Går och funderar på att kyla ovanvåningen i vårt 1 och 1/2 planshus från 1910 med nyinstallerad FTX (utan kylning).

Vi har bergvärme men enkelheten (och priset) på en luftvärmepump lockar. Tänker att en llvp skulle kunna kyla hela vår ovanvåning på ca 65kvm om den går konstant på sommaren. Ganska lite fönster men också ganska lite isolering upp till kallvinden.

Är det någon som har några tankar om bäst plats för ute respektive innerdel? Utedelen blir då i markplan så ganska lång rördragning oavsett plats.

Utedel - plats A innebär ju lite längre rör än B men A är mer undangömd på tomten och då blåser vi inte heller rätt på grannens uteplats (7-8 meter bort).

Innerdel. Enklast rördragning skulle det vara till "1" (förutsatt A för utedel) men då känns det svårt att få det kallt i sovrummen på vänster sida utan att det ska bli istid inne i det stora sovrummet... eller?

2 respektive 4 blåser ju båda "från" sovrum, antingen på vänster eller höger sida. Kanske är därför 3 den bästa platsen då blåser den även bort från trappen ner till undervåningen?

Planskiss av ovanvåning med möjliga platser för luftvärmepump; alternativ för innerdel markerade som 1, 2, 3, 4 och platser för utedel som A och B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar tacksamt emot alla tankar om detta. :)

Som det ser ut tycker jag innerdel vid 3) är bästa placeringen. Då kan också rören enkelt dras ner och ut via trappan. Placering 1) ger kyla i det sovrummen men väldigt dåligt med i kyla i de andra sovrummet om man inte har obehagligt kallt i det stora sovrummet. Kyla sprider sig bara med "tröghet".

Redigerat:
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
J Josth skrev:
Som det ser ut tycker jag innerdel vid 3) är bästa placeringen. Då kan också rören enkelt dras ner och ut via trappan. Placering 1) ger kyla i det sovrummen men väldigt dåligt med i kyla i de andra sovrummen om man inte har obehagligt kallt i det stora sovrummet. Kyla sprider sig bara med "tröghet".
Tack, det kändes också spontant som den bästa platsen.

Går det att säga på ett ungefär hur mycket mer/mindre kyla en väggmonterad fläktkonvektor för frikyla skulle ge jämfört med en bra llvp? Mitt borrhål är 140 meter och ger bra med värme till huset hela vintern (nästan ingen spets).

Man brukar säga att man kan få ca 20-25 W/m borrhål i kyleffekt vid vid frikyla. Alltså drygt 3 kW kyla med 140 m borrhål. Men det krävs en stor fläktkonvektor, grova isolerade rör och högt flöde för att det ska bli bra. Är en del jobb med installationen, mer än för en luftvärmepump. Effekten från frikyla kan också minska en del framåt senare delen på sommaren då hålet hunnit bli aningen varmare. Vanliga luftvärmepumpar för bostäder brukar ha en nominell kyleffekt på 2,5 - 3,5 kW men någon kW högre effekt än det i svenskt klimat eftersom det sällan blir så väldigt varmt ute här.

J Josth skrev:
Man brukar säga att man kan få ca 20-25 W/m borrhål i kyleffekt vid vid frikyla. Alltså drygt 3 kW kyla med 140 m borrhål. Men det krävs en stor fläktkonvektor, grova isolerade rör och högt flöde för att det ska bli bra. Är en del jobb med installationen, mer än för en luftvärmepump. Effekten från frikyla kan också minska en del framåt senare delen på sommaren då hålet hunnit bli aningen varmare. Vanliga luftvärmepumpar för bostäder brukar ha en nominell kyleffekt på 2,5 - 3,5 kW men någon kW högre effekt än det i svenskt klimat eftersom det sällan blir så väldigt varmt ute här.
Det låter ju som att mycket talar för luftvärmepump då… Hur stor skulle en väggmonterad fläktkonvektor som kan ge 3kW kyla behöva vara jämfört med en normal innedel på en lvvp, mycket större?

Rummet nedanför ”3” på bilden är en ganska stor garderob så man skulle även kunna ha en större inbyggd konvektor där, typ https://www.eveco.se/produkt/flaktkonvektorer/carisma-crc-ecm-io/. Går det att få ut mina 3 kW kyla med en sådan tror du?

sätt en takkonvektor i mitten

returen returen skrev:
sätt en takkonvektor i mitten
En möjlighet, men fortfarande då max ca 3kW som borrhålet ger? Sprider en sådan luften bra åt sidorna (mot sovrummen)..? Tänkte så att kylen inte bara rinner från taket nerför trappen. :)

Har också ett frånluftdon i mitten på taket i hallen men kanske ingen nackdel att kylan sprida ut litegrann i huset med ventilationen?

Man får räkna med en något större fläktkonvektor för frikyla men är ingen expert på frikyla. Kanske någon annan kan ange mer exakt storlek(?) Får man inte svar här på forumet finns även en särskild tavla för frikyla på värmepumpsforum, https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=43.0

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
En möjlighet, men fortfarande då max ca 3kW som borrhålet ger? Sprider en sådan luften bra åt sidorna (mot sovrummen)..? Tänkte så att kylen inte bara rinner från taket nerför trappen. :)

Har också ett frånluftdon i mitten på taket i hallen men kanske ingen nackdel att kylan sprida ut litegrann i huset med ventilationen?
jo den sprider i fyra riktningar

Tomture61
Har min LLVP i trappen till ö-våningen , i jämnhöjd med mellanbjälklaget . I somras var den i kylläge nästan varje dag .
Idealet vore en innerdel på varje plan , kyla vill gärna sjunka nedåt .
Men den är mest till för att värma ö-våningen , finns ingen annan uppvärmning där .
Har samma layute som dig på ö-planet . Plus en FLVP som skapar en luftflöde som är ogynnsamt för rum med ventil till friskluft .

Tror dock att placeringen för din innerdel borde vara långt från trappen , så kylan får lite tid på sig att verka .

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Har en av mina innerdelar alldeles ovanför trappan ovanför en sovrumsdörr intill. Kylan blåser rakt ut framåt från innerdelen och kyler snabbt allrummet och efterhand sprids kylan också in i sovrummen men det tar lite tid. Efter lång tid sprids kylan även till bottenvåningen. Det är höjden på innerdelens placering i huset som avgör hur bra den sprider kylan.

J Josth skrev:
Har en av mina innerdelar alldeles ovanför trappan ovanför en sovrumsdörr intill. Kylan blåser rakt ut framåt från innerdelen och kyler snabbt allrummet och efterhand sprids kylan också in i sovrummen men det tar lite tid. Efter lång tid sprids kylan även till bottenvåningen. Det är höjden på innerdelens placering i huset som avgör hur bra den sprider kylan.
Det kanske talar för att det inte spelar så stor roll då med placering av innerdelen (2, 3 eller 4)?

Placering 2) ser ut att behöva en lång rördragning till A) men det kanske finns en kattvind som kan utnyttjas? Hur är takhöjden vid 2)? Placering 4) skulle kräva kondensvattenpump så jag tycker den verkar osmart.

J Josth skrev:
Placering 2) ser ut att behöva en lång rördragning till A) men det kanske finns en kattvind som kan utnyttjas? Hur är takhöjden vid 2)? Placering 4) skulle kräva kondensvattenpump så jag tycker den verkar osmart.
Planritning som visar placering av olika komponenter i ett hus, markerade med blå och röda fält samt gröna linjer för rördragning mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det blir ganska långt mellan 2 och A, uppskattningsvis 15 meter (9m horisontellt, 6m vertikalt). Takhöjden vid 2 är 260cm och det är ungefär 30 cm vägg mellan dörrfoder och taklist så det finns plats för innerdelen (snedtaket slutar tidigare än i min skiss).

4:ans kondensvatten skulle kanske gå att dra med övriga rör horisontellt ut mot garderoben och ner till vid utedelen?

Avståndet mellan 3/4 och A känns som att det blir väl långt, 17-18 meter. Så 3/4+B eller 2+A är kanske de bästa alternativen. Och om jag inte skulle vilja blåsa luft på grannens uteplats så blir det då 2+A som är det bästa. Eller frikyla. :)

Avståndet mellan 3 och B blir kortast, ca. 7 meter rör.

Ok, lite ovanligt hög takhöjd för att vara ovanvåningen ett 1½-planshus men det är ju bra här. Rörpaketet med kondensvattnet behöver dras med ett åtminstone ett litet fall utåt hela vägen. Placering 2) går bra men troligen måste installatören tanka i mer kylmedia än standard i värmepumpen. Placering 4) ger kanske problem med att passera ovanför sovrumsdörren med fall på rörpaketet från nederkanten på innerdelen? Kondensvattenpump vill man undvika. Avståndet mellan 3) och 4) till A) borde vara väldigt långt om din skiss stämmer! För långt för att det ska vara rekommenderat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.