Skall byta ut nedre regeln på en kaj/brygg-skoning som beroende på vattenstånd hamnar strax över, i eller under vattenytan. För att regeln skall hålla bör den vara tryckimpregnerad klass NTR A.
Dock svårt att hitta just 45x95 i NTR A här runt Göteborg - NTR A verkar bara finnas i bredare dimensioner...
Nån som vet var det finns att köpa här i närområdet?

Kan det fungera att köpa en bredare dimension och sedan klyva den till den mindre som behövs?

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Kan det fungera att köpa en bredare dimension och sedan klyva den till den mindre som behövs?
Tyvärr ingen bra lösning då det "öppnar upp" regeln - träimpregnering når sällan ända in i kärnan på regeln, så ändträ/sågade ytor är inte lika väl skyddade.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ntr M verkar för övrigt vara lämpliga för konstant kontakt med västkusten vatten.

[länk]

Oavsett kvaliten borde vilken större bygghandel förutom Byggmax/Bauhaus som helst kunna beställa hem valfri dimension.
Jo, men då det gäller ganska små volymer, ca 10 reglar, så är inte byggvaruhusen intresserade av att ta hem så små mängder.
NTR M går bort då det gäller sötvatten, dessutom väldigt nära kommunens dricksvattenintag...

Redigerat:
D doubleH skrev:
Tyvärr ingen bra lösning då det "öppnar upp" regeln - träimpregnering når sällan ända in i kärnan på regeln, så ändträ/sågade ytor är inte lika väl skyddade.
Är kärnan i regeln kärnvirke gör det mindre skillnad, impregneringsvätskan tränger inte in av samma anledning som vatten inte tränger in. Men det rimliga är väl att köpa 47x200 NTRA och klyva.

D doubleH skrev:
Du kan behandla trät så du får bättre skydd och då spelar eventuell mindre impregnering i någon del mindre roll. Ett par strykningar med trätjära och linolja är det vanliga för bryggor. Börja flödigt med mer linolja i blandningen och sedan tunna lager med mer tjära. Låt linoljan oxidera/härda mellan strykningarna.

Sen är det skillnad på kärnved och kärnan på en regel. Kärnveden tar impregnering sämre men det gör den oavsett var i en regel den finns medan kärnan i en regel kan suga i som en svamp om det ör ytved.

Fast vad är definitionen på "ska hålla" ? Vad använde man förr? Hur länge höll det? Använde man tryckt virke förut? Vad jag minns så brukar vanligt virke av fin kvalitet hålla väldigt länge. Har nästan en känsla av att dagens tryckta skitvirke håller sämre än otryckt av bra och tät kvalitet.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
K
S Stefan1972 skrev:
”Har nästan en känsla av att dagens tryckta skitvirke håller sämre än otryckt av bra och tät kvalitet.”
Den känslan är starkare än ”nästan” hos mig😃👍.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast vad är definitionen på "ska hålla" ? Vad använde man förr? Hur länge höll det? Använde man tryckt virke förut? Vad jag minns så brukar vanligt virke av fin kvalitet hålla väldigt länge. Har nästan en känsla av att dagens tryckta skitvirke håller sämre än otryckt av bra och tät kvalitet.
Då det är väldigt svårt att hitta virke av fin kvalitet (som växt långsamt) så är det tyvärr tryckimpregnerat som gäller för att det inte skall ruttna bort redan efter några år...

K
D doubleH skrev:
Då det är väldigt svårt att hitta virke av fin kvalitet (som växt långsamt) så är det tyvärr tryckimpregnerat som gäller för att det inte skall ruttna bort redan efter några år...
Har du provat att googla på sågverk nära dig.
Kolla runt efter ”bondsåg” alternativt hemmasågare, finns en del som som har typ solosåg, logosol privat.

Jag köper stock av ett par skogsägare och får det mot ersättning sågat privat med en logosol.
Ska jag bara ha enstaka reglar tar jag egen motorsåg med en jigg och sågar själv.

Men då ska du ju tycka att det är kul att mockla o fippla själv iofs😀.

K Kling 1 skrev:
Har du provat att googla på sågverk nära dig.
Kolla runt efter ”bondsåg” alternativt hemmasågare, finns en del som som har typ solosåg, logosol privat.

Jag köper stock av ett par skogsägare och får det mot ersättning sågat privat med en logosol.
Ska jag bara ha enstaka reglar tar jag egen motorsåg med en jigg och sågar själv.

Men då ska du ju tycka att det är kul att mockla o fippla själv iofs😀.
Antar att du missade att det är tryckimpregnerat som efterfrågas...?

D doubleH skrev:
Antar att du missade att det är tryckimpregnerat som efterfrågas...?
Jag har uppmärksammat att du söker tryckimpregnerat men föreslår likafullt att du en gång till överväger ditt val, att köpa kärnfura, ek eller lärk kommer sannolikt ge en bättre livslängd på bryggan.

Fråga varför 45x95 mm? Det är ju oftast hyvlat och det bör du ju knappast ha behov av med en sådan placering vid vattenytan. Jag föreslår att du satsar på sågad tvåtum fyra dvs 50x100mm.

• Gilla
Kling 1
  • Laddar…
ClasseClas
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.