Oldboy Oldboy skrev:
Plåt är ju fult, och ger lätt bullerproblem. Den är känslig/ej robust vid smällar. Bara estetiskt, men ändå. Den ruttnar inte, men väl rostar. Är inte ngt egentligt problem inomhus iofs. Är det vanlig plastbelagd plåt så lär den inte trivas bakom kaminen...

Att bygga för gamla fuktgenomsläppliga källarväggar är aldrig ngn bra idé, oavsett mtrl. Mögel växer på alla ytor, bara det finns lite smuts och fukt.
Det finns egentligen bara en rätt väg att gå, och det är att använda väggen som den är. Putsa för att jämna till de värsta ojämnheterna om man vill och sedan måla. Är det kritiskt att väggen är slät, jämn och lodrät? Varför då?
Alla väggar vi satt för har luftspalt mot vägg, ingen isolering, är kontrollerbara och har fri luftcirkulation ut i rummet (dock ej de två nya innerväggarna kring toaletten, de är vanliga ”gipsade” väggar) och det var tanken med de andra oxå (att de har fri luftcirkulation ut i rummet på något vis).

Ytterväggarna är nästan helt ovan mark kanske jag ska tillägga (trots att vi benämner det som källare). Ca 50 cm putsad natursten (från utsidan sett).

.. inte så viktigt att väggen är ..hm.. rak/lodrät, den kan luta.. (men när man lejer ut jobbet vill de gärna göra jobben ”ordentligt”).

Däremot ska den vara slätare - inte ha massa avsatser för smuts!

Har provat i nu i snart 7 år (tycker faktisk om stenväggar, när de är välgjorda o rena) och alla tror rummet har hussvamp när de kommer in.. lägger sig lite brunfärgat damm på varje vita stens lilla utbuktning(!) och det är förjäkla jobbigt att försöka göra/hålla rent !

Estetiskt är ju alltid en smaksak :)

Jag älskar tegel/Sten, stål och trä i kombination (letade länge efter en gammal industrilokal/hus/byggnad när vi skulle flytta.. väldigt förtjust i udda miljöer..skulle gått på visning på ett hus med egen fungerande vattenkraft när vi letade sist.. men blev borttaget innan visningen tyvärr..) :cool:
 
Förstår problemen med bef vägg, och önskan om snabbfix... Men...

Dags för ett konstruktivt förslag, och inte en massa gnäll. :)
Kanske inte funkar rent praktiskt/arbetstidsmässigt för inhyrd expertis, men som DIY kanske.
Istf att skjuta fast lecablock som utfyllnad för putsning så kanske det går att blanda putsbruk med Lecakulor, som klafsas upp i lagom tjocka skikt. Man bör märka hur tjock det går att lägga på tills det ramlar ner. Kanske 3-5 cm tjocka lager? Kanske tjockare iom att det finns stöd under, (i form av utstickande stenar). Så några omgångar i murarhinken behövs, men ganska snabba insatser med 1-2 dgr mellan. Sedan putsning. Personligen tycker jag att det gott kan få vara lite rufft (ojämnt) i enklare/äldre utrymmen. (Vilket är tur eftersom min murarskicklighet lämnar en del övrigt att önska...)

Sedan har du ju hela kombon: stenvägg, järnkamin och trä i taket, eller åtminstone i veden. :D
 
Får fundera lite mer på saken! :)(y)
 
Hoppsan, vilket skutt..:surprised:

Fick brev angående taxeringen på gården/huset häromdagen, var ett jäkla hopp uppåt.. jämfört med innan.. (då har vi inte ens fyllt i några uppgifter än..).

Någon annan som reagerade på att ökningen var ovanligt stor på era ”nya” taxeringar..?
 
Snigla Snigla skrev:
Hoppsan, vilket skutt..:surprised:

Fick brev angående taxeringen på gården/huset häromdagen, var ett jäkla hopp uppåt.. jämfört med innan.. (då har vi inte ens fyllt i några uppgifter än..).

Någon annan som reagerade på att ökningen var ovanligt stor på era ”nya” taxeringar..?
Här ökade det också med ett rejält skutt!
Kanske inför planerna om återinförandet av fastighetsskatten?
 
  • Gilla
  • Arg
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Off topic, vet...
Du måste betala en skatt för att du bor i ett hus som ofta mestadels ägs av banken.

Förmögenhetsskatten kommer nog snart på tal den med
Du får betala skatt på de skattade pengarna du lyckats spara ihop och sätta in på banken.

Riktigt dumma skatter!
 
Mitt hoppade upp typ 70%. Har iofs gjort om typ hela huset men ändå :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Mitt hoppade upp typ 70%. Har iofs gjort om typ hela huset men ändå :)
Hade du fyllt i de uppgifterna?
Innan deras förslag kom?

Vi fick typ 30% höjning här på vischan utan att ha hunnit fylla i våra ändringar.
 
Snigla Snigla skrev:
Hade du fyllt i de uppgifterna?
Innan deras förslag kom?

Vi fick typ 30% höjning här på vischan utan att ha hunnit fylla i våra ändringar.
Jag fyllde i det man fick hem. Det var en del uppgifter som inte stämde efter byggherren. Men nu är allt rätt
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vårt sänktes ungefär 5%, men jag tycker ändå att det är för högt om det ska vara 75% av marknadspriset. Jag skulle bli väldigt glad om vi fick så mycket som Skatteverket tror. Vi har iofs ganska många standardpoäng pga tegelfasad, kamin, omlagt tak mm. Undrar lite hur noga alla fyller i sin fastighetstaxering här i området.
 
PellePeps PellePeps skrev:
Vårt sänktes ungefär 5%, men jag tycker ändå att det är för högt om det ska vara 75% av marknadspriset. Jag skulle bli väldigt glad om vi fick så mycket som Skatteverket tror. Vi har iofs ganska många standardpoäng pga tegelfasad, kamin, omlagt tak mm. Undrar lite hur noga alla fyller i sin fastighetstaxering här i området.
Hur kan det sänkas? :thinking:
 
Det har väl sålts billigare hus de senaste åren? Priserna har legat ganska still här i utkanten av Stockholms län.
 
PellePeps PellePeps skrev:
Det har väl sålts billigare hus de senaste åren? Priserna har legat ganska still här i utkanten av Stockholms län.
Där ser man. Det jag känner av där jag bor, och vad man läser i tidningarna så har priserna spårat ur totalt de sista åren :)
 
Måste ju visa dörrbytet.. :)

Utrymme där entrédörren har tagits bort i ett hem, med en öppning som visar utsikten mot en gård och verktyg förändringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr ett utriven.. (dörren vi dagligen använder..)

En öppning där en ytterdörr varit med synlig tegel och putslager, verktyg och städutrustning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr två utriven.. (vår andra entrédörr, används för kvällspink av hund och vid filmkväll hehe)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tryckena lyckades vi hitta på oxå, trots det var hmm.. några år sedan vi köpte dem!

Guldfärgade dörrhandtag och trycken i plastförpackning utan låscylindrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock insåg vi ganska snart att vi inte hade köpt några låscylindrar.,:oops:

Så det var till o snabbt börja leta.. hade ju inte tid att vänta flera veckor direkt. Dörrarna var nästan på plats...

Hade inte varit några problem att hitta ”lika-låsning” med ovala låscylindrar, inte lika lätt med runda!

Väldigt mycket dyrare och inte så stort utbud.. och lika-låsning var på många håll beställningsverk.. tack och lov hittade jag några hos min lokala låssmed..

Så maken fick svänga förbi och hämta upp dem efter jobbet..(nu har vi både handtag och trycke på plats).. :cool:
 
  • Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.