9 021 läst · 29 svar
9k läst
29 svar
Var går gränsen för dold skarv mellan vattenrör?
Nu verkar det ju lösa sig på annat sätt. Men annars ska det vara tillåtet med skarv bakom skåp/spis etc, om man ser till att ett eventuellt läckage direkt rinner ut på golvet. Likt ett underlägg för diskmaskin, samt en typ av skärm runt skarven.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 541 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 541 inlägg
Det underlättar om en skjuter på och en drar!
Och korrekt skarvdon är ett måste!
Glöm då inte heller att skarva skyddsrören med en korrekt skarv så dessa också blir täta!
Vad har du för tillverkare på dina rör-i-rör?
Och korrekt skarvdon är ett måste!
Glöm då inte heller att skarva skyddsrören med en korrekt skarv så dessa också blir täta!
Vad har du för tillverkare på dina rör-i-rör?
Återkommer med tillverkare när jag kommit hem och kan kolla upp det.krilleman_215 skrev:
Regler ändras, men sist jag läste säkert vatten så var det krav på att alla läckageledningar o dyl (tappvatten) ska mynna ut i utrymme med golvbrunn.
Värmeledningn behöver inte golvbrunn.
Detta är krav vid nybyggnation.
Vid renovering så kan man göra avsteg, men det är jäkligt olämpligt...
Och i TS fall så går det säkert utmärkt att byta Slangen.
Ville bara kommentera detta då "alla" skrev att det var ok med endast synlig läckageindikering..
Ville bara kommentera detta då "alla" skrev att det var ok med endast synlig läckageindikering..
Det är ju en ganska intressant fråga varför man egentligen inte får ha en koppling på mediaröret inne i ett korrekt skarvat skyddsrör. Om kopplingen läcker skall det ju synas där manteln mynnar ut, det är ju liksom detta som är meningen med det hela....mest en fundering,
Har inte tänkt på det tidigare eller är det så att en koppling inte får plats kanske.
Har inte tänkt på det tidigare eller är det så att en koppling inte får plats kanske.
Problemet är ju bara att man inte får ha en dold golvbrunn. Man får ju inte förlägga en golvbrunn bakom skåp eller under spisar, där eventuellt läckage kan rinna ut.Jarlingar skrev:Regler ändras, men sist jag läste säkert vatten så var det krav på att alla läckageledningar o dyl (tappvatten) ska mynna ut i utrymme med golvbrunn.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 541 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 541 inlägg
LK PEX Universalrör i dimension RiR 16 har du!
För nydragning behöver du LK Utbytesnippel 16. RSK: 1873791
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...log/LK-Universal/Verktyg/ovrigt/77747076.aspx
För skarvning av skyddsröret behöver du LK skarvmuff 25 som har RSK: 1870545
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...ersal/Monteringsdetaljer/ovrigt/77746937.aspx
För nydragning behöver du LK Utbytesnippel 16. RSK: 1873791
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...log/LK-Universal/Verktyg/ovrigt/77747076.aspx
För skarvning av skyddsröret behöver du LK skarvmuff 25 som har RSK: 1870545
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...ersal/Monteringsdetaljer/ovrigt/77746937.aspx
Alltså det här forumet, outtömlig källa på information! Blir så jäkla imponerad av allas kunskap och vilja att hjälpa till, stort tack!!
Nu vidarebefordrar jag denna info till min röris så gör vi det tillsammans när allt ska kopplas in
Nu vidarebefordrar jag denna info till min röris så gör vi det tillsammans när allt ska kopplas in
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 541 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 541 inlägg
Självklart måste du ju ha samma LK PEX RiR när du ersätter den gamla slangen.
Prylarna är inte dyra heller. Ca 100:- för nippeln och ca 30:- för skarven (internetpriser). Alltså inte samma sak som rörmokarpriser!
Prylarna är inte dyra heller. Ca 100:- för nippeln och ca 30:- för skarven (internetpriser). Alltså inte samma sak som rörmokarpriser!