Fulkemisten
B Bigfoot skrev:
Jag hade en gång en bil vars nyckel var 100% skyddad mot kopiering av signaler. Den var dessutom helt fuktsäker och gick att ha i en ficka i badbyxorna när man badade. Den var även väldigt liten och smidig att ha på nyckelknippan utan en stor dosa.
Nackdelen var förstås att man var tvungen att stoppa den i bildörren varje gång man skulle låsa eller låsa upp, men det känns nästan som det vore att föredra när man läser om att förvara nycklar i plåtburkar...
(Iofs hade det förmodligen räckt med en skruvmejsel för att stjäla den bilen, men förstör inte nostalgikänslan nu.)
Jag hade en gammal Opel Corsa på 90-talet. Nycken hade fastnat i tändningen så dörren öppnades och låstes med kapsylöppnaren/skruvmejseln på en schweizisk armékniv...

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
G
H hempularen skrev:
Jag litar till att tjuvarna känner igen volvo on call. Då kan bilen fjärrstoppas. Tidigare gick det att dels fjärrlåsa dörrarna så det inte gick att öppna innifrån, och stänga av motorn. Numera går det att öppna dörrarna innifrån om de låsts med fjärrstyrning.

Tror de var oroliga att någon skulle låsa in tjuvarna och låta dom sitta tills de ruttnar.
Nog snarare för att det är olaga frihetsberövning..

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag hade en gammal Opel Corsa på 90-talet. Nycken hade fastnat i tändningen så dörren öppnades och låstes med kapsylöppnaren/skruvmejseln på en schweizisk armékniv...
Opel Corsa hade ingen knyckt ändå. Var det 1,2 eler 1,4?:rofl::cool:;)

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Nänänä. Det var årsmodell 1985 eller 1986 om jag minns rätt. 3-dörrars röd halvkombi med en framskärm i beige...

P Pin skrev:
Det har hänt.
Plåtskåp hemma och plåtburk i fickan för att vara säker med keyless till bilen. Eller kylskåp :D
Tror inte det funkar. Det finns ett sätt att testa lådan genom att lägga nyckeln i skåpet och se hur närma bilen du kan komma när du kan öppna dörren. Mitt plåtskåp fungerade inte kan jag säga.

G GargamelSE skrev:
Nog snarare för att det är olaga frihetsberövning..
Svågerns XC60 stals för några veckor sen 2020 års model och den kopplade tjuvarna ut VOC så att det inte gick att fjärrstyra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.