Är ute efter ett gammalt hederligt strykmått, ni vet sånt där som man hade i slöjden med en fyrkantig träkloss och en stång som det satt en penna eller ett rits-stift i änden på som man ställde in och drog klossen efter arbetsstycket och så vips så hade man ett streck helt paralellt med änden på stycket.

Har varit runt på både bulltofta bygg, horntüsken och clas i sjön utan någon tur, får väl kuska runt till biltema, krauta och bauhaus i helgen.
Hade gärna velat ha ett lite finare men just nu duger nästan vad som helst..

Någon som har några tips?

Jag har oxo letat efter vettiga strykmått i de "vanliga" butikerna utan att hitta något som känns gediget nog att kunna följa en rak kant ;/

Däremot har ju Axminster en hel massa fina strykmått (sök på "marking gauge") men jag har inte fått tummen ur och beställt allt jag vill ha från dem.

Biltema har eller har haft iallafall ett i plast. Var oxå runt för några år sedan och ittade til slut ett där. Tycker det är dåligt, bla därför att blyertstiften är för mjuka. Ska soxå beställa ettlite bättre online.

mina 2 ören

Jula har detta men jag har tyvärr aldrig provat det.

Bauhaus har helt okej strykmått i bok. Runt 250 kr vill jag minnas att jag fick betala för ett par år sedan när jag köpte mitt.

Har inte närmsta järn- eller bygghandel så borde dom i alla fall kunna hjälpa till att ta hem ett...
...i annat fall, DÅLIGT! ;)

Biltemas fungerar bra för min del. Stiften går ju att byta till en spik om man så vill.

Intill dess att Du hittar ett bra mått kan Du använda en "talmeter" enligt bild. Stick en pennspets genom hålet vid 10 cm. Du kan enkelt ställa in önskat mått, på bilden exempelvis 65 mm.

per

• fräs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sanguines
  • Laddar…
I de fall där det är ok att ritsa i ämnet använder jag biltemas i plast. det fungerar oerhört bra. det är stabilt och håller inställningen. Själva "klumpen" glider mot ämnet på en bit plåt och inte direkt på plasten. Givetvis stämmer inte skalan, men det har jag aldrig varit med om på något strykmått. Detta strykmått är i mina ögon ett verkligt klipp.

Jag skulle märka upp en linje och konstaterade dels att jag faktiskt hade ett strykmått liggandes (gammalt Luna i plast) som jag glömt bort, dels att detta inte var i bästa skick.

Istället för att fortsätt göra nytta går jag då in, slår på bygglov på tv:n och byggahus på datorn. Suck, såhär blir det inte mycket snickrat.

Hursomhelst så hittade jag denna tråden och blev lite sugen på denna:
http://www.fine-tools.com/G-veritasmarking.html

Någon som har erfarenhet eller tankar om en sådan? Bortsett från nuvarande kronkurs så tycker jag inte priset var så blodigt. (10 x Biltemas) :)

jag ser en nackdel med stryckmått som inte har blyerts .

tänk om du drar måttet för lång eller på annat sätt förstör materialet

gör man det med ett stryckmått med blyerts så kan man alltid sudda ut det

jac skrev:
Jag skulle märka upp en linje och konstaterade dels att jag faktiskt hade ett strykmått liggandes (gammalt Luna i plast) som jag glömt bort, dels att detta inte var i bästa skick.

Istället för att fortsätt göra nytta går jag då in, slår på bygglov på tv:n och byggahus på datorn. Suck, såhär blir det inte mycket snickrat.

Hursomhelst så hittade jag denna tråden och blev lite sugen på denna:
[länk]

Någon som har erfarenhet eller tankar om en sådan? Bortsett från nuvarande kronkurs så tycker jag inte priset var så blodigt. (10 x Biltemas) :)
Finns något billigare på tools 4 wood http://www.tools4wood.se//catalog/p...d/585?osCsid=aaa53e2eeba3a2235db7e184a9c8658b
(jepp, det stämmer, jag har inte fått tummen ur än jag heller...:surprised:

Och Fredrik, jo, det problemet ser jag också..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.