D Djävulssnickarn skrev:
Jo om man hade kunnat ha 125mm så hade jag gärna tagit det å använt en av alla fläktar jag har liggande, problemet är bara att det går inte att få plats mer än ett 50mm rör genom väggen. Å det går inte att göra hålet större heller för väggen är en 1m tjock stenvägg. Röret går ut genom ett ingjutet 80mm järnrör där också 4g10 kabeln ut till stallet går samt signalkabel å en tryckluftsslang genom samma rör. Är det bara samma vakuum-tryck som en dammsugare har så är det inga problem med 50mm
Kärnborr med stativ så är väggen inget problem att borra upp :)

Jag tror inte det är så kritiskt vad man väljer för fläkt. Kanske enklast att prova sig fram om man har möjlighet till det. Jag vet inte om första fläkten går tyngre för den stryps på trycksidan av det klena röret eller om den går lättare för den får hjälp av andra fläkten.
Men helt klart kommer flödet och därigenom sugkraften öka när densiteten på luften i det klena röret ökar pga tryckande fläkt.

Tack för idén Bjober, detta fungerar hur bra som helst. Fläkten som trycker in i 50mm röret är fläkten från en elektrisk lövblås, blev ett enormt tryck i andra änden 20m bort. Och så är röret kopplat till tömningsfläkten. Spånen trycks genom röret utan problem

Det är inte heller fel med grövre rör på insida och utsidan av väggen. Konduktansen C (hur mkt gasflöde du får genom ett rör) är proportionellt mot diametern^4 men omvänt proportionellt mot rörets längd^1. (gäller med visköst flöde och så länge vi inte pratar högvakuum gäller detta)

Så tänk dig C = (D^4)/L (gånger nån konstant)

Har du sen flera rör i serie så blir 1/C = 1/C1 + 1/C2 + 1/C3. Har du då väldigt låg konduktans i något av rören så blir det helt dominerande. Så säg att du har 1m 50mm rör istället för 7m och resterande 6m 150mm rör. Då har du 7 gånger högre konduktans!

Med samma formel kan man också räkna ut att du har sämre konduktans i 5st 32mm rör än i ett 50mm rör. Knappt men ändå. Så om du har 3 st 32mm rör på 1m som sen går genom ett 50mm rör på 1m så är ändå 32mm rören flaskhalsen.

Så alltid när det gäller vakuum, ha så stora och korta rör du kan och minimera sträckorna du måste ha små diametrar. Med det sagt, sätt stora rör åtminstone utanför väggen och gärna innanför också om du inte är orolig att spånor ska fastna där du går ner i diameter.

Men om jag sätter ett grövre rör utanför å har kvar 50mm röret genom väggen å in i fläkten så kommer trycket att falla. Fläkten är gjord för att blåsa genom 50mm rör och det blir ett högt tryck I röret, högt nog för att trycka bort eventuell proppbildning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.