Hej alla!

Jag håller på att bygga ett DIY-fräsbord för träslöjd och letar efter en bra fräsmotor som kan användas till projektet. Jag har kollat på Triton CMT7E, men jag läste en recension som nämnde att höjdjusteringen inte håller positionen bra, vilket gör mig lite orolig.

När jag googlade på "fräsmotor" fick jag mest träffar på motorer för metallbearbetning, vilket inte riktigt är vad jag är ute efter.

Så jag undrar om någon här har förslag på en pålitlig och kraftfull fräsmotor som kan hantera det mesta inom träslöjd, men som inte heller spräcker budgeten? Kanske finns det andra bättre alternativ än Triton? Eller kan någon tipsa om rätt sökord när man letar efter just fräsmotorer för trä?

Alla tips och erfarenheter uppskattas!

/D

D declan skrev:
Hej alla!

Jag håller på att bygga ett DIY-fräsbord för träslöjd och letar efter en bra fräsmotor som kan användas till projektet. Jag har kollat på Triton CMT7E, men jag läste en recension som nämnde att höjdjusteringen inte håller positionen bra, vilket gör mig lite orolig.

När jag googlade på "fräsmotor" fick jag mest träffar på motorer för metallbearbetning, vilket inte riktigt är vad jag är ute efter.

Så jag undrar om någon här har förslag på en pålitlig och kraftfull fräsmotor som kan hantera det mesta inom träslöjd, men som inte heller spräcker budgeten? Kanske finns det andra bättre alternativ än Triton? Eller kan någon tipsa om rätt sökord när man letar efter just fräsmotorer för trä?

Alla tips och erfarenheter uppskattas!

/D
Kanske är olika men min triton cmt7e håller positionen utan problem...

• Gilla
declan
  • Laddar…
Vill du ha en billigare metod så välj valfri billig fräs och en begagnad saxdomkraft.

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kanske är olika men min triton cmt7e håller positionen utan problem...
Jag undrade om man verkligen kan lita på recensionerna. Jag har också tittat på Amazon.se. Flera personer hade köpt produkten, men några – inte särskilt många – rapporterade att motorn brann upp efter bara två användningar. De hade dessutom problem med att kontakta kundtjänst i Italien. Jag misstänker att du inte hade samma problem. Har du haft kontakt med kundtjänst av någon annan anledning?

D declan skrev:
Jag undrade om man verkligen kan lita på recensionerna. Jag har också tittat på Amazon.se. Flera personer hade köpt produkten, men några – inte särskilt många – rapporterade att motorn brann upp efter bara två användningar. De hade dessutom problem med att kontakta kundtjänst i Italien. Jag misstänker att du inte hade samma problem. Har du haft kontakt med kundtjänst av någon annan anledning?
Nix, min har funkat felfritt sen jag köpte den, men är ju rätt många år sen nu.

• Gilla
declan
  • Laddar…
Ja, det ser lite skralt ut nu för tiden.
Bosch 1600 och AEG 1400 tillverkas inte längre. Trend T11 har ersatts av T14, som det råder delade meningar om.
Synd att bra motorer som AUK bara säljs i UK och allt vad det innebär.
Triton/CMT finns ju som sagt, men verkar vara lite lotteri där.

• Gilla
declan
  • Laddar…
@declan: Vad har du för budget?

Skulle tro att de flesta tillverkare av handöverfräsar (om vi bortser från de rena lågprismärkena) har någon modell som lämpar sig för användning bordsmonterad och Sautershop t ex har varianter som är renodlade bordsfräsar men med ett lite högre pris.

Själv kör jag en Dewalt DW625 i bord och är mycket nöjd med den.

Jag föreslår att du ber moderatorn flytta den här tråden till verktygsforumet så blir det nog lite fler som ser den och kan ge input.

Lycka till!
//Ronnie

• Gilla
declan
  • Laddar…
Jag skulle prova att Googla "frässpindel motor".

• Gilla
declan
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
@declan: Vad har du för budget?

Skulle tro att de flesta tillverkare av handöverfräsar (om vi bortser från de rena lågprismärkena) har någon modell som lämpar sig för användning bordsmonterad och Sautershop t ex har varianter som är renodlade bordsfräsar men med ett lite högre pris.

Själv kör jag en Dewalt DW625 i bord och är mycket nöjd med den.

Jag föreslår att du ber moderatorn flytta den här tråden till verktygsforumet så blir det nog lite fler som ser den och kan ge input.

Lycka till!
//Ronnie
Det verkar som att DWE625 har ersatt DW625. Jag tycker generellt att DeWalt är ett märke man kan lita på, men med CMT7E kan man byta frässtål uppifrån och justera höjden uppifrån också, vilket jag tycker låter riktigt smidigt. Hur är det att byta stål på DW? Är det krångligt?

D declan skrev:
Det verkar som att DWE625 har ersatt DW625. Jag tycker generellt att DeWalt är ett märke man kan lita på, men med CMT7E kan man byta frässtål uppifrån och justera höjden uppifrån också, vilket jag tycker låter riktigt smidigt. Hur är det att byta stål på DW? Är det krångligt?
Vad jag har förstått, så har nya 625-modellen en inbyggd nvr-switch, vilket kan skapa lite onödigt krångel om man vill ha en sån brytare på bordet.
Trend T14 har löst det med en extern nvr-brytare (som ingår) som förbikopplar den interna.

• Gilla
declan
  • Laddar…
D degas skrev:
Vad jag har förstått, så har nya 625-modellen en inbyggd nvr-switch, vilket kan skapa lite onödigt krångel om man vill ha en sån brytare på bordet.
Trend T14 har löst det med en extern nvr-brytare (som ingår) som förbikopplar den interna.
Jag måste läsa lite om T14.

• Gilla
degas
  • Laddar…
D declan skrev:
Hur är det att byta stål på DW? Är det krångligt?
Ja och nej, eller det beror på…

Jo, det är krångligt kan man tycka. DW625 är inte konstruerad för att sitta i ett bord utan för att användas handhållet.
Jag har löst det genom att ha fräsplattan lös i bordet; fräsens tyngd håller alltså det hela på plats och när jag ska byta stål lyfter jag upp både fräs och platta ur bordet och byter. Lyfta upp, byta stål och sänka ner igen tar någon minut max. Inte särskilt krångligt men såklart mindre smidigt än andra lösningar men det får duga till jag gör nästa fräsbord. 🙃

Anledningen till att jag har en i fräsbordet (jag har två) är att den är så stark och robust vilket ger mig enkla och problemfria fräsoperationer med bra resultat utan vibrationer och annat strul.

Det finns dessutom lösningar som gör att man kan justera höjden ovan bordet med DW625 men jag tänker för närvarande i andra banor.

//Ronnie

• Gilla
declan
  • Laddar…
Jag läst mer om T14. Det verkar vara bra men den är dubbel så dyrt :( Måste fundera mer. Tack för hjälpen Pysslarn.

T8 ser väldigt lovande ut och kan jämföras med CMT7E när det gäller prestanda och funktioner. Men när den används i en bordfräsposition uppstår frågan hur man smidigt kan byta frässtål. Jag misstänker att man måste komma åt fräsen underifrån, vilket kan vara både tidskrävande och besvärligt, särskilt om maskinen är monterad på ett bord.

Trots att jag har sökt efter information på nätet har jag inte hittat tydliga instruktioner om hur man gör stålbyten i den här specifika positionen. Det verkar vara en process som kan vara mer komplicerad än nödvändigt, vilket skulle kunna påverka arbetsflödet negativt om man ofta behöver byta frässtål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.