E
Skrivet av: Gäst

Undrar om det är lite avundsjuka bland kommentarerna?
 
E
Skrivet av: Gäst

Jo det är nog en hel del avundsjuka i kommentarerna. Troligen bland de som endera springer runt i källaren med ett antal ton pellets varje år eller spenderar hela sommaren med att klyva ved :).

Ett tag så var ju kvaliteten i värmepumparna ett problem men det var länge sedan jag hörde om några större problem. Det var väl framförallt i och med bergvärmeboomen för en 10-15 år sedan som det var stora problem. Visst kan jag tänka mig att om man köper det billigaste man hittar så får man problem och måndagsexemplar finns ju alltid men Idag är nog inte problemet så stort längre.
 
E
Skrivet av: Gäst

Började läsa och tänkte att det kan nog vara intressant men jag blev aningens besviken.

När man kan det som det skrivs om blir man medveten om hur mycket fel det egentligen är i texten.

Får hoppas att nästa gång man skriver om en sak som denna att man verkligen kollar upp de olika sakerna.

Jag är en förespråkare till Luft/Vatten och värmepumpar överlag men jag är skeptisk till nästan all "fakta" i detta reportaget.

Tips: Kolla med tillverkaren av värmepumpen nästa gång och se om de tycker det stämmer och vad de tycker om reportaget. Vad har ni missuppfattat och vad är tokfel.
Om ni sedan väljer att ha med det eller inte är upp till er men då har ni iaf fått en chans till att få det rätt från början.

Sen vet jag inte varför jag är anonym då jag är inloggad men men.
 
E
Skrivet av: Gäst

på samma vis som jag får betala för alla trötta gamla vedeldare som inte kan köra bil och kör i diket via min dyra bilförsäkring?

DU MÅSTE INTE BETALA FÖR MASKINSKADA OM DU INTE VILL!
 
E
Skrivet av: Gäst

Man lär ju knappast behöva byta hela anläggningen och betala 80000:- när pumpen havererar. Räcker väl med att byta pump(den trasiga delen) och ev byta/komplettera kylmedia.
 
E
Skrivet av: Gäst

Har en luftvärmepump som la av och är orereparabel enl tillverkaren, dock erbjude dom en ny till rabbaterat pris. Har gjort flera kalkyler och ser att även med det rabbaterade priset är troligtvis bergvärme mer lösamt på lång sikt (10 år) trots en investering 3 gånger så stor som att ta erbjudandet på ersättningsmaskin. Begvärme kan också hanteras annorlunda kalkylmässigt eftersom en stor del av kostnaden är borrhålet som då kan skriva av på betydligt längre tid än en luftvärmepump, dessutom höger "hålet" också fatighetens värde.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jaha, så luftvärmepumpar är hållbara idag? Tala om det för min kund som fått två trasiga på raken från IVT. Eller tala om det för min bekant vars professionellt installerade luftvärmepump havererade efter sex månader. Tala om det för min mor som fått byta en mindre än fem år gammal historia för att den plötsligt lade av. Och den värmde dåligt på vintern.

Det är tre historier som jag hört det senaste året och ett halvt - endast i bekantskapskretsen.

Men fungerar det så är det väl en vettig lösning. Garantierna känns lätt flyktiga dock.
 
E
Skrivet av: Gäst

Den kommentaren om att 70% av villans behov är dimensionerande är fel fel fel...

En värmepump ska dimensioneras efter 110% prestanda för att varvtalsreglerade scroller kompressorer blir effektivare ju större dom är...

Bäst är också att använda bergvärme/mark eller sjö för det ger bäst arbetsförhållande för pumpen...

Luft har sämre verkningsgrad samt förhållandena varierar mer och mycket låg verkningsgrad när värmen behövs som bäst.

Kombination bergvärme och sol är jättebra...men reglertekninken är dålig och har flera barnsjukdommar.
 
E
Skrivet av: Gäst

jag köpte en luftvarmepump men tyvär det funkar bra på hösten och på våren , när det blir minus grader det funkar inte alls , kan någn ge mig råd vad ska jag göra eller vilken sorts luftvarmepump passar sveriges klimat ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.