N Nylenskavillan skrev:
Om det är mig du talar till, den är den i nuläget på 1980 i 3d. Jag kan rita in den i plan åt dig om det underlättar.
N Nylenskavillan skrev:
Om det är mig du talar till, den är den i nuläget på 1980 i 3d. Jag kan rita in den i plan åt dig om det underlättar.
När du har tid om du har den möjligheten rita gärna i 3D så det ser mer verkligt ut. Det hade underlättat för oss. Är det något program jag själv kan rita upp eller måste man vara proffs inom programet?
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
M M Flo skrev:
Ja den öppna trappan med glasräcke är ju inte lika ”möblerbar” som den ”inbyggda” trappan. Kan slänga ingen tv i bilden och se hur stor tv ni ska köpa. ;)

Sen är det ju så att nylenskavillans trappa är inte så bra då det bara ca 180cm under ”plattformen” längst fram. (Eller har jag tolkat ritningen fel?) Man måste alltså ducka om man är över 180cm lång och ska in i korridoren.

Ritar in tv’n och nylenskavillans trappa när jag får tid.

Sen borde ni kanske flytta DM i köket en modul till höger. Så man kan gå in och ut från altandörren när nån stoppar in i diskmaskinen.
Låter bra. DM nu är för sent att flytta tror jag pga plattan har redan börjat göras. Tack för förslaget.
 
N Nylenskavillan skrev:
Hej.
Vad roligt att ni tog upp det med er husleverantör. Den placeringen av trappan gjorde att hallen till sovrummen inte blir lika trång som den är nu. Men glädjen att få sitt hus väger upp.
Menar du att ni ändå överväger att gå vidare med den trappan som är centrumplacerad, då måste ni ha kontakt med en konstruktör som räknar på hållfastheten. Det är möjligt att det går att ordna en pelargång istället för väggen ( vilket cc avstånd ligger era takbalkar på 600 eller 1200?) och man får det luftigt in i korridoren och ändå möjligt att städa på ett bra sätt. Vid nedersta trappsteget är det svårare att komma åt, men det finns plats att komma åt bra ifrån utsidan om man har en pelargång.

Ja det går bra att skicka PM, jag är nyfiken på vilka avvägningar ni har mer att göra särskilt nu då er stomme alternativt stommonterade hus är påväg.
Husleverantören vill inte hjälpa oss pga vi inte köper trappan från dom, så vi får hitta en konstruktör om vi är överrens om att ha trappan i passagen.
Det går inte skicka PM till dig? Va kul att du vill hjälpa oss och att du är nyfiken.
 
Om köket inte är beställt än så går det nog att ändra. Avloppet och vatten till dm sitter under diskhon så behöver inte ändras.
 
M M Flo skrev:
Om köket inte är beställt än så går det nog att ändra. Avloppet och vatten till dm sitter under diskhon så behöver inte ändras.
Toppen isf! Då ska vi se över ang diskmaskinen.
 
N
M M Flo skrev:
Ok! Ja det låter bra! Gör gärna det. Eller en sektion. Det är ju inte nån större tjocklek på stegen eller plattformen men det går väl lösa med nån stålplatta kanske.
Hej
Du får lura ut något, men jag föreslår tre pelare till en början, att "kattvinden" är kvar och har lagt in ett extra vilplan samt steg för att vara på säkra sidan ( se plan). Hur plan två blir är ännu osäkert, det här är ett förslag i rundliga tal. Arkitektonisk ritning av en våningsplan med mått, pelare och extra vilplan föreslaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av ett hus med måttsatt planlösning och sektion som visar trappa och kattvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Meli90
  • Laddar…
N
M Meli90 skrev:
När du har tid om du har den möjligheten rita gärna i 3D så det ser mer verkligt ut. Det hade underlättat för oss. Är det något program jag själv kan rita upp eller måste man vara proffs inom programet?
Hej
Jag har ritat i SketchUp men inte renderat modellen, jag kan ta över den i Kerkythea men inte lova vilket resultatet blir, bara att det med största sannolikhet blir mer verklighetstroget. Ge mig tid gärna veckan ut, har lite annat också.

Om du vill rita själv tror jag att de rekommenderar sweet home för er som inte är utbildade här på byggahus.se, men det finns någon tråd för det som du kan kolla upp. SketchUp tar längre tid att lära sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Meli90
  • Laddar…
N
M Meli90 skrev:
Husleverantören vill inte hjälpa oss pga vi inte köper trappan från dom, så vi får hitta en konstruktör om vi är överrens om att ha trappan i passagen.
Det går inte skicka PM till dig? Va kul att du vill hjälpa oss och att du är nyfiken.
Hej
Jag kunde skicka Pm till dig, ser du det ?
 
  • Gilla
Meli90
  • Laddar…
1980mm ovankant vilplan?? Sen en tjocklek på materialet. Denna trappa kommer ju kosta 300k, och man kommer ändå behöva ducka. Nä.... ni får lösa detta själva. Tror inte på detta så vill inte lägga min fritid på en lösning jag verkligen inte tror blir bra eller snygg.
Lycka till!
 
M M Flo skrev:
1980mm ovankant vilplan?? Sen en tjocklek på materialet. Denna trappa kommer ju kosta 300k, och man kommer ändå behöva ducka. Nä.... ni får lösa detta själva. Tror inte på detta så vill inte lägga min fritid på en lösning jag verkligen inte tror blir bra eller snygg.
Lycka till!
Tack för dina tankar och din tid. Vi har inte bestämmt oss vilken trappa vi ska ha men vi har två försag. Ditt förslag har vi fått av en trappleverantören som vi vet går. Dina bilder har verkligen hjälpt oss så enu en gång Tack!
 
Redigerat:
N
M M Flo skrev:
1980mm ovankant vilplan?? Sen en tjocklek på materialet. Denna trappa kommer ju kosta 300k, och man kommer ändå behöva ducka. Nä.... ni får lösa detta själva. Tror inte på detta så vill inte lägga min fritid på en lösning jag verkligen inte tror blir bra eller snygg.
Lycka till!
Jag är nyfiken på vilket mått du anser är korrekt i skisstadiet vad gäller vilplatån? Det är en skiss. Skulle 2700 vara för lite, kortar man stegen till 240 blir höjden 2700. Bättre kan jag inte få det. 15 trappsteg till platån.
 
N Nylenskavillan skrev:
Jag är nyfiken på vilket mått du anser är korrekt i skisstadiet vad gäller vilplatån? Det är en skiss. Skulle 2700 vara för lite, kortar man stegen till 240 blir höjden 2700. Bättre kan jag inte få det. 15 trappsteg till platån.
Förstår inte riktigt vad du menar. Men det är inte stegen (plansteg/sättsteg) jag inte diggar. Det är vilplanet som är på för låg höjd. Du kan göra en brantare och bekväm trappa och slippa vilplanet med hjälp av en stegnos. Jag ser hellre än brant trappa än ett vilplan mitt i korridoren på 195cm underkant.
 
M M Flo skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar. Men det är inte stegen (plansteg/sättsteg) jag inte diggar. Det är vilplanet som är på för låg höjd. Du kan göra en brantare och bekväm trappa och slippa vilplanet med hjälp av en stegnos. Jag ser hellre än brant trappa än ett vilplan mitt i korridoren på 195cm underkant.
Håller med allt under 2100mm måste förses med varning och islagsskydd så ta förslag som ger fri höjd 210 cm!
När trappor är så besvärliga och slösar ytor så är en kupa ett sätt att lägga trapp längs yttervägg i anslutning till entré ett sätt att förbilliga totalen och minska biytor
 
  • Gilla
Nylenskavillan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.