K
D doubleH skrev:
Antar att du missade att det är tryckimpregnerat som efterfrågas...?
Jag missade inte det, mitt tips är lika bra eller bättre än tryckt virke.

K
T Tjrex skrev:
Njaaa vet inte om jag håller med.

[länk]
Det gör inget om du inte håller med 😃.

Jag pratar om att noga utvalt virke som sågas i passande dimension är bättre än det tryckta virket som jag kan köpa hos byggvaruhusen.

F fribygg skrev:
Jag har uppmärksammat att du söker tryckimpregnerat men föreslår likafullt att du en gång till överväger ditt val, att köpa kärnfura, ek eller lärk kommer sannolikt ge en bättre livslängd på bryggan.

Fråga varför 45x95 mm? Det är ju oftast hyvlat och det bör du ju knappast ha behov av med en sådan placering vid vattenytan. Jag föreslår att du satsar på sågad tvåtum fyra dvs 50x100mm.
Anledningen till dimensionshyvlat (45x95) är att jag skall ersätta befintliga reglar i en kajskoning (övre regeln är frisk). Den befintliga regeln vilar mot betongfundament och om den ersätts med en grovsågad (50x100) så måste reglarna jackas ur vid varje fundament för att skoningen skall hänga lodrätt.
Därför funkar det troligen inte heller med sk "bryggvirke" då reglarna ofta är ohyvlade och därför fel dimension.

D doubleH skrev:
Anledningen till dimensionshyvlat (45x95) är att jag skall ersätta befintliga reglar i en kajskoning (övre regeln är frisk). Den befintliga regeln vilar mot betongfundament och om den ersätts med en grovsågad (50x100) så måste reglarna jackas ur vid varje fundament för att skoningen skall hänga lodrätt.
Därför funkar det troligen inte heller med sk "bryggvirke" då reglarna ofta är ohyvlade och därför fel dimension.
OK
Själv skulle jag inte bry mej om 5 mm lutning på en bryggskoning, när isen knuffar bryggan kan den ju lätt flytta sig en dm eller mer..

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.