Rickard. Rickard. skrev:
Daterat innan man är klar, förbannat. Badrum har alldeles för lång livslängd för att bry sig om dagens trender utan man ska välja det man gillar och framförallt det man tror kommer fortsätta gilla.

Vi valde att låta färgen få stå för intrycket, kanske mest för att vi egentligen inte brinner för plattor men också för att enkelt och bilkigt kunna förändra i framtiden om vi lessnar.
Du kan vara lugn, du är helt inne. Mönster är klart 20-tal :=) Mycket smakfull avslutning innan tak också. Personligen tycker jag att ett badrum ska vara mer en mix av v-rum/badrum, alltså mer hemtrevliga, mindre slakthuskänsla! ;)
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Jag trodde ju att omlottliggande rektangulärt kakel/metrokakel var ute redan, men det är nog bara i kök. Nu har det flyttat in i badrummen.

Metrokakel i badrummet ger ju bokstavligen en känsla av tunnelbanestation i Berlin eller Paris. Komplett med lätt doft av kiss om man inte har städat toan ordentligt.

Jag vill ha ”nåt annat”. Frågan är bara vad. Vi är lite inne på en sån här kombo (men inte omlottliggande), eventuellt med en eller flera vita väggar (kaklat, matt) för att det inte ska bli så mörkt. Skulle det funka?

Grönt rektangulärt kakel på vägg och träliknande kakel på golv vid en svart kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KristinaRT
Jag är tveksam till matta plattor - de ”suger” mer ljus, är mer svårstädade och det är svårare att sätta klister på dem (tänk handdukshängare, toapappershållare etc).

Jag tänker att ett mellangrått golv skulle kunna vara fint till vitt och grönt? Finns ju också plattor med färgskiftningar som inte är homogena i sitt utseende och ger lite mer liv?
Vilken grön hade ni tänkt - ljus, oliv, mörk, petroleum, aqua?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Daterat innan man är klar, förbannat. Badrum har alldeles för lång livslängd för att bry sig om dagens trender utan man ska välja det man gillar och framförallt det man tror kommer fortsätta gilla.

Vi valde att låta färgen få stå för intrycket, kanske mest för att vi egentligen inte brinner för plattor men också för att enkelt och bilkigt kunna förändra i framtiden om vi lessnar.
Hexagon är ett av de intressantare modekaklen, 100% inne just nu. I vitt blir det heller inte så iögonfallande ”ute” när det så småningom slutar vara inne. Vår snickare såg bara ut att få gråa hår av bara tanken att lägga det :crysmile:
 
Rickard.
M mrsnhp skrev:
Hexagon är ett av de intressantare modekaklen, 100% inne just nu. I vitt blir det heller inte så iögonfallande ”ute” när det så småningom slutar vara inne. Vår snickare såg bara ut att få gråa hår av bara tanken att lägga det :crysmile:
Precis vår tanke, kaklet är inte helt vitt utan mer natur och med liknande färg på fogen så försvinner det lite och tanken är egentligen bara att det ska framhäva färgen mer.

Det du ser på bilderna är en duktig 25årig snickare/plattsättares första försök på sexkantigt och visst kostade det några extra timmar men så svårt borde det inte vara baserat på resultatet han fick ut. En sak som jag absolut inte tänkte på men som tur var han gjorde är att man måste börja i mitten och jobba utåt så hörnen blir lika så det går inte att anpassa sig efter blandare osv.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag är tveksam till matta plattor - de ”suger” mer ljus, är mer svårstädade och det är svårare att sätta klister på dem (tänk handdukshängare, toapappershållare etc).

Jag tänker att ett mellangrått golv skulle kunna vara fint till vitt och grönt? Finns ju också plattor med färgskiftningar som inte är homogena i sitt utseende och ger lite mer liv?
Vilken grön hade ni tänkt - ljus, oliv, mörk, petroleum, aqua?
Jag är rädd att enbart blankt kakel i hela rummet ska ge (som någon uttryckte det ovan) för mycket ”slakthuskänsla”. Kanske om man tar det vita kaklet i större än 15x15. Vi har haft matt kakel i två badrum, det funkade utmärkt att limma toapappershållare på det. Handdukarna hänger vi på handdukstorken, den har knoppar även för småhanddukar. Svårstädat var det inte och kalkfläckar m.m. syns mindre än på blankt kakel ;)

Vi är inne på den buteljgröna i bilden ovan, men det kan bli mörkt om man har det i hela rummet. Det kaklet har en väldigt slät och jämn färg, så golvet behöver nog ha mer liv.
 
KristinaRT
M mrsnhp skrev:
Jag är rädd att enbart blankt kakel i hela rummet ska ge (som någon uttryckte det ovan) för mycket ”slakthuskänsla”. Kanske om man tar det vita kaklet i större än 15x15. Vi har haft matt kakel i två badrum, det funkade utmärkt att limma toapappershållare på det. Handdukarna hänger vi på handdukstorken, den har knoppar även för småhanddukar. Svårstädat var det inte och kalkfläckar m.m. syns mindre än på blankt kakel ;)

Vi är inne på den buteljgröna i bilden ovan, men det kan bli mörkt om man har det i hela rummet. Det kaklet har en väldigt slät och jämn färg, så golvet behöver nog ha mer liv.
Är kanske partisk, men slakthus tänker jag iaf inte när jag ser blankt vitt kakel. Badhus kan däremot fladdra förbi i tanken ;)
Jag tycker den gröna är supersnygg, men kanske lite mörk i ett helt badrum. Funderat på golv i grå isf beige? Hade varit intressant att jämföra hur grått (som är kallare i nyansen) hade sett ut jämfört med den beiga (varmare) på bilden.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Är kanske partisk, men slakthus tänker jag iaf inte när jag ser blankt vitt kakel. Badhus kan däremot fladdra förbi i tanken ;)
Jag tycker den gröna är supersnygg, men kanske lite mörk i ett helt badrum. Funderat på golv i grå isf beige? Hade varit intressant att jämföra hur grått (som är kallare i nyansen) hade sett ut jämfört med den beiga (varmare) på bilden.
Det är en ganska varm grön (för att vara grön), det är nog därför jag tänkte på den beige. Ljusare grå har vi inte ens testat, det får vi nog ta och kolla på (y) Vi kollade på en annan kombo med ett annat grönt kakel och mörkgrått golv, jag tröttnade på bara tanken av mörkgrått innan vi ens kom hem.

Jag pendlar mellan ”nej fy inte beige, det är så bääscht” och ”nej fy inte grått, jag vill vakna inte somna :sleep:

Jag har kanske lite negativ attityd märker jag :rofl: De senaste två badrummen ”föll på plats” så bra tillslut, jag vill ha samma känsla igen men det är svårt.
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
Varför inte köra grönt i hela badrummet? Med bra ljus i taket så blir det nog inte så mörkt, mer ombonat.
Vi gjorde ett grönt badrum i vårt gamla hus som vi sålt. Inte samma nyans kanske som du tittar på, men kanske lika mörk ungefär. Hade Carrara på golvet till.
 
  • Ett modernt grönmönstrat badrum med vit porslinsservett, stor spegel med belysning, gråa handdukar och Carrara marmorgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkgröna kaklade väggar och Carrara-marmorgolv i ett moderna badrum med vit badkar och duschhörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
M MH1001 skrev:
Varför inte köra grönt i hela badrummet? Med bra ljus i taket så blir det nog inte så mörkt, mer ombonat.
Vi gjorde ett grönt badrum i vårt gamla hus som vi sålt. Inte samma nyans kanske som du tittar på, men kanske lika mörk ungefär. Hade Carrara på golvet till.
Snyggt! Tack för bilderna, det är så svårt att visualisera hur det skulle bli när man bara ser en liten exempelvägg i butiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.