14 203 läst · 162 svar
14k läst
162 svar
Var femte hushåll tar blancolån
Att jobbar 5-10 mil från bostaden kan ju bero på att dom inte är kompetenta att skapa arbete där dom bor. Långt ifrån alla har den kompetensen.M Markarbetaren skrev:Finns det ingen efterfrågan finns det inga incitament för att driva företag. Jag arbetar dagligen med människor som bor 5-10 mil utan för Göteborg. Varför dom sitter i bilen 2-3 timmar per dag? För att det finns inga arbeten närmare. Vill du prompt ta ett arbete närmare hemmet så får du lön därefter. Tillgång-efterfrågan, inte svårare än så!
Och de som har kompetensen att skapa arbete verkar föredra att göra det där många bor.
Men jag ser inte att det skulle vara en naturlag.
Det är inte min beräkning. Men första sökresultatet ger 3 kr/mil.M Markarbetaren skrev:
https://evbox.com/sv-se/kunskapsbank/vanliga-fragor/kostnad-ladda-elbil
Ser inte helt fel ut. Iaf matematiken. Med 1.5 /kwh har dom inte bara rörlig kostnad utan den får vara med om bidra till fasta kostnaden. Och det är väl riktigt.
Långivaren har ju panten som säkerhet. SÅ det du tänker fungerar inte.M Markarbetaren skrev:
Vet inte riktigt heller vad det har att göra med det jag skrev.
Det var bara observationen att klarar man KALP så kan man uppenbarligen låna 100%. Givet att man inte vill låna för stort belopp. Över 350k blanco vill väl inte långivarna gå med på riktigt.
Skall man komma över en underprissatt HR på Skeppsholmen får man stå en sådär 25 år i kö.R Rkarlsson skrev:Fast ta dig utanför städerna.
Jag pratar om en kommun med 50 000 invånare där folk flyttar till hg för att leva och bo. Inte för att bara komma över en lägenhet.
Jag flyttade hemifrån typ 2005-06 eller något, då var det bara att ringa och säga att jag vill ha en lägenhet, och då fick man nästa som skulle vara ledig.
Idag är där om man har tur något år.
Ja idag gäller att man gärna flyttar ut och skaffar sig ett fristående liv från sina föräldrar. Förr var det inte helt ovanligt heller att folk i glesbygd bodde kvar i samma hus och tog över när föräldrarna gick bort.
Skälet till att det öht finns köer är för att det inte är marknadspris. Med marknadspris finns inga köer.
Men marknadshyra skulle du kunna få dig en HR omgående. Precis som att du kan hyra en bil omgående.
Möjligtvis på skeppsholmen. Men inte i Hässleholm. Folk måste bo ändå och de flesta som bor i hr har inte råd att köpa.D daVinci skrev:
Marknadspris känns extremt långt iväg.
Med tanke på fantasipriserna det är på bostadsrätter här så blir det ännu mindre chans att köpa för de som inte hade råd innan.
Hyresvärden sänker hyran för att få in MER intäkter.Unikt namn skrev:
Att ha så hög hyra att lägenheten är tom leder bara till konkurs.
Eller hur?
Och med marknadshyra kommer det blir ett visst mått av vakanser. Som svider för den hyresvärd som sitter med dom.
Man anpassar sitt boende efter utgiften. Paret med utflugna barn kanske kommer på att 120 kvm inte är nödvändigt utan att 80 går lika bra. Vips frigjordes det 40 kvm.Unikt namn skrev:
Byggbolag bygger. Dom äger inga bostäder.Unikt namn skrev:
Utvecklare låter bygga och kränger sedan BRF.
Fastighetsbolag låter bygga och äger hyreshus.
Fastighetsbolaget måste vänta i massor med år innan dom går plus. Om de ens gör det någon gång. Deras avskrivningstid är kanske 50 år.
Låter ju som ett gyllene tillfälle för dig att bygga bostäder och sälja när du kan sälja med stor vinst.Unikt namn skrev:
Är det vad du gör också?
Eller pratar du bara om det?
Nej, finns ingen sådan regel. Det är knepigt att låta bygga BRF och gå runt på det.Unikt namn skrev:
Det är snarare arbetskraftsinvandrare som väljer bort sverige pga sinnessjuka bostadsköer. Och det är ett allvarlig hot mot vår tillväxt.Unikt namn skrev:
Får vi inte marknadshyra snart så kommer tillväxten att vända och bli negativ. Och då är det slut med Sverige.
Det är sant.Unikt namn skrev:
Staten/kommunen har inga pengar att bygga för.Unikt namn skrev:
Men du kan ju göra det. Starta ett fastighetsbolag och låt bygga hyreshus som du hyr ut till bruksvärdeshyra.
Byggfirmorna bygger så mycket bostäder som köparna betalar för.M Markarbetaren skrev:
Köparna (dvs Fastighetsbolag, småhusköpare, och BR-köpare) har inte velat betala för mer.
Eller kort sagt marknadspriserna har inte varit tillräcklig höga för att möta kostnaden för att bygga. Ja, förutom det som har byggts då.
Hur funkar det då när det finns bara en byggherre som vill bygga i vår stad ? Ingen annan verkar vilja bygga alls. Och då är det fullbokat innan de sätter spaden.D daVinci skrev:
Kan han hittat på en magisk formel som gör att han tjänar mer eller något ?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Så du menar att det inte faller sig naturligt i formen av tillgång/efterfrågan att priser/löner ligger 10-15% lägre 5-10 mil från Göteborg? I min bransch (grävmaskiner, lastbilar och markarbeten) har det sett exakt likadant ut i alla tider, folk måste pendla från landsbygden in till storstäderna för det är där jobben finns. Eller du tror man kan smälla upp en ICA maxi i norrlångträsk och förvänta sig samma omsättning som i stor-Stockholm? Men dom kanske inte har kompetensen att driva företag i norrlångträsk?D daVinci skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Exakt, krediter vägs mot varandra, lånar du 350K hos Seb får du knappast låna samma hos Nordea. Ett blancolån har ingen pant!D daVinci skrev:Långivaren har ju panten som säkerhet. SÅ det du tänker fungerar inte.
Vet inte riktigt heller vad det har att göra med det jag skrev.
Det var bara observationen att klarar man KALP så kan man uppenbarligen låna 100%. Givet att man inte vill låna för stort belopp. Över 350k blanco vill väl inte långivarna gå med på riktigt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
3kr/kwh stämmer inte riktigt med vad jag läste i senaste EV-charge elbilsspecial.D daVinci skrev:
Hur tror du andrahandsvärdet ser ut på en bil för 5-600,000 mot en för 250,000? En elbil kostar ju typ det dubbla mot en fossildriven att köpa, 15% värdeminskning/år gör att den kalkylen åker i soptunnan för dom flesta som får bekosta bilen själv.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Oj, så det har inget med arbetskraftsbrist att göra då?D daVinci skrev: