2 527 läst · 25 svar
3k läst
25 svar
Var placera värmepump
Medlem
· stockholm
· 2 321 inlägg
Trycker man inte upp den i taket utan låter luftspalten vara väl tilltagen och då helst en modell med cirkulation/kaminläge så fungerar det nog bra .
en ”vanlig” vägg är oftast billigare och i Mitsubishis fall så sitter det monterat Wifi modul i vägg modellen men inte i golvmodellen som då är tillbehör om du nu har någon användning av att styra via app.
en ”vanlig” vägg är oftast billigare och i Mitsubishis fall så sitter det monterat Wifi modul i vägg modellen men inte i golvmodellen som då är tillbehör om du nu har någon användning av att styra via app.
Medlem
· stockholm
· 2 321 inlägg
Ganska ointressant siffra då det är en beräkning utifrån nominell effekt utan att ha kollat exakt hur den är beräknad, kan i och för sig även vara SCOP inblandatJ j-o75 skrev:
Ingenting med normal årsförbrukning att göra.
AP35 är i mitt tycke en rätt meningslös modell då den är alldeles för lik AP25 effektmässigt när det är kallt ute.
Behövdes det inte mer effekt än vad AP2f/AP35 ger?
AP har inte cirkulation/kaminfunktion, LN HERO version 2.0 och FT NINJA serierna har det och högre effekt när det är kallt om nu fastigheten behöver det vill säga.
Nej det stämmer, jag tog bara den bilden som exempel. Hero eller Ninja är säkert bättre och har fler finesser men jag vet inte riktigt vilket som är bäst? Svårt att bedöma när man inte är så insatt.C Comfort Thomas skrev:Ganska ointressant siffra då det är en beräkning utifrån nominell effekt utan att ha kollat exakt hur den är beräknad, kan i och för sig även vara SCOP inblandat
Ingenting med normal årsförbrukning att göra.
AP35 är i mitt tycke en rätt meningslös modell då den är alldeles för lik AP25 effektmässigt när det är kallt ute.
Behövdes det inte mer effekt än vad AP2f/AP35 ger?
AP har inte cirkulation/kaminfunktion, LN HERO version 2.0 och FT NINJA serierna har det och högre effekt när det är kallt om nu fastigheten behöver det vill säga.
Medlem
· stockholm
· 2 321 inlägg
Vilken modell får plats utrymmesmässigt ?
Ska det vara något specifikt utseende/färg?
Vilken effekt behöver ytan du når när det är vinter ute?
Vilka funktioner/finesser känner du att du behöver som tex kaminfunktion och wifi modul för att kunna styra på distans?
Vad får det kosta ?
Vilket/vilka märken och modeller har återförsäljaren jag tänkt handla av ?
Där har du lite som avgör valet
Ska det vara något specifikt utseende/färg?
Vilken effekt behöver ytan du når när det är vinter ute?
Vilka funktioner/finesser känner du att du behöver som tex kaminfunktion och wifi modul för att kunna styra på distans?
Vad får det kosta ?
Vilket/vilka märken och modeller har återförsäljaren jag tänkt handla av ?
Där har du lite som avgör valet
Det som är svårast att svara på är väl vilken effekt som behövs egentligen? Jag kommer ju att lägga på mer isolering uppifrån när jag ändå gör om tacket, men samtidigt kommer det ju till ett loft som inte finns nu. Jag vet ju annars elförbrukningen i dagsläget.
Medlem
· stockholm
· 2 321 inlägg
En enkel beräkning är att det troligen behövs ca 50W per kvadratmeter för att hålla 20 grader inomhus vid -15 ute.
Men beror då på isolering och hur kallt ni brukar ha vintertid.
Grejen med att ta hem en återförsäljare är just tips på modell och effekt efter att ha kikat på förutsättningarna .
Köper du via postorder får du ha koll själv
Grejen med att ta hem en återförsäljare är just tips på modell och effekt efter att ha kikat på förutsättningarna .
Jag skall ta hem en återförsäljare, men vill gärna vara så påläst som möjligt så att man vet vad man skall fråga om. Dom timmarna var femte år det går ned till 15minus kan man nog stå ut med att köra elelementen tror jag, men givetvis skall den vara så effektiv som möjligt. Det finns ju ingen annan värmekälla så jag tjänar väl inte så mycket på att köra runt luften bara för skojs skull?C Comfort Thomas skrev:En enkel beräkning är att det troligen behövs ca 50W per kvadratmeter för att hålla 20 grader inomhus vid -15 ute.
Medlem
· stockholm
· 2 321 inlägg
Ta hem 2-3 stycken så du får fler förslag eller att någon ser något som dom andra missat.J j-o75 skrev:Jag skall ta hem en återförsäljare, men vill gärna vara så påläst som möjligt så att man vet vad man skall fråga om. Dom timmarna var femte år det går ned till 15minus kan man nog stå ut med att köra elelementen tror jag, men givetvis skall den vara så effektiv som möjligt. Det finns ju ingen annan värmekälla så jag tjänar väl inte så mycket på att köra runt luften bara för skojs skull?
Har man tex mycket solinstrålning så rummet den sitter i kan man eventuellt få hjälp att sprida värmen till andra delar av huset som inte har en massa solinstrålning och är kallare på främst vår och höst.
Om det är för skojs skull får du avgöra själv
Jag ska göra det så grundligt som möjligt, men eftersom jag inte bor där så blir ju varje besök ett planerande med nycklar och kolla av om man kan gå in ock sånt, så jag tänkte ta reda på så mycket som det bara går innan vi går till fysiska besök.C Comfort Thomas skrev:Ta hem 2-3 stycken så du får fler förslag eller att någon ser något som dom andra missat.
Har man tex mycket solinstrålning så rummet den sitter i kan man eventuellt få hjälp att sprida värmen till andra delar av huset som inte har en massa solinstrålning och är kallare på främst vår och höst.
Om det är för skojs skull får du avgöra själv
Produkter som diskuteras i tråden