Ska köpa en ny kompressor till hösten.
det jag har bestämt mig för är att den ska vara oljefri samt ha cirka 20-25 liters tank.

Har fastnat lite för modellerna med stående tank, men aldrig jobbat med en sådan i verkligenheten.
Skulle behöva er input!
Är det att föredra liggande eller stående tank på en sådan mindre kompressor?

Mvh
 
Liggande tank står stabilare, stående tar mindre golvyta. I övrigt är det nog ingen större skillnad.
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Dom är skitbra! Samma bara att dom tar mindre plats. Men!!! Om du ska ha en stor köp en 50l+ för behovet eller en liten rackare

Denna är väl en ok mellankompressor
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompressor-stl50-1500-w-2000045126

Jag har denna superlilla som är sjukt tyst. Den funkar för det mesta smått som dyckertpistol, renblåsning och sådär, och man bär iväg den precis som en liten verktygslåda. Idag hade jag nog köpt en 18v batteridriven istället för den lilla för att slippa dra fram slang för påfyllnad. Eller som jag faktiskt gör bär fram kompressorn och släpar med skarvsladd... får köpa en sladdvinda kanske

https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompressor-sol6-550-w-2000045123


Så, vad ska kompressorn användas till? De flesta verktyg går ju på el nu
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom är skitbra! Samma bara att dom tar mindre plats. Men!!! Om du ska ha en stor köp en 50l+ för behovet eller en liten rackare

Denna är väl en ok mellankompressor
[länk]

Jag har denna superlilla som är sjukt tyst. Den funkar för det mesta smått som dyckertpistol, renblåsning och sådär, och man bär iväg den precis som en liten verktygslåda. Idag hade jag nog köpt en 18v batteridriven istället för den lilla för att slippa dra fram slang för påfyllnad. Eller som jag faktiskt gör bär fram kompressorn och släpar med skarvsladd... får köpa en sladdvinda kanske

[länk]


Så, vad ska kompressorn användas till? De flesta verktyg går ju på el nu
Jag tror att cirka 20 liter räcker.
Ska ha till att rengöra saker, pumpa däck osv. Troligen inga ”tuffare” saker.
Planen är att kunna lyfta med sig den i trädgården till exempel och kunna använda den lite varstans.
Jag har tittat på denna modell:
https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-twenty-10bar

Kommentera gärna vad ni tycker om den.
Den har dock inga hjul, då får man lyfta runt den.
Väger 13 kilo, kanske lätt nog att bära?
Mvh
 
  • Gilla
JonasJN
  • Laddar…
13 kg låter inte mycket, men det kan vara lite otympligt att släpa runt på. men det går. Har du slätt underlag på de flesta ställen du ska använda den på borde det gå att ställa den på en transportplatta. Kan väl kanske bli lite ostadigt.

Annars är jag med @Johannes Carlsson Biltemas Sol6 är ruskigt tyst och klarar det mesta jag vill göra. Jag har stått i ett litet utrymme och pratat i telefon samtidigt som den går utan problem.
Jag har även en stor med 50 liters tank som jag nästan helt slutat använda, används endast till att spika stomme, spraymåla och till mutterknacken numera
 
Det kan gå, men jag tycker det ser ut att vara lite lågt luftflöde. Jag ser dock bara inluften, men den borde väl korrelera med kapaciteten till utluft? Jag skulle vilja komma en bra bit över 200 liter per minut för en mutterknack. Jag har sett siffror på att man bör komma över 250 liter per minut. Min gamla stora kompressor har lite svårt ibland, och den klarar en bit över 350 liter per minut i utluft. Men kapaciteten har säkert blivit sämre med åren. Kan ju kanske ha med vilken mutterknack man har också? Jag är för dåligt insatt i de olika parametrarna som påverkar.

Idag skulle jag helt klart köpa en batteridriven mutterknack. Vilket det blir när jag tröttnat tillräckligt på min nuvarande tryckluftvariant. Mycket smidigare.
 
Bart Bart skrev:
Det kan gå, men jag tycker det ser ut att vara lite lågt luftflöde. Jag ser dock bara inluften, men den borde väl korrelera med kapaciteten till utluft? Jag skulle vilja komma en bra bit över 200 liter per minut för en mutterknack. Jag har sett siffror på att man bör komma över 250 liter per minut. Min gamla stora kompressor har lite svårt ibland, och den klarar en bit över 350 liter per minut i utluft. Men kapaciteten har säkert blivit sämre med åren. Kan ju kanske ha med vilken mutterknack man har också? Jag är för dåligt insatt i de olika parametrarna som påverkar.

Idag skulle jag helt klart köpa en batteridriven mutterknack. Vilket det blir när jag tröttnat tillräckligt på min nuvarande tryckluftvariant. Mycket smidigare.
Jag tänker så också, om jag behöver köra mutterdragare kanske jag ska köra på en elektrisk. Då kommer jag främst behöva kompressorn till att göra rent saker mm.
Exempelvis så behöver den funka för att blåsa ur en 20 mm vattenslang som ligger nedgrävd till växthuset, vet inte vad som krävs av en kompressor till det?
 
Oj, det får någon med bättre kunskaper och erfarenhet av det specifika ändamålet svara på. Jag gillar att killgissa, men jag vill inte råka lura dig till något som blir ett felköp.
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
En bra batteridriven mutterknack kostar 2' så om man inte redan har en hade jag aldrig gått på tryckluft igen.

Ska det bara göras småsaker och flyttas runt hade jag nog gått på en batteridriven med tank. eller en liten batteridriven om det bara ska pumpas. 599 för Ryobis som ändå klarar 10 Bar. Och deras med tank är 4l. Inte samma flöde som den lilla Biltemas men. Skönt att slippa sladden.

Makita och DeWalt har motsvarande om man kör deras system
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Den länkade från Herkules är inga större problem att bära runt på och då har jag anvönt den ganska mycket på jobbet. Ska man gå längre sträckor så tar man lämplig körra men främst för att man oftast ovkså behöver en sladdvinda.
Den enda riktiga anledningen till att jag ville ha en större ör att jag vill kunna använda spikpistol utan allt för mycket pauser och det ska den jag köpte istället klara av. Den ör däremot varken lätt att bära eller tar upp liten plats.
 
Z z_bumbi skrev:
Den länkade från Herkules är inga större problem att bära runt på och då har jag anvönt den ganska mycket på jobbet. Ska man gå längre sträckor så tar man lämplig körra men främst för att man oftast ovkså behöver en sladdvinda.
Den enda riktiga anledningen till att jag ville ha en större ör att jag vill kunna använda spikpistol utan allt för mycket pauser och det ska den jag köpte istället klara av. Den ör däremot varken lätt att bära eller tar upp liten plats
Skulle du rekommendera Herculesen?
Den kommen användas till en vanlig villa för enklare jobb, blåsa rent saker osv
 
Ja och nej. Funktionsmässigt så håller den på jobbet så är det antagligen mycket svårt att att ha sönder den vid lättare användning hemma men ljudnivån är ganska så hög. Om det senare är ett problem beror på hur mycket man ska använda den och om man står precis bredvid kompressorn eller använder slangen för att komma bort en bit. Jag tänkte som sagt köpa en själv men upptäckte nyttan av en spikpistol till ett framtida projekt och köpte därför en större kompressor från samma märke.
 
Z z_bumbi skrev:
Ja och nej. Funktionsmässigt så håller den på jobbet så är det antagligen mycket svårt att att ha sönder den vid lättare användning hemma men ljudnivån är ganska så hög. Om det senare är ett problem beror på hur mycket man ska använda den och om man står precis bredvid kompressorn eller använder slangen för att komma bort en bit. Jag tänkte som sagt köpa en själv men upptäckte nyttan av en spikpistol till ett framtida projekt och köpte därför en större kompressor från samma märke.
Tack för bra info.
Jag tror att storlek på tanken är lagom för oss, tror du då den kan vara nåt? Är den ranglig? Tänker att jag kan behöva ha den stå på gräsmattan ibland när man rengör saker.
 
Biltemas SOL-6 har i tryckluftsammanhang väldigt tyst kompressor, och bärbart nog uppumpad att det kan fylla upp en tom bildäck till rullbar nivå eller lufta någon enstaka halvbar på alla 4 däcken - den relativt låga ljudnivån är värt mycket, och hur mycket det är värt inser man när man kommer till en 'normalljudande' luftkompressor som väcker halva huset med en avgrundsvrål när de startar utan förvarning då och då för att man har en pytteliten luftläcka någonstans...

Samma tysta kompressortyp fins med större tankar om man tillfälligt behöver mer luft - dock är det fortfarande kompressorns kapacitet som styr om man skall köra med färgsprutor, blästerpistoler, mutterknack och inte accepterar pauser för att trycket skall hinnas pumpas upp igen.

Sedan, förutom ljudnivån, har man det där om det är bärbart, släpbart eller rullbart men besvärligt över trösklar mm. större tank väger mer, större kompressor väger mer och kompressor över en viss storlek och luftflöde kräver 3-fas då 230V 10A säkring inte längre räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.