21 704 läst · 30 svar
22k läst
30 svar
Val av elverk för reservkraft
den där einhell-generatorn är en kines, motorn är en Yanmar-kopia, jag har själv ett kina-elverk och det fungerar för mig, det har gått 150 tim nu. dock ska man veta att det finns en uppsjö kopior i kina, det är inte bara en fabrik som spottar ur sig elverk, jag hade tidigare ett liknande dock med sämre motor, en kopia av kopian. den saknade låsbrickor så bultarna till vevhuskåpan skruvade upp sig, med detta resultat:
så det finns alltså fallgropar med kinaprylarna, och ska man få dom att hålla får man vara beredd att skruva lite och modifiera dom en aning då det inte är helt genomtänkta lösningar från fabrik, t.ex. finns inget tomgångsläge där man kan starta motorn och låta den värmas upp innan man ger järnet, en motor som kallstartas och direkt får gå på 3000rpm blir inte långlivad.
så satsa på det italienska med Yanmar-motorn!
och jag röstar absolut för diesel! känner du nån som eldar med villaolja så kan du köpa ett par 20-litersdunkar, den tål att lagras länge då den inte innehåller RME och har inte så lätt att bilda bakterier, samt är bättre för motorn och ger högre effekt.
driftekonomin i ett större bensindrivet elverk blir katastrofal. enda nackdelen med diesel är att det låter mer (men dieselknack låter gött tycker jag). det kan även bli svårstartat i extrem kyla, däremot är det lättare att starta än bensinare i temperaturer ner till -10. men har man det stående under tak så är det inga problem, vissa av dieselverken har även förvärmningsspiral i insuget och då klarar dom extrema kallstarter.
mitt elverk kör jag på ren RME, det ger trevligare avgaser och mindre hälsofarliga ämnen, samt smörjer insprutningspumpen bättre, tillsätter dock biocid för att motverka bakteriebildningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så det finns alltså fallgropar med kinaprylarna, och ska man få dom att hålla får man vara beredd att skruva lite och modifiera dom en aning då det inte är helt genomtänkta lösningar från fabrik, t.ex. finns inget tomgångsläge där man kan starta motorn och låta den värmas upp innan man ger järnet, en motor som kallstartas och direkt får gå på 3000rpm blir inte långlivad.
så satsa på det italienska med Yanmar-motorn!
och jag röstar absolut för diesel! känner du nån som eldar med villaolja så kan du köpa ett par 20-litersdunkar, den tål att lagras länge då den inte innehåller RME och har inte så lätt att bilda bakterier, samt är bättre för motorn och ger högre effekt.
driftekonomin i ett större bensindrivet elverk blir katastrofal. enda nackdelen med diesel är att det låter mer (men dieselknack låter gött tycker jag). det kan även bli svårstartat i extrem kyla, däremot är det lättare att starta än bensinare i temperaturer ner till -10. men har man det stående under tak så är det inga problem, vissa av dieselverken har även förvärmningsspiral i insuget och då klarar dom extrema kallstarter.
mitt elverk kör jag på ren RME, det ger trevligare avgaser och mindre hälsofarliga ämnen, samt smörjer insprutningspumpen bättre, tillsätter dock biocid för att motverka bakteriebildningen.
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Det är precis problem som dessa jag vill undvika och samma skäl till att jag aldrig skulle köpa ett elverktyg från något av butikskedjornas egan kinesiska märken. De ser fina ut där de står nya i butiken men det är bara en fasad som visar sin ihålighet efter en tids användande. Kinesiska elverk verkar höra till den kategorin och fungerar säkert bra om du ska köra en pump eller ett elverktyg, men är betydligt sämre för mer komplexa uppgifter.
Kul att du visar en ledsen motor strax efter att jag påtalat en huvudsaklig oro för generatorn. Ska jag försvara min tes, får det väl bli genom att en trasig motor innebär ett strömlöst hus med allt vad det kan innebära, men en trasig eller dåligt fungerande generator kan innebär trasiga elförbrukare i huset och det anser jag som värre och dyrare.
Det lär nog bli diseln om inget oförutsätt händer
Kul att du visar en ledsen motor strax efter att jag påtalat en huvudsaklig oro för generatorn. Ska jag försvara min tes, får det väl bli genom att en trasig motor innebär ett strömlöst hus med allt vad det kan innebära, men en trasig eller dåligt fungerande generator kan innebär trasiga elförbrukare i huset och det anser jag som värre och dyrare.
Det lär nog bli diseln om inget oförutsätt händer
Hej Jonas.
Eftersom jag själv gått i samma tankar så skulle jag gärna vilja veta hur du har löst inkopplingen av elverket. Du måste ju ha någon form av frånskiljare på inkommande och en hyfsat enkel kopplingspunkt för intaget från elverket.
Hur har du förreglat reservkraften mot inkommade "normal"-el? Att ha reservkraften tillslagen när "normal"-elen kopplas in igen är ingen höjdare.
Eftersom jag själv gått i samma tankar så skulle jag gärna vilja veta hur du har löst inkopplingen av elverket. Du måste ju ha någon form av frånskiljare på inkommande och en hyfsat enkel kopplingspunkt för intaget från elverket.
Hur har du förreglat reservkraften mot inkommade "normal"-el? Att ha reservkraften tillslagen när "normal"-elen kopplas in igen är ingen höjdare.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Hej!
Det finns flera trådar på Byggahus om hur man gör, och än fler om hur man inte gör.
Inkoppling ska ske av behörig elektriker och normalt används något liknande denna http://www.swel.se/elverk/pages/omkopplare-foer-reservkraft.php
Det finns flera trådar på Byggahus om hur man gör, och än fler om hur man inte gör.
Inkoppling ska ske av behörig elektriker och normalt används något liknande denna http://www.swel.se/elverk/pages/omkopplare-foer-reservkraft.php
Finns det ingen vettig "konverteringslösning" för att använda en personbilmotor?
Om en bilmotor hållt i femtioelva tusen mil och startar fint men resten av bilen är skrotfärdig så vore det väl rätt smidigt att bara hänga på en 230/400V-generator istället för t.ex. servostyrningens remskiva?
Om man bara behöver köra några timmar per år så lär väl bränsleförbrukningen kvitta - annars kan man kanske snåla genom att sätta igen insugröret på varannan cylinder och skruva ur de cylindrarnas tändstift, så har man i stort sett halverat motorn (och halverat motståndet = slöseriet vid låg effekt), men tyvärr nog tagit bort en del av smörjningen av de cylindrarna...
Lite mer seriöst vore kanske att hänga på en hel klase 12V-generatorer som via ett bilbatteri driver ett gäng inverters.
Om en bilmotor hållt i femtioelva tusen mil och startar fint men resten av bilen är skrotfärdig så vore det väl rätt smidigt att bara hänga på en 230/400V-generator istället för t.ex. servostyrningens remskiva?
Om man bara behöver köra några timmar per år så lär väl bränsleförbrukningen kvitta - annars kan man kanske snåla genom att sätta igen insugröret på varannan cylinder och skruva ur de cylindrarnas tändstift, så har man i stort sett halverat motorn (och halverat motståndet = slöseriet vid låg effekt), men tyvärr nog tagit bort en del av smörjningen av de cylindrarna...
Lite mer seriöst vore kanske att hänga på en hel klase 12V-generatorer som via ett bilbatteri driver ett gäng inverters.
På det temat finns det ju traktordrivna elverk:
http://kvanumsjarn.se/produktinfo.asp?ID=29&Produkt=KVM Traktorelverk 16 kva
http://kvanumsjarn.se/produktinfo.asp?ID=29&Produkt=KVM Traktorelverk 16 kva
Grundläggande fråga är vad du vill driva och vilken kvalité på strömmen som krävs. Tänk på att det sitter känslig elektronik på det mesta idag.
Har du last på 5kW räcker inte ett 5kW
Du har startströmmar som gör att spänningen kan spika.
Man kan behöva ett elverk som kan leverera upp till 5 gånger märkeffekten.
Har du last på 5kW räcker inte ett 5kW
Du har startströmmar som gör att spänningen kan spika.
Man kan behöva ett elverk som kan leverera upp till 5 gånger märkeffekten.
hjälpte en bonde jag känner att bygga ett hemmabygge, en 2-polig 50kVA generator kopplad till en VW 1.9TDI motor, byggde om motorn till mekanisk insprutning och monterade en standard frekvensstyrd varvtalsreglering för elverk, med en elektrisk "aktuator" som reglerade gaspådraget.yxis skrev:Finns det ingen vettig "konverteringslösning" för att använda en personbilmotor?
Om en bilmotor hållt i femtioelva tusen mil och startar fint men resten av bilen är skrotfärdig så vore det väl rätt smidigt att bara hänga på en 230/400V-generator istället för t.ex. servostyrningens remskiva?
Om man bara behöver köra några timmar per år så lär väl bränsleförbrukningen kvitta - annars kan man kanske snåla genom att sätta igen insugröret på varannan cylinder och skruva ur de cylindrarnas tändstift, så har man i stort sett halverat motorn (och halverat motståndet = slöseriet vid låg effekt), men tyvärr nog tagit bort en del av smörjningen av de cylindrarna...
Lite mer seriöst vore kanske att hänga på en hel klase 12V-generatorer som via ett bilbatteri driver ett gäng inverters.
en mycket bättre lösning hade såklart varit att behålla den elektroniska insprutningspumpen, och be något datageni att bygga om styrenheten så att den reglerar utifrån frekvens och belastning, då hade man sluppit den mekaniska regleringen som blir något trögare, man hade ju fått en riktigt fin styrning av varvtalet.
Intressant.
Den elektroniska insprutningen kan man väl påverka i värsta fall genom att låta aktuatorn påverka vad nu gaspedalen från början påverkat? (Utan att veta så antar jag att även på halvgamla dieselmotorer så är det "drive by wire" så egentligen hade det tekniskt sett nog varit snyggare med elektrisk överföring hela vägen, men mekanisk funkar ju också).
Hur snabbt/långsamt hänger en såndär konstruktion med på belastningsändringar? Jag antar att man inte vill köra både vedkapen och datorn på samma aggregat, det lär väl bli en del spikar när man slår av en tyngre last och har lättare last inkopplad, eller?
Den elektroniska insprutningen kan man väl påverka i värsta fall genom att låta aktuatorn påverka vad nu gaspedalen från början påverkat? (Utan att veta så antar jag att även på halvgamla dieselmotorer så är det "drive by wire" så egentligen hade det tekniskt sett nog varit snyggare med elektrisk överföring hela vägen, men mekanisk funkar ju också).
Hur snabbt/långsamt hänger en såndär konstruktion med på belastningsändringar? Jag antar att man inte vill köra både vedkapen och datorn på samma aggregat, det lär väl bli en del spikar när man slår av en tyngre last och har lättare last inkopplad, eller?
VAG's TDI motorer från 90 talet hade ingen gasvajer (vridpot vid gaspedal) så det vore ju tämligen lätt att bygga en varvtalsstyrning för den som kan. vågar påstå att beroende på hur bra man bygger den så skulle ett sånt verk vara riktigt snabbt i reaktionen, möjligtvis att det tappar lite kräm när man kopplar in en riktigt hög last då turbon har lite fördröjning på sin spool-upyxis skrev:Intressant.
Den elektroniska insprutningen kan man väl påverka i värsta fall genom att låta aktuatorn påverka vad nu gaspedalen från början påverkat? (Utan att veta så antar jag att även på halvgamla dieselmotorer så är det "drive by wire" så egentligen hade det tekniskt sett nog varit snyggare med elektrisk överföring hela vägen, men mekanisk funkar ju också).
Hur snabbt/långsamt hänger en såndär konstruktion med på belastningsändringar? Jag antar att man inte vill köra både vedkapen och datorn på samma aggregat, det lär väl bli en del spikar när man slår av en tyngre last och har lättare last inkopplad, eller?
Intressant igen
Huvudsaken är väl att man inte får spikar uppåt. Det skulle man iofs kunna lösa med en switchregulator som kan tillfälligt koppla in en konstlast (typ elelement eller nån fet glödtrådlampa (halogen, fast de större halogenerna blev väl förbjudna nyss...), ifall man tänker sig att bygga själv) som ögonblickligen "tar över" när en större last bryts.
Här erkänner jag att jag har dålig koll på generatorerna - ger de rätt konstantspänning vid ett givet varvtal, eller?
För att bättra på dippar nedåt vid inkoppling av större last så kanske ett svänghjul kan motverka turbons reaktionstid.
Huvudsaken är väl att man inte får spikar uppåt. Det skulle man iofs kunna lösa med en switchregulator som kan tillfälligt koppla in en konstlast (typ elelement eller nån fet glödtrådlampa (halogen, fast de större halogenerna blev väl förbjudna nyss...), ifall man tänker sig att bygga själv) som ögonblickligen "tar över" när en större last bryts.
Här erkänner jag att jag har dålig koll på generatorerna - ger de rätt konstantspänning vid ett givet varvtal, eller?
För att bättra på dippar nedåt vid inkoppling av större last så kanske ett svänghjul kan motverka turbons reaktionstid.
Jag kan egentligen inget om detta, men skulle en zenerdiod i serie med en brödrost, från fasledaren till jord fungera? Det kanske inte fungerar något vidare med växelström vid närmare eftertanke. Kanske en likriktarbrygga också... Och ett svänghjul...
är man rädd för spänningsspikar vid elverksdrift rekommenderar jag att skaffa ett dylikt verk: http://www.youtube.com/watch?v=lty48a5RkX4
Själv har jag 5kVA UPS med 48V-batterier. Ett äldre servermodell som väger 116kg. Den kickar igång så fort strömmen försvinner och ser även till att spänningen snyggas till och sänks/höjs vid störningar. Den skulle t.ex. kunna matas med självstartande dieselverk och därmed ge avbrottsfri och "snygg" (frekvens/spänning) elkraft. Alternativ tre är att mata batterier med aggregat/solceller men det är för mycket bök och det är ovanligt med 48V.
Tar upp denna tråden igen. Nu finns det en liten slant över för att köpa ett reservelverk. Men vad köper man? Behöver ett trefasverk pga dricksvattenpumpen.
Bifogar ett test från i år från Energimyndigheten. De två trefasverken höll inte mer än 15-20 timmar.
http://www.energimyndigheten.se/reservelverk2015
Bifogar ett test från i år från Energimyndigheten. De två trefasverken höll inte mer än 15-20 timmar.
http://www.energimyndigheten.se/reservelverk2015