E
leby leby skrev:
Är det ett säkert sätt att bestämma nollan genom att ”kortsluta” nollan och jorden med säkringen avslagen? Menar att slå av säkring och sen testa att beröra först vit och gulgrön och sen svart och gulgrön och se vem av dessa som löser jfb.
Detta frågan?
Mäter 230 L-N, L-PE och 0 N-PE
Med jordfelsbrytare utlöst
0 L-N, 230 L-PE och 0 N-PE.

Har du kollat så det är rätt kabelsort, 7 kardels? I så fall har nog någ snurrat, ska du snabbansluta får du kanske klippa och skala om.

Spänningsdetektorn ger bara utslag på den svarta kabeln, är det då det som är fasledaren?
(Jag känner mig säker på att det är endast den svarta kabeln som ger utslag hos detektorn. Jag fick komma ganska nära kabeln för att få utslag. Något i väggen bakom skulle inte ge utslag. Men sen bytte jag plats på kablarna också, och bara den svarta gav utslag alltså.)

E
E Ett_unikt_namn skrev:
Spänningsdetektorn ger bara utslag på den svarta kabeln, är det då det som är fasledaren?
(Jag känner mig säker på att det är endast den svarta kabeln som ger utslag hos detektorn. Jag fick komma ganska nära kabeln för att få utslag. Något i väggen bakom skulle inte ge utslag. Men sen bytte jag plats på kablarna också, och bara den svarta gav utslag alltså.)
Rent teoretiskt ja, fast vi har egentligen ingen aning som sitter här på forumet.

Och grön gul bör vara jord, men inte heller detta vet vi. Det enda som syns är att den uppskalade koppar verkar onaturligt hårt tvinnad, i mina ögon kan det lika bra vara RQ 1mm2 men det liknar mest FK som man brukar ha.

Så, chanskopplingen blir då svart på L, vit på N och grön gul på jordsymbol.

Men du har blivit rådd att mäta detta innan.

Jag har dom senaste 25 åren aldrig använt hissklämmor om inte omständigheterna tvingat mig, inte hellre u-båt eller kopplingslist :mad::mad::mad::mad:

E El-Löken66 skrev:
Rent teoretiskt ja, fast vi har egentligen ingen aning som sitter här på forumet.

Och grön gul bör vara jord, men inte heller detta vet vi. Det enda som syns är att den uppskalade koppar verkar onaturligt hårt tvinnad, i mina ögon kan det lika bra vara RQ 1mm2 men det liknar mest FK som man brukar ha.

Så, chanskopplingen blir då svart på L, vit på N och grön gul på jordsymbol.

Men du har blivit rådd att mäta detta innan.
Förstår inte hur du får det till RQ. Kanske är jag som är blind men i mina ögon är det där inget annat är FQ/FK

E
B Berrabus123 skrev:
Förstår inte hur du får det till RQ. Kanske är jag som är blind men i mina ögon är det där inget annat är FQ/FK
Jo visst, men vad vet vi egentligen.
Den är tvinnad och det ser lite skumt ut bara, vem tvinnar innan man ansluter ett vägguttag.

Men jag bara säger.

Det krävs nödvändig kunskap och vi ser inte hela bilden här, TS har heller inget att mäta med.
Grön gul bör vara PE men inget som hindrar att det är vad som helst annars heller.

Nu satt ju där ett uttag innan så ett tips är att fota, kopplar du lika som det var innan, med förståelse givetvis, bör inte de elsäkerhetsmässiga förhållanden försämras åtminstone.

OK, jag skall testa snart.
Jag utgår ifrån att jag kan koppla jorden till vilket av de två hålen, eftersom de båda är samma:
Hand håller en eluttag mot en vit bakgrund, två markerade anslutningspunkter A och B för jordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
E Ett_unikt_namn skrev:
OK, jag skall testa snart.
Jag utgår ifrån att jag kan koppla jorden till vilket av de två hålen, eftersom de båda är samma:
[bild]
Vilket som av de fyra hålen.

Tack för stödet! :)
Det är lättare att bedöma för mig som är på plats. Gul/grön tråd är helt klart jord, tyckte att jag såg det när jag skruvade isär.
Svart har hittills alltid varit fas i min lägenhet.

Jag har inte kopplat in någon apparat än eftersom jag får inte ytterlocket på plats eftersom vägguttaget sitter direkt under väggskåpen i köket, och detta vägguttag är knappa centimetern för stort för att få plats. Får kapa locket eller välja annan modell.

E
E Ett_unikt_namn skrev:
Tack för stödet! :)
Det är lättare att bedöma för mig som är på plats. Gul/grön tråd är helt klart jord, tyckte att jag såg det när jag skruvade isär.
Svart har hittills alltid varit fas i min lägenhet.

Jag har inte kopplat in någon apparat än eftersom jag får inte ytterlocket på plats eftersom vägguttaget sitter direkt under väggskåpen i köket, och detta vägguttag är knappa centimetern för stort för att få plats. Får kapa locket eller välja annan modell.
Går det inte liggande? Hur satt det innan då??

E El-Löken66 skrev:
Går det inte liggande? Hur satt det innan då??
Det kanske det går, om jag använder de andra hålen i metallplattan för dosskruvarna. Får kolla på det imorgon

Den innan var en något mindre modell tydligen.

Metallringen i dosan brukar gå att vrida till rätt läge.

useless useless skrev:
Metallringen i dosan brukar gå att vrida till rätt läge.
Yes, metallringen gick att vrida. Hade inte kommit på det själv!

Vattenkokaren funkar så jag är klar nu. Tack allesammans!

• Haha
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
För 20 år sedan var det ingen märkning L. N. På en elkontakt då det kvittar hur dom kopplas. Vill man ha fasen till vänster var det bara att vända uttaget då dom var symmetriska.
Man sätter i stickkontakten slumpmässigt ändå i vårt land.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E
L Leif i Skåne skrev:
För 20 år sedan var det ingen märkning L. N. På en elkontakt då det kvittar hur dom kopplas. Vill man ha fasen till vänster var det bara att vända uttaget då dom var symmetriska.
Man sätter i stickkontakten slumpmässigt ändå i vårt land.
Du har rätt i sak Leif, men jag tycker ändå att var sak har sin plats. En Shukopropp kan man vända hur som helst så i detta enskilda fallet har det ingen betydelse.

Men har nu tillverkaren bemödat sig med att märka är det väl inte alltför besvärligt att ansluta korrekt. För ordningen och redans skull och att slippa framtida förvirring vid ändringar om inte annat.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.