D declan skrev:
Det verkar vara en process som kan vara mer komplicerad än nödvändigt, vilket skulle kunna påverka arbetsflödet negativt om man ofta behöver byta frässtål.
Det finns all anledning att underlätta olika moment i verkstaden — framförallt när det gäller att främja att man jobbar säkert men också för att se till att man använder rätt grejor till rätt operation och att inte hamna i situationer där man inte orkar byta till ett bättre verktyg eller vad det nu kan vara, bara för att det känns knöligt.

Men med det sagt har jag bestämt mig för att inte streamlinea allting och jaga minuter. Jag försöker njuta av tiden i verkstaden och för mig inbegriper det även att bestycka och ställa in maskiner, plocka fram och hänga tillbaka verktyg och så vidare.
Kanske en konsekvens av mina tidigare utmattningsdepressioner. Det innebär inte att jag inte vill vara effektiv och jobba rationellt men jag tänker ”arbetsflöde” i begränsade faser.

Är man professionell är såklart tid lika med pengar.

Hoppas att du kan hitta en fräs som passar ditt sätt att arbeta; ser fram emot att få veta vad du satsat på! 👍
//Ronnie


PS Som kuriosa apropå ovan kan jag berätta att jag idag ägnat flera timmar åt att posta kapanhållet på min justersåg; måste erkänna att det handlade mer om frustration än njutning…

Att det tog så lång tid beror på att sågen (en Minimax SC2W) har en erkänt usel konstruktion för justering och fastspänning av kapanhållet samt en god portion ”skit bakom spakarna”. Det är ju till exempel bra om man minns åt vilket håll man nyss justerat anhållet…
Får väl ge mig själv en klapp på axeln genom att också informera om att resultatet till slut blev ett vinkelfel på 2,88 hundradels millimeter på en meters sågsnitt. Ett snittvärde på tre i följd gjorda snitt enligt femskärs-metoden. Diagonalmätning av ämnet visade ingen för ögat upptäckbar skillnad.
Det var med viss lättnad jag kröp ut ur verkstaden ikväll. DS
 
  • Gilla
declan och 2 till
  • Laddar…
Är t ex Triton sedd som opålitlig även på snickeriforum och inte bara på amazon?
 
Z z_bumbi skrev:
Är t ex Triton sedd som opålitlig även på snickeriforum och inte bara på amazon?
Jag vet ju att det var nån här på forumet som fick ett dåligt exemplar och var rätt missnöjd. Kundsupporten var då inte den bästa. Så skulle jag köpa en Triton eller CMT7E, hade jag gjort det från en svensk handlare med bra support.

Men då blir ju dessvärre priset högre också.
 
D degas skrev:
Jag vet ju att det var nån här på forumet som fick ett dåligt exemplar och var rätt missnöjd. Kundsupporten var då inte den bästa. Så skulle jag köpa en Triton eller CMT7E, hade jag gjort det från en svensk handlare med bra support.

Men då blir ju dessvärre priset högre också.
Jag har fått en helkass Triton och en som inte var helt 100. Fick själv betala returfrakt till England trots att min reklamation var gokänd utan problem.

Överlag känns Tritonfräsen ganska plastig o rapplig, inte alls den trygga robusta pansarvagn som min Dewalt 625a är. Triton har trevliga features, iaf för bordsanvändning, men som fräs i sig är jag inte imponerad.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.