Värsta problemet jag upplevt med biltemas är att jag inte klarar av att vare sig hyvla eller såga efter linjen. :mad:

Gör om gör rätt heter det.

För extrem "noggranhet" ritar jag bara på en tumstock eller stålskala så ser man exakt var linjen kommer. Strecker är ju blyerts så det suddar man med tummen.

Jac!
Jag har det där strykmåttet från Veritas men mitt är några år och har inte skalan på stången. Så jag ställer in måttet med hjälp av kombinationsvinkeln.
Fungerar mycket bra och har mikrojustering.
Man får se upp så att inte skruven till skärtallriken lossnar, bara. Den ska vara åtdragen så att inte tallriken roterar. Den ska ju skära en skåra.

Frågan om blyerts eller skär för märkning avgörs av hur noga det är med precisionen. Ett blyertsstreck kan ju lätt bli en millimeter eller mer brett och har det inte någon betydelse så märker jag hellre med blyerts. Men om felet inte får överstiga en halv millimeter så är det skärmarkering som gäller.

Jag tackar för tips och omdöme.

Jag inser att blyerts är att föredra ibland när man inte vill ha en rits kvar i arbetsstycket. Just nu handlade det om att jag skulle såga, fräsa eller ta ur längs med markeringen så då försvinner ju ritsen sas vid det efterföljande arbetet.

Sedan håller jag med om att det största problemet antagligen är att hålla sig till markeringen när jag arbetar snarare än att göra denna med precision.

Helt ärligt så var väl frågan som så ofta mest ställd för att motivera inköp av ett dyrt och vackert verktyg. Utan att ha tittat närmare på Biltemas modell så tror jag att Veritas skulle pryda sin plats på ett helt annat sätt...:)

jac skrev:
Utan att ha tittat närmare på Biltemas modell så tror jag att Veritas skulle pryda sin plats på ett helt annat sätt...:)
Där råder inget tvivel ;) Mitt biltema ligger i en dammig hylla :D

v-g skrev:
Där råder inget tvivel ;) Mitt biltema ligger i en dammig hylla :D
Jag har 4 st biltema, de funkar fint, och med det priset kan man ha flera, ibland är det väldigt smidigt att ha ett par olika mått inställda, på olika strykmått, samtidigt.

Hva med den hjemmelagde`? En pinne med et hull som gjør at blyanten sitter fast. Er jo laget på 1 min om man skulle mangle........

Nu var jag ute på Bauhaus på lunchen för att utnyttja prisgarnatin på Elfa skenor och konsoler (K-Rauta har 20% på Elfa sortimentet tom 15:e mars, blev då 32% på Bauhaus).

Hursomhelst så blev det en sväng in om Biltema som ligger mittemot där jag plockade upp ett strykmått. Verkar väl ok för sina 44 kr. Jag skulle naturligtvis gjort som Daniel och tagit några stycken. :)

En pinne med hål skulle ju också fungera - tänkte inte på det! Jag gjorde faktiskt något liknande i helgen, en stående variant för att märka några bordsben som skulle kapas. En kloss med ett hål varje cm för pennan. Till min stora förvåning stod bordet fortfarande rakt efter kapningen. ;-)

Veritasvarianten har jag funderat på länge. Pingler: Hur fungerar det att ritsa längs med fibrerna? Jag inbillar mig att jag skulle slippa att stiftet följer med och viker av i fiberriktningen, vilket händer mig ibland.

Om skärtrissan sitter fast ordentligt och inte snurrar så går det bra. Man får dock trycka stödplattan stadigt emot trästycket. Man får liksom in känslan också hur hårt man ska trycka ned skäret i träet. Är man hyfsat lätt på handen i nedåttrycket och bestämd i sidotrycket så ritsar den fint. Och den ska förstås vara vass.

jac skrev:
En pinne med hål skulle ju också fungera - tänkte inte på det! Jag gjorde faktiskt något liknande i helgen, en stående variant för att märka några bordsben som skulle kapas. En kloss med ett hål varje cm för pennan. Till min stora förvåning stod bordet fortfarande rakt efter kapningen. ;-)
Hade vi inte uppe detta om kapning av fyra stolsben i höstas, en tråd som spårade ut helt...... men kul var den

Jag använder nästan bara strykmått för att veta var jag ska såga för hand eller sätta ett stämjärn. Då behövs att det ritsar ett streck. Jag har några enkla billiga som jag köpt från Axminster.co.uk och fixat lite genom att fila spetsen som en knivegg och borrat ett nytt hål genom diagonalen. Det syns om man tittar noga på bilden.

För bearbetning med maskiner låter jag istället anhåll, jiggar eller annat bestämma måtten. Penna och kombivinkel duger bra för att rita på om man inte behöver exakt precition.

Har också en titemark ( http://glen-drake.com/v-web/ecommerce/os/catalog/index.php?cPath=24 ) men tycker att den är lite knölig att använda.

Den med penna i är hemgjord i bok som det går ju utmärkt att gänga för t ex en bult at låsa med.

• garaget 037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
http://www.dick.biz

Dessa har många att välja på finns ett antal handlare som säljer i Sverige. Inte billigast men stort sortiment.

Någon som kan tipsas var man kan köp? Gärna med mm skala på

Med kniv/rits eller penna ?

Pär

Axminster.co.uk har några olika fina modeller.
skulle tro att rutlands.co.uk har också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.