Efter att ha studerat bilderna en stund så är min högst amatörmässiga trafikjuridiska bedömning att du måste kunna visa att din motpart körde vänstertrafik för att kunna vinna detta. Du är väldigt långt fram i korsningen, du har nästan passerat väjningspliktsmärket med näsan på bilen. Syfta mot lyktstolpen med huvudledsmärket på, det enda som finns med på bägge bilderna. Jag vill se en bild tagen från fjärrvärmecentralhållet mot Ås vinkelrätt mot den väg du kom på så att spolarvätskepölen, plastspåret och väjningspliktskylten syns.

Med hjälp av uppgifterna ovan letade jag på korsningen i Google Earth och "hajtänderna" är målade precis i korsningen. Så de verkar inte ha passerats.

Korsningen verkar se mer ut som en Y-korsning än en T-korsning, så följer man vägen, så hamnar man nog rätt långt från högerkanten.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Nu har jag tyvärr inge sådan bild... Men att jag står för långt fram i korsningen när jag står ca 6.5m från korsande väg kan jag inte riktigt heller köpa.

Men helt klart man har olika uppfattningar.

Snart har jag själv spammat sönder denna tråd...

Men Vi kör några bilder till då.

Superbra med alla synpunkter. De man ska resonera med jobbar med detta hela dagarna, för mig är det första gången. street22.jpg street33.jpg
Skapa konto

jimmy s skrev:
Nu har jag tyvärr inge sådan bild...
Ingen satelitbild heller... :)

image.jpg
Skapa konto

Fotografen skrev:
Efter att ha studerat bilderna en stund så är min högst amatörmässiga trafikjuridiska bedömning att du måste kunna visa att din motpart körde vänstertrafik för att kunna vinna detta. Du är väldigt långt fram i korsningen, du har nästan passerat väjningspliktsmärket med näsan på bilen.
När väjningspliktskylten (eller stopskylten) sitter så långt från (innan) korsningen så är det själv korsningen som är "linjen" man ska stanna vid.

TS har även denna paragraf att luta sig mot 40§

image.jpg
Skapa konto

TS vållande till 2/3 och motparten till 1/3 blir min prediktion!

Jag skulle vilja säga att det inte kan bli TS fel eftersom han stod still. Man kan inte bara köra på någon och hävda att han var i vägen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
peternicklas
KoK skrev:
TS vållande till 2/3 och motparten till 1/3 blir min prediktion!
TS blir helt oskyldig.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
peternicklas
dthompa skrev:
Jag skulle vilja säga att det inte kan bli TS fel eftersom han stod still. Man kan inte bara köra på någon och hävda att han var i vägen.
Precis, det har ingen betydelse hur illa man än står, man får bara inte köra på någon annan. Kan man inte stanna har farten varit för hög. Grundregeln säger att man ska inte hindra eller störa trafiken, det ger dock ingen rätt att krocka med någon som hindrar eller stör. OM TS stod för långt ut i korsningen så skulle det andra fordonet stannat och släppt fram TS.

KoK resonerar som om TS inte hade varit där, så hade det inte skett någon olycka! Därför är han medskylldig!:)

peternicklas
thomas33 skrev:
KoK resonerar som om TS inte hade varit där, så hade det inte skett någon olycka! Därför är han medskylldig!:)
Så kan man inte resonera. Då skulle alla alltid vara mer eller mindre skyldiga till alla olyckor de är inblandade i, även t.ex. om man blir påbackad på en parkeringsplats och inte finns i fordonet.

Nu är det ju inte så att Försäkringsbolagen behöver ta hänsyn till vad som står i lagen, de gör sin egen bedömning.

Kurtivan skrev:
Nu är det ju inte så att Försäkringsbolagen behöver ta hänsyn till vad som står i lagen, de gör sin egen bedömning.
Nej det stämmer förstås inte.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jodå, så är det. I rondeller t ex blir ofta parterna båda vållande, trots att en av dem följt reglerna. Kan ta ett helt annat exempel, om ditt hus brinner och man tror att branden är anlagd av dig. Du blir stämd men frikänd, då kan Fb vägra ersättning i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.