13 903 läst · 63 svar
14k läst
63 svar
Val av mig/magsvets
Allvetare
· Västra götaland
· 9 110 inlägg
Är inte billigare Esab tillverkade i Kina med nuförtiden? (även om jag antar att de inte köper färdiga designer och "rebrandar"... än...)F fsn skrev:
Jag förstår att de modernare inverterarna är bättre men hur mycket bättre? Kan man kvantifiera det på något vis? En 3-fas transformator brukar väl få en fin och jämn ljusbåge? Fast jag vet ju inte, har bara provat enfastransformator (jobbigt!) och inverter (nuvarande svets, jättebra!).F fsn skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 722 inlägg
En Aristo c3000i är en ganska trevlig maskin annars, vet inte vad den kostar dock
Inte tillräckligt insatt för att avgöra om det är värt dubbla pengarna men det är såklart individuellt. Själv hade jag inte köpt någon av maskinerna som varit på tal ny utan väntat på att rätt begagnade maskin dyker upp.F fsn skrev:
Man kan väl i princip skita i var det är tillverkat. Men Parweld är utvecklat i Kina. Det finns kinatillverkat i ESABs sortiment, klumpar man ihop Kina och Indien så hittar man samma upplägg hos tex Miller och Kemppi med, säkert hos andra tillverkare med.Dan_Johansson skrev:
En ESAB Caddy Mig som är en relativt billig maskin tillverkas tex i Polen.
Jag tycker det är ganska påtaglig skillnad. Sen om det är värt pengarna är absolut individuellt men en liten inverter är inte mycket dyrare alls om man gör lite avkall på effekten.nanowire skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 722 inlägg
En del ESAB maskiner är utvecklade i Göteborg/Laxå och en del i USA.Dan_Johansson skrev:
Rebel är USA utvecklad men tillverkas i kina (tror jag)
De flesta ESAB maskiner är utvecklade i Göteborg men byggs i Polen. Sen var de skruvas ihop spelar ingen roll.
Igen, helt annan kategori av svets med separat matarverk. Har hört en del negativa kommentarer om den från användare men det är helt klart en grym maskin. Kostar 130’ eller nåt sånt? Tror ingen på ByggaHus köper en sån till sitt villagarage eller har säkringar att driva den.DennisCA skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 110 inlägg
Kanske en liten trådkapning, men du verkar insatt ..F fsn skrev:
Om man köper ett separat matarverk, vad är den enklaste/billigaste strömkällan man kan använda?
Dan_Johansson skrev:
Dom säljs som system. Strömkälla + matarverk. Sen kan det finnas 4-5 kompatibla matarverk till en strömkälla. Tittar man på ESAB (väljer dom för att jag kan det produktsortimentet, det finns dock fullgoda svetsar från minst 10-15 andra tillverkare) så funkar inte matarverk till en Warrior på tex en 4004i eller tvärt om.Dan_Johansson skrev:
Generellt är det strömkällor från i undantagsfall 300A men vanligtvis 400-500A man pratar med separata matarverk så det är ju tänkt till en helt annan kundkategori.
Begagnat är det ofta bastarder då dom är för gamla/slitna för företag att ta i och så fel för en hemanvändare. Det är inte omöljigt att hitta sånt som är äldre för bra priser begagnat.
En MMA (pinne) är ju som alla vet en CC (constant currant) och mig/mag är CV så det är skillnad i reglering på pinne och mig/mag. Sen finns det strömkällor som är både och (CC/CV) men en dedikerad mig/mag är CV och en pinnsvets är CC.
Det finns dock lite mer ”universal” matarverk, brukar kallas suit case feeders eller off the arc feeders. Dom kopplas in mot en MMA (CC) strömkälla och matas via svetskablarna, det saknas alltså kontrollkabel. Det är en relativt vanlig i USA och jag har aldrig sett det i europa. Kan inte tänka mig att det är så där jättebra men kan kanske vara ett alternativ för nån med en bra pinnsvets.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 110 inlägg
Dyker ju upp lösa verk ibland, (https://www.tradera.com/item/301808/333120511/matarverk-esab-origo-feed-3004 som den här tex.) men då är det inget att satsa på, antar jag ....F fsn skrev:Dom säljs som system. Strömkälla + matarverk. Sen kan det finnas 4-5 kompatibla matarverk till en strömkälla. Tittar man på ESAB (väljer dom för att jag kan det produktsortimentet, det finns dock fullgoda svetsar från minst 10-15 andra tillverkare) så funkar inte matarverk till en Warrior på tex en 4004i eller tvärt om.
Generellt är det strömkällor från i undantagsfall 300A men vanligtvis 400-500A man pratar med separata matarverk så det är ju tänkt till en helt annan kundkategori.
Begagnat är det ofta bastarder då dom är för gamla/slitna för företag att ta i och så fel för en hemanvändare. Det är inte omöljigt att hitta sånt som är äldre för bra priser begagnat.
En MMA (pinne) är ju som alla vet en CC (constant currant) och mig/mag är CV så det är skillnad i reglering på pinne och mig/mag. Sen finns det strömkällor som är både och (CC/CV) men en dedikerad mig/mag är CV och en pinnsvets är CC.
Det finns dock lite mer ”universal” matarverk, brukar kallas suit case feeders eller off the arc feeders. Dom kopplas in mot en MMA (CC) strömkälla och matas via svetskablarna, det saknas alltså kontrollkabel. Det är en relativt vanlig i USA och jag har aldrig sett det i europa. Kan inte tänka mig att det är så där jättebra men kan kanske vara ett alternativ för nån med en bra pinnsvets.