Broken arrow skrev:
Eller ännu bättre, plantera [länk] :)

Att bara kräva detta av nyinflyttade är dåligt, bättre hade varit om grannen frågat om han får sätta rothinner på tomtgränns.
Bästa tipset! Plantera lite parkslide så ska du se att grannen blir upptagen med annat. Har kämpat i 3 år med min parkslide, väntar fortfarande med spänning på årets första skott.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag skulle inte göra nåt..
Säg att grannen får göra vad han vill..
Ha aldrig nåt ihop med nån granne!!
Lycka till..

• Gilla
Adam F
  • Laddar…
F
Broken arrow skrev:
Eller ännu bättre, plantera [länk] :)

Att bara kräva detta av nyinflyttade är dåligt, bättre hade varit om grannen frågat om han får sätta rothinner på tomtgränns.
Och varför skulle han behöva fråga om det? Vill man sätta ett rotskydd så gör man det.

fsn skrev:
Och varför skulle han behöva fråga om det? Vill man sätta ett rotskydd så gör man det.
Självklart, men grannen kan väll inte sätta den precis på tomtgränns utan att fråga?

F
Broken arrow skrev:
Självklart, men grannen kan väll inte sätta den precis på tomtgränns utan att fråga?

I teorin får han tangera tomtgräns. Så sätt den nån halvcentimeter in på egen tomt då om man har den precisionen och det är skitviktigt. I praktiken, vem bryr sig? Det är en pryl som rimligtvis är enkelt flyttbar om nån mot all förmodan skulle pipa och gnälla. Sätt den på egen planhalva i tomtgräns.

M
Broken arrow skrev:
Sätt den 2cm in så är det inga problem.

Försök att se det ur grannens perspektiv och agera som du själv skulle önska att grannen agerade mot dig. Om det är något som är viktigt för grannen (medmänniska) och du med enkla medel kan fixa det - så varför inte? För mig är den självklarhet att se till att inte min gräsmatta växer in i grannens rabatter. Och ja, jag har satt gräsmattekant. på ca 30 meter. Nästa gång är det kanske du som vill att grannen tar ner ett träd som skuggar din uteplats.

(Begriper inte varför alla är så jag-fixerade. Inte så konstigt att det är så många som bli osams med sina grannar med den inställningen. Nej, man behöver självklart inte visa hänsyn till någon om man inte vill, men varför skulle man välja att inte göra det bara för att man inte behöver? Är det inte det dom flesta t.o.m. försöker lära dagisbarnen? Suck.)

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Grannar är som halsmandlar
- de är bra att ha så länge de är friska, fungerar och gör nytta
- men ett rent helvete om de krånglar, bråkar och jävlas

• Gilla
HElgEe och 5 till
  • Laddar…
Jag är glad att jag har fått en fullträff vad gäller grannar. Bor på landet, närmaste granne är 400 meter bort. Vi delar fritdsaktivitivter, han tar hand om min snöröjning och jag hanterar deras datorproblem. Kan bara säga att allt är positivt....

• Gilla
begren
  • Laddar…
birgera skrev:
Du får anlägga vad du vill på din tomt! Det är grundregeln.

Men det måste se anständigt ut. Annars kan du blir anmäld för brott mot Boverkets regler. [länk]
Det ska mycket till innan någon myndighet tycker att det är ett problem. Vi pratar om "aldrig någonsin klippa gräset"-nivå.

Ignorera grannen, inte ditt problem.

kungkokos skrev:
Nästa gång är det kanske du som vill att grannen tar ner ett träd som skuggar din uteplats.

(Begriper inte varför alla är så jag-fixerade.
Dagens goda skratt.

Skulle du knalla över och be din granne såga ner sina träd för att du har lagt din uteplats där? Inget jag-fixerat i det?? ;)

• Gilla
Adam F och 2 till
  • Laddar…
O
Sir Duke skrev:
Dagens goda skratt.

Skulle du knalla över och be din granne såga ner sina träd för att du har lagt din uteplats där? Inget jag-fixerat i det?? ;)
Jag förstår inte varför alla tjatar om jag fixering jag har aldrig fixerat mig, det är de som inte gör som jag säger... som jag tycker är jag fixerade :D

Lite trollvarning när man skriver ett inlägg som man vet kommer att orsaka debatt och sen håller man sig borta från tråden...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fin trädgård i all ära, men alla är inte lika intresserade av att jobba med den, och tycker kanske heller inte att det spelar någon roll med lite maskrosor och mossa i gräsmattan. Jag hör själv till denna grupp och accepterar inte om grannar som är trädgårdsfantaster tycker att dom har tolkningsföreträde.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
F
Adam F skrev:
Fin trädgård i all ära, men alla är inte lika intresserade av att jobba med den, och tycker kanske heller inte att det spelar någon roll med lite maskrosor och mossa i gräsmattan. Jag hör själv till denna grupp och accepterar inte om grannar som är trädgårdsfantaster tycker att dom har tolkningsföreträde.
Och jag tycker det är ett jävla otyg med ogräs och svär tyst över grannarnas spridande av ogräs till min tomt. Skulle dock aldrig påpeka detta för nån granne, det är ju för fan sjukligt.

Väldigt glad och nöjd över att ha detta problem och hoppas att det framöver kommer att vara ett av mina större bekymmer. För har man inga större problem så har man det förbannat bra.

• Gilla
stefancrs och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.