2 658 läst · 30 svar
3k läst
30 svar
Var Köpa lösa täcklock ABB Jussi?
Naturligtvis reklamerar jag till grossisten eller tillverkaren om återförsäljaren eller hantvrkaren gått i kk, allt i enlighet med kkl och ktjl.E El-Löken66 skrev:
Det är en rejäl skillnad mellan ett garantiärende och ett reklamationsärende. En vanlig garantitid när man köpt i butik är ett år, under den tiden kan den som utfärdat garantin agera helt efter eget godtycke och vägra godkänna det som ett garantiärende.
Görs det, kan kunden ändå reklamera varan, och reklamationen görs till den som sålt varan. Denne kan då inte avvisa reklamationen med argumentet att garantin inte häller. Samma sak om garantitiden gått ut - konsumenten har en lagstadgad reklamationsrätt på tre år. Reklamationsrätten är mot den som sålt varan. Det är även reglerat i lagen vad som händer om butiken inte finns kvar.
Dessutom - om det är butiken som utfärdat en garanti, då upphör garantin i samma ögonblick som butiken går i kk.
Reklamerar till tillverkaren, ja. Detta är korrekt.S sunqan skrev:Naturligtvis reklamerar jag till grossisten eller tillverkaren om återförsäljaren eller hantvrkaren gått i kk, allt i enlighet med kkl och ktjl.
Det är en rejäl skillnad mellan ett garantiärende och ett reklamationsärende. En vanlig garantitid när man köpt i butik är ett år, under den tiden kan den som utfärdat garantin agera helt efter eget godtycke och vägra godkänna det som ett garantiärende.
Görs det, kan kunden ändå reklamera varan, och reklamationen görs till den som sålt varan. Denne kan då inte avvisa reklamationen med argumentet att garantin inte häller. Samma sak om garantitiden gått ut - konsumenten har en lagstadgad reklamationsrätt på tre år. Reklamationsrätten är mot den som sålt varan. Det är även reglerat i lagen vad som händer om butiken inte finns kvar.
Dessutom - om det är butiken som utfärdat en garanti, då upphör garantin i samma ögonblick som butiken går i kk.
Därför det ofta lönar sig att handla ett välkänt märke.
Någon skrev att det inte kan fungera eftersom det endast är en skruv.
Men jag har svårt att se allt detta, samt hur uttaget kan vridas 180 grader, det hela låter som montage fel i mina öron, uttaget sitter ju med 2 skruvar och hur detta täcklock då kan vridas har jag svårt att se.
Ja TS bör nog kolla mer på hur det är monterat. Allt tyder på att något inte står rätt till där med så många bytta. Det är vad jag sett utmärkta uttag med en del företräden inte ens de två andra välkända har.
Man kanske skulle inhandla ett som tjänsteprov?
Min fråga var ursprungligen om det finns lösa täcklock att köpa och sedan ville jag väl gnälla lite. Ledsen att detta orsakade så mycket diskussion
Som framgår av första bilden så sitter täcklocket endast med en skruv. Det finns en liten nedfasning i plasten där man skulle kunnat tro det skulle finnas ett andra skruvhål. Detta framgår tydligt på denna monteringsfilmen
Men jag går vidare. Tack alla som svarat!
Som framgår av första bilden så sitter täcklocket endast med en skruv. Det finns en liten nedfasning i plasten där man skulle kunnat tro det skulle finnas ett andra skruvhål. Detta framgår tydligt på denna monteringsfilmen
Hej, vi känner till att det är en skruv.K kboortz skrev:Min fråga var ursprungligen om det finns lösa täcklock att köpa och sedan ville jag väl gnälla lite. Ledsen att detta orsakade så mycket diskussion
[media]
Det förklarar inte hur du kan vrida något 180 grader.
Ursäkta att ämnet gled bort från det du undrade. Tror inte det finns delar av uttaget att köpa, detta behövs heller inte så denna plast normal håller väldigt länge.
Men skriv ett mail till ABB och fråga vet jag!
Det kan ju vara någon dålig serie du fått ut.
Har samma problem med 11 år gamla Jussi. Jag har sökt men inte funnit lösa lock. Får väl byta hela uttagen till något annat för att köpa nya Jussi med singelskruv känns som en tillfällig lösning. Inte ens de uttag som är hela känns stabila.
Så uttagen sitter inte helt hundra utan rör sig lite i sidled då du pillar på dem?S Söne skrev:
Kan du lägga upp en bild eller video?
Försökte med bild men blev inte tydligt nog. De som inte sitter fast i målarfärg rör sig 3-4 mm i sidleds, framför allt nederkant då man tar i dem. Då de bara sitter i en skruv blir det ju en bryteffekt där om man till exempel drar ut en sladd lite snett. Är man försiktig håller de såklart hyfsat så till vida skruven inte dras för hårt. Tidigare ägare var nog lite väl vårdslös. Jag satte dit Schneider Exxact i garaget och det är stor skillnad. Jag ser inte att de kommer gå sönder.E El-Löken66 skrev: