För 15 år sen drogs ny el i mitt gamla hus.
På senare tid, i samband med renovering av del som ej renoverades för 15 år sen, hittades ”asbestpapp” bakom eldosor/elkontakter mm.
Jag är tämligen övertygad om att den första elektrikern bara drog ny el och bytte ut kablar/dosor/uttag när han drog om elen för 15 år sen. Tog inte bort asbestpapp som han hittade i samband med jobbet.
Eller sker det automatiskt för att man ska kunna dra ny el, alltså att den måste bort för att man ska kunna utföra arbetet?
Var sitter asbestpappen bakom ett kontaktuttag eller bakom doslock?
Kommer man åt pappen varje gång man sätter i/drar ur kontakter och riskerar att riva loss fibrer? Eller sitter pappen längre in och riskerar inte att skadas/fibrer frigörs?
Vill helst slippa montera bort varenda kontakt och ta bort pappen… om det inte är absolut nödvändigt.
Har dessutom många doslock som glappar och inte sluter tätt.
Några har skruvats fast, men andra har stora glipor. Så fri luft in och ut till pappen bakom doslocket.
Hur tänka? Vad göra?
Tack på förhand!
På senare tid, i samband med renovering av del som ej renoverades för 15 år sen, hittades ”asbestpapp” bakom eldosor/elkontakter mm.
Jag är tämligen övertygad om att den första elektrikern bara drog ny el och bytte ut kablar/dosor/uttag när han drog om elen för 15 år sen. Tog inte bort asbestpapp som han hittade i samband med jobbet.
Eller sker det automatiskt för att man ska kunna dra ny el, alltså att den måste bort för att man ska kunna utföra arbetet?
Var sitter asbestpappen bakom ett kontaktuttag eller bakom doslock?
Kommer man åt pappen varje gång man sätter i/drar ur kontakter och riskerar att riva loss fibrer? Eller sitter pappen längre in och riskerar inte att skadas/fibrer frigörs?
Vill helst slippa montera bort varenda kontakt och ta bort pappen… om det inte är absolut nödvändigt.
Har dessutom många doslock som glappar och inte sluter tätt.
Några har skruvats fast, men andra har stora glipor. Så fri luft in och ut till pappen bakom doslocket.
Hur tänka? Vad göra?
Tack på förhand!
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 002 inlägg
Vad är asbestpapp och varför skulle något sådant användas bakom eluttag och brytare? Det är inte så att du har hittat vanlig grå lumppapp som användes på väggar i gamla hus?
Nej, jag vet att det är asbestpapp eftersom det analyserades när jag renoverade senast. Som jag skrev om i inlägget.Johan Gunverth skrev:
Varför, ja man satte väl dit det för skydd mot hetta/brand vid elen, är det enda jag kan tänka mig. Men, det är bara en teori jag har.
Asbest papp i samband emd vanliga uttag och brytare har jag inte hört talas om. I äldre eldosor av plåt finns det ofta en isolerande papp, som INTE är asbest. Den finns i så fall inne i själva dosan.
Det förekommer någon form av asbestskiva bakom äldre elcentraler.
Oavsett, OM det nu faktiskt finns asbestpapp bakom några eldosor hos dig (troligen inte), så finns det ingen som helst anledning att ge sig på att ta bort pappen om den finns inne i väggen. Skall den bort så får du öppna väggen, alltså riva bort skivorna in mot rummen.
Sceanriot du tar upp: Om vi tänker oss att du:
1. har asbest bakom eldosan inne i väggen
2. Dosan är lös, inte bara kontakten, en eldosa brukar sitta väldigt fast.
3. det finns en glipa så att damm skulle kunna komma ut ur väggen.
Detta är ett extremt osannolikt scenario. Men OM det skulle vara såhär. Ja då kan troligen några fibrer lossna när du sätter i en kontakt i uttaget. Och troligen kan någon fiber leta sig ut genom glipan, ut i rummet. Men det är i så fall fråga om näst intill omätbara mängder med asbest. Och det är inte faligt.
Asbest kan rent hypotetiskt vara farligt i låga koncentrationer, men det handlar då om sannolikhet. Om du har så här låga doser och exponerar ex. 50 miljarder människor för det (typ alla som någonsin levt på jorden sedan neanderthalsmänniskan), då kanske, eventuellt möjligten EN skulle bli sjuk. Det är med andra ord en risk man helt kan ignorera, avsevärt större risk att få en meteorit i huvudet.
De som i huvudsak har blivit sjuka av asbest har arbetat heltid i miljöer där luften varit tjock, dimmig av asbestdamm, och helt utan skyddsutrustning.
Men det absolut mest sannolika är att du överhuvudtaget inte får någon exponering av asbest i ditt hus.
Det förekommer någon form av asbestskiva bakom äldre elcentraler.
Oavsett, OM det nu faktiskt finns asbestpapp bakom några eldosor hos dig (troligen inte), så finns det ingen som helst anledning att ge sig på att ta bort pappen om den finns inne i väggen. Skall den bort så får du öppna väggen, alltså riva bort skivorna in mot rummen.
Sceanriot du tar upp: Om vi tänker oss att du:
1. har asbest bakom eldosan inne i väggen
2. Dosan är lös, inte bara kontakten, en eldosa brukar sitta väldigt fast.
3. det finns en glipa så att damm skulle kunna komma ut ur väggen.
Detta är ett extremt osannolikt scenario. Men OM det skulle vara såhär. Ja då kan troligen några fibrer lossna när du sätter i en kontakt i uttaget. Och troligen kan någon fiber leta sig ut genom glipan, ut i rummet. Men det är i så fall fråga om näst intill omätbara mängder med asbest. Och det är inte faligt.
Asbest kan rent hypotetiskt vara farligt i låga koncentrationer, men det handlar då om sannolikhet. Om du har så här låga doser och exponerar ex. 50 miljarder människor för det (typ alla som någonsin levt på jorden sedan neanderthalsmänniskan), då kanske, eventuellt möjligten EN skulle bli sjuk. Det är med andra ord en risk man helt kan ignorera, avsevärt större risk att få en meteorit i huvudet.
De som i huvudsak har blivit sjuka av asbest har arbetat heltid i miljöer där luften varit tjock, dimmig av asbestdamm, och helt utan skyddsutrustning.
Men det absolut mest sannolika är att du överhuvudtaget inte får någon exponering av asbest i ditt hus.
Papp användes ibland invändigt i gamla plåtdosor.
Om dosorna är bytta som du skriver så är det antagligen då till moderna plastdosor och därmed försvann även pappen.
Men OM det ändå skulle finnas nån sån papp kvar inne i väggen så är det ingenting som man kommer i kontakt med nr man sätter i och drar ur kontakter. Risken spridningen/risken är så gott som noll.
Du utsätter dig för fler skadliga partiklar varje dag när du går till jobbet.
Om dosorna är bytta som du skriver så är det antagligen då till moderna plastdosor och därmed försvann även pappen.
Men OM det ändå skulle finnas nån sån papp kvar inne i väggen så är det ingenting som man kommer i kontakt med nr man sätter i och drar ur kontakter. Risken spridningen/risken är så gott som noll.
Nej det är impregnerad papp i gamla dosor av plåt. Det är för isolering så låt den vara kvar. Som hempularen skrev fanns typ eternitskivor som gamla centraler byggdes på och ibland även mjukare skivor som kan liknas vid grå lumppapp. Inget av det hittar du i infällda dosor i original däremot bakom utanpåliggande apparater i viS Slottsfrun skrev:
Hysterin kring asbest är märklig och irrationell lite likt samma tema för tex parkslide. I någon tråd nyligen trodde TS att det var asbest i tapeterna. Varför kan man fråga sig,. Där det användes var där egenskaperna var vettiga och önskade inte som något allmänt bulkmaterial.
Jag uttryckte mig nog dåligt. Har ingen aning om själva dosorna är bytta.S Stuff skrev:Papp användes ibland invändigt i gamla plåtdosor.
Förmodligen inte. Tror bara han drog om själva kablarna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Var sitter backventilen (avloppsvatten) IKEA diskmaskin?
Vitvaror -
Är det här svartmögel eller bara gammal upptorkad vattenskada
Tak & Vind -
Hur gammal är min varmvattenberedare?
Vatten & Avlopp -
Kan asbest i lim spridas om man lagt golv på betongplatta där gammalt lim sitter kvar?
Miljö & Hälsa -
Inget varmvatten i kranen. Gammal fjärrvärmecentral. Var sitter regulatorn?
Fjärrvärme & Gas