig kommit till skott med att återställa?

Om utsidan på väggen blivit nyputsad i samband med försäljningen så syns ju det direkt.
Jo, så kan det vara .. svårt också när det varit loge/svinstia typ.. har väl inte varit prioriterat för att ”se snyggt ut” direkt :thinking:

Utsidan tror jag de putsade (kan iof ha varit putsad innan oxå) när de tidigare ägarna höll på med avlopp/dränering/uteplats.. inte till försäljningen (men de har kanske fyllt på med färg till försäljningen.. börjar se flammigt ut - typiskt för svart..)

Ska se om jag kan få tillräckligt med ljus och fota imorrn.. själva stenväggen alltså :)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, det är ju vanligt att gamla hus är renoverade, reparerade, tillbyggda och ändrade många ggr genom åren, vilket gör det besvärligt att veta vad som är vad. "Endast" 50 år gamla åtgärder ser ofta skabbigare ut än vad de är pga smuts och fukt mm.

En väldigt ful och ojämn stenvägg har aldrig varit menad att synas. Kanske har man gjort ett arbete där och sedan aldrig kommit till skott med att återställa?

Om utsidan på väggen blivit nyputsad i samband med försäljningen så syns ju det direkt.
I’m back.. med bilder :cool:

Här har vi en temporär trapp, som ska bli mindre temporär!
Trappa i trä leder till en källardörr med synliga stenar på en grov vägg och träkonstruktion till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen vi ”bråkar” med är till höger bakom gipset och takstötta (vad kan den kallas tro?)

Ojämn stenvägg med synlig fuktskada och rörledningar, platsen verkar vara under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du ser att det inte direkt är en snygg vägg.. och inga direkta fogar.. därnere till hö i bild är en ”mörk fläck”.. det tror jag är fukt som tränger in för dräneringen går lite för högt utanför..molus att vi haft läckage på hängränna/stuprör (ställde fram tunnan ute nyss, brukar torka upp bättre där då).

Temporär trätrapp med en rörig sten- och betongvägg och spår efter fuktskada i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där slutar väggen.. kanske 50 cm ovan mark och träkonstruktionen tar vid..

Känns som du nog har rätt i att den där väggen var aldrig menad att synas :thinking: hur gör man då? Mitt tidigare förslag till maken var att vi sätter upp en skiva.. häller nått bakom och låter det fylla ut o torka därbakom ..:rolleyes: kan man det?

(Hade varit lätt om det funkade..)
 
Vid håller min första generella syn. Rengöring och sedan utfyllnad/fogning mellan stenarna med kalkbruk.
Gyllene läge att låta stenarna skymta fram i väggen.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Vid håller min första generella syn. Rengöring och sedan utfyllnad/fogning mellan stenarna med kalkbruk.
Gyllene läge att låta stenarna skymta fram i väggen.
Det var tanken tills jag tittade närmare och såg all utfyllnad.. som jag tror nån tryckt in efter/längs tiden (det är nämligen enda väggen som ser ut så där .. de andra har mer rundade ”snälla stenar” :))

Men det gör alltså inget om det är blött där man putsar/fogar med kalkbruk? För den delen som är blöt kommer vi inte se sedan igen.. (därför det är viktigt o sätta fast stenarna.. ) trappen kommer sluta tätt mot stenarna/väggen.

Då lär det vara bättre att typ lägga en skiva eller nått uppepå när vi bygger väggen? Eller kan man använda kalkbruk att jämna till ovansidan med ? (Typ 8-10 cm tjock längst mot trappen.. )

kanske ska fråga hur tjock man kan göra i fogarna med?

(det där cementbruk A eller vad det hette som de rådde oss till, fick man Max putsa/foga 1 cm sedan torka ett par dygn.. )
 
Fogtjocklek för kalkbruk vågar jag inte svara på, men gissar att det inte bör läggas för tjockt.

Kalkbruk går att använda för att jämna till ovansidan.

Det där med fukt är lite så där besvärligt. Det ska helst inte fukta alls, men liiite bör klaras. Om det hela tiden fuktar igenom så riskerar man ju fuktproblem om det finns organiskt mtrl i närheten.

Helst bör ni prata med ngn gammal erfaren murare som är van vid att jobba med kalkbruk. Misstänker dessutom att vederbörande måste inspektera på plats vilka förhållanden som råder för att kunna säga ngt.

Ev kan du söka lite på byggnadsvårdssidor och se vad du kan hitta.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Fogtjocklek för kalkbruk vågar jag inte svara på, men gissar att det inte bör läggas för tjockt.

Kalkbruk går att använda för att jämna till ovansidan.

Det där med fukt är lite så där besvärligt. Det ska helst inte fukta alls, men liiite bör klaras. Om det hela tiden fuktar igenom så riskerar man ju fuktproblem om det finns organiskt mtrl i närheten.

Helst bör ni prata med ngn gammal erfaren murare som är van vid att jobba med kalkbruk. Misstänker dessutom att vederbörande måste inspektera på plats vilka förhållanden som råder för att kunna säga ngt.

Ev kan du söka lite på byggnadsvårdssidor och se vad du kan hitta.
”Forskar” vidare i frågan (y)
Tack :)
 
Igår kom min "segelduk" till pergolan.. nu ska jag luska ut hur jag fäster den på bästa sätt. Maken är lite skeptisk till mina idéer haha.. men han kom heller inte på något bättre så än så länge lutar det mot mitt sätt!

Måste försöka få fall ner under hammarbandet.. (till en hängränna där).. och ovan takstolarna ska vi häfta nät.. så hortensian och vildvinet ska kunna klä in hela taket så småningom :) Så själva segelduken ska sitta under "taket".. och gå att skjuta ihop..

Det ordnar sig!
Piece of cake..

Grått vikt segeldukstyg med vit repbunt ligger på en arbetsyta, redo för montering i pergola.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Idag hjälper babe mig att näta på pergolans tak (y)

Installation av svart plastnät på taket av en träpergola med två rader färdiga mot en himmel och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syns kanske inte jättebra.. två rader klara.. har en rad kvar (krävdes tre, då nätet är 1 m brett) :)

Svart plastnät rullat för tak på pergola, vid verktyg och trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sånt nät blev det, det är i plast och var svart! (y)

Kommer bli lagom för att löv ite ska rasa igenom.. och för kläterhortensian (och vildvinet) att klättra på när de kommit upp sig i världen :cool: (klätterhortensian har precis kommit förbi räcket.. där ska vi hänga armeringsnät istället och låta det komma upp till taket)

Klätterhortensia vid trästaket med jordgubbar och funkior i surjordsrabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bonusbild på våra klätterhortensior (har växt ytterligare 1 dm på nån vecka :oops:) . plus ogräs, jordgubbar och funkior.. i vår surjordsrabatt (jordgubbarna var ett test..eftersom det är "surjord".. funkar nästan bättre än i vanliga rabatten haha)
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.