J Josth skrev:
Ok, lite ovanligt hög takhöjd för att vara ovanvåningen ett 1½-planshus men det är ju bra här. Rörpaketet med kondensvattnet behöver dras med ett åtminstone ett litet fall utåt hela vägen. Placering 2) går bra men troligen måste installatören tanka i mer kylmedia än standard i värmepumpen. Placering 4) ger kanske problem med att passera ovanför sovrumsdörren med fall på rörpaketet från nederkanten på innerdelen? Kondensvattenpump vill man undvika. Avståndet mellan 3) och 4) till A) borde vara väldigt långt om din skiss stämmer! För långt för att det ska vara rekommenderat.
Tacksam för all hjälp! Ja det är lite ovanligt högt i tak där uppe (brant lutande yttertak).

Dörrarna in till sovrummen på vänster sida är lite lägre Så nog inget problem att få till fall men oavsett så finns kanske ingen fördel mot 3.

Då landar vi i 3+B, 2+A eller frikyla med konvektor i hallen.

Hur knepigt är det att dra rör, montera cirkulationspump och annat som behövs till frikyla själv? Verkar kunna vara tillåtet att ha brine i AluPex som finns färdiga med isolering så den delen kanske inte är så svår.

Är man mycket händig går det naturligtvis att göra själv men det är grova rör att hålla på med. Finns många som gjort det och skrivit om sina erfarenheter på Värmepumpsforum så läs gärna mer där. Jag är inte helt säker på att AluPex är tillåtet? Förut var det alltid metallrör/kopparrör som krävdes men man bör då gärna kolla t.ex. med sitt försäkringsbolag eller brandkåren.

J Josth skrev:
Är man mycket händig går det naturligtvis att göra själv men det är grova rör att hålla på med. Finns många som gjort det och skrivit om sina erfarenheter på Värmepumpsforum så läs gärna mer där. Jag är inte helt säker på att AluPex är tillåtet? Förut var det alltid metallrör/kopparrör som krävdes men man bör då gärna kolla t.ex. med sitt försäkringsbolag eller brandkåren.
Kanske är det lite på gränsen för min händighet. Ska fundera lite, skulle kunna börja att ta in någon offert för att se vad det skulle kunna hamna på och se hur dyrt det blir jämfört med luftvärmepump.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.