13 276 läst · 27 svar
13k läst
27 svar
Vanligaste felen när folk ritar sina hus själva?
Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
Dessa strävorna utanpå för mig tanken till X2000 tåget. Jag och en kollega på jobbet skojade "it's a patch" när vi tittade på tågboggie
I båda fall ser det ut som en (nödvändigt stabiliserande) eftertanke. Men Turning Torso i Malmö blev i alla fall rätt snygg tycker jag...
Egentligen inte mycket att tillföra vad som skrivs innan. Skulle satsa på stora, öppna utrymme, stora fönster helst till söder & vänster, ett bra flöde med så lite krångligheter som möjligt. Och helst integrerad förvaring och såklart ett "en suite" sovrum med "walk-in closet".
Tycker det spelar ingen stor roll när kök och badrum inte ligger nära/bredvid varandra: en bra, ergonomisk planlösning är mycket viktigare än några meter extra avloppsrör eller böjar
I båda fall ser det ut som en (nödvändigt stabiliserande) eftertanke. Men Turning Torso i Malmö blev i alla fall rätt snygg tycker jag...
Egentligen inte mycket att tillföra vad som skrivs innan. Skulle satsa på stora, öppna utrymme, stora fönster helst till söder & vänster, ett bra flöde med så lite krångligheter som möjligt. Och helst integrerad förvaring och såklart ett "en suite" sovrum med "walk-in closet".
Tycker det spelar ingen stor roll när kök och badrum inte ligger nära/bredvid varandra: en bra, ergonomisk planlösning är mycket viktigare än några meter extra avloppsrör eller böjar
Det jag har reagerat mest på, på senare år är den dåliga anpassningen till gator och cykelbanor. Man har koll på väderstreck och utsikt, men inte en tanke på att det tre meter från huset går en cykelbana där områdets joggare och hundägare kommer att passera 06-09 och 17-23 dygnet runt året om. Efter ett par år står det alltid en fet tujahäck framför panoramafönstret.
Arkitekten kan detta med att skapa ljusinsläpp och siktlinjer inne i huset och som bidrar till en god hemkänsla. Avsaknaden av detta är det första jag märker när jag kommer in i ett egenritat hus - eller ett hus där arkitekten inte varit riktigt duktig.
Håller helt med Yonna. Ljus och siktlinjer. Som en fin/vacker utblick när man kliver in genom ytterdörren, att blicken inte direkt möter en dörr eller vägg. Välplacerade trappor.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vad stingslig du är, måndagmorgonångest?thomasx skrev:
Oprovocerat vet jag inte.
Jag ställde ju en fråga bara.
Det är väl egentligen inget fel på '''Turning Torso",annat än att det är ett alldeles för högt hus på fel plats.
Var där i somras, då vi låg i Västra Hamnen under vår seglats.
Ingen verkade bry sig.Det är först på håll som det syns hur malplacerat det är.
Det verkade snarare som det var du som var stingslig, som helt utan anledning och helt felaktigt påstår att jag skulle hata skåningar. Var kom det ifrån?KnockOnWood skrev:Vad stingslig du är, måndagmorgonångest?
Oprovocerat vet jag inte.
Jag ställde ju en fråga bara.
Det är väl egentligen inget fel på '''Turning Torso",annat än att det är ett alldeles för högt hus på fel plats.
Var där i somras, då vi låg i Västra Hamnen under vår seglats.
Ingen verkade bry sig.Det är först på håll som det syns hur malplacerat det är.
Svaret på din första fråga finns i Turning Torso-inlägget med bilderna, så den var ju redan besvarad.
Jag gjorde ett försök att rita ett eget hus så litet som möjligt. 4 sovrum på 130 kvm.
Det jag inte kunde var alla tillgänglighetskrav. Man ska kunna köra omkring med rullstol överallt och det är krav på förvaring i alla sovrum, krav på vändcirklar osv.
Nu gör jag som en tidigare skribent skrev och valde ett kataloghus som vi ska modifiera, och då är det bara 1 sovrum och 1 badrum som ska förändras och det går mig på nerverna att försöka få till alla krav som ställs.
Det jag inte kunde var alla tillgänglighetskrav. Man ska kunna köra omkring med rullstol överallt och det är krav på förvaring i alla sovrum, krav på vändcirklar osv.
Nu gör jag som en tidigare skribent skrev och valde ett kataloghus som vi ska modifiera, och då är det bara 1 sovrum och 1 badrum som ska förändras och det går mig på nerverna att försöka få till alla krav som ställs.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det borde ju gå!vanhaniemi skrev:Jag gjorde ett försök att rita ett eget hus så litet som möjligt. 4 sovrum på 130 kvm.
Vi ritade vårt hus med tre sovrum + vardagsrum, matplats, kök, stor tvättstuga och extra toalett på 108 kvm.
Skicka ett PM med mailadress så skall du få lite ritningar!
Tackar för erbjudandet kow men vi har redan bestämt oss för kataloghuset då det var billigare än att rita själv
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Då så!
Vad blev det för hus?
//Nyfiken
Vad blev det för hus?
//Nyfiken
Eksjöhus prio 2.
För samma pengar får vi 14 kvm till och en högre standard rakt igenom
För samma pengar får vi 14 kvm till och en högre standard rakt igenom