2 693 läst · 20 svar
3k läst
20 svar
Val av bergvärmepump kring 8 kw (med flera prisexempel)
Det är hålet som bestämmer storlek på VP. det finns inga möjligheter att få ut mer än vad hålet ger. Klart det går att överbelasta hålet med frysrisk som följd. Nu talas det om att, OJ vad bra våra VP är, dom kan gå ner till minus 5 - 6 C på KB, klart det går, under förutsättning att hålet är långt nog. Med minus på KB tappar en VP mycket av sin effekt. Ska det vara riktigt på ditt hål, så en VP på 4,5 kW skulle aldrig orka kyla hålet till minus och ge en max effekt 24/7 konstant. En sådan kan då inte värma huset, utan är för klen, så du får som man säger, rätta mun efter matsäcken och ta ett tillskott på en patron vid extremkyla. Annars ett hål till och större VP. Det går inte att gå förbi naturens verklighet.
Låter rimligt. Men med andra ord finns det en risk för att vilken pump som helst klarar att plocka ut allt som finns att hämta i hålet och då spelar effektiviteten ingen roll, för resten behöver ändå fyllas med direktel..J jonaserik skrev:Det är hålet som bestämmer storlek på VP. det finns inga möjligheter att få ut mer än vad hålet ger. Klart det går att överbelasta hålet med frysrisk som följd. Nu talas det om att, OJ vad bra våra VP är, dom kan gå ner till minus 5 - 6 C på KB, klart det går, under förutsättning att hålet är långt nog. Med minus på KB tappar en VP mycket av sin effekt. Ska det vara riktigt på ditt hål, så en VP på 4,5 kW skulle aldrig orka kyla hålet till minus och ge en max effekt 24/7 konstant. En sådan kan då inte värma huset, utan är för klen, så du får som man säger, rätta mun efter matsäcken och ta ett tillskott på en patron vid extremkyla. Annars ett hål till och större VP. Det går inte att gå förbi naturens verklighet.
Skulle du kunna säga något mer om kopplingen till homeassistant? Hur går det till och vad kan du sedan göra? Det låter intressant!O OverAndOut skrev:
Är det så? Jag trodde 1226 var ganska exakt deras tidigare 1225 fast med kommunikationsmöjligheter. Skillnaden i COP är akademiskt. Jag har en 1225 idag och har knappat mycket på en 1245. 1245 är lite tydligare modulbyggd men jag har mycket bättre kontroll på inställningar och vad som händer på min gamla 1225.J Josth skrev:
Ja F1226 är en budgetmodell men den brukar säljas för ett riktigt bra pris så har man det mycket tufft ekonomiskt kan det absolut vara ett helt okej val. F1225 är ju en äldre modell med ett helt annat gammalt styrsystem. De gamla styrsystemen gav ofta möjlighet att komma åt fler parametrar och inställningar än de nya som istället ska vara mer användarvänliga.
Användarvänligheten ger tex dubbelt så många start och stopp då möjligheten att trixa med det helt enkelt inte finns. Men vad jag kan se så har man fortfarande kontrollen på 1226, jag ställer mig frågande till om det skiljer nåt på styrsystemet på 1225 och 1226? Sen handlar det inte om ”tufft ekonomiskt” då jag skulle kunna köpa vilken bergvärmepump jag vill utan mer om att det aldrig går att få tillbaka mellanskillnaden på ”krimskramset” man betalar rätt dyrt för och det gäller även om man jämför en prisvärd ON/OFF med en eventuell volymförstorare mot en scroll.J Josth skrev:Ja F1226 är en budgetmodell men den brukar säljas för ett riktigt bra pris så har man det mycket tufft ekonomiskt kan det absolut vara ett helt okej val. F1225 är ju en äldre modell med ett helt annat gammalt styrsystem. De gamla styrsystemen gav ofta möjlighet att komma åt fler parametrar och inställningar än de nya som istället ska vara mer användarvänliga.
Liknande trådar
-
Vilken bergvärmepump ska jag välja
Värmepumpar -
Råd kring val av värmepump, luft-vatten eller bergvärme
Värmepumpar -
Hjälp med val av leverantör för thermia bergvärmepump
Värmepumpar -
Försäkringsbolaget räknar åldersavdrag på smycken i guld och silver? Det kan väl inte vara korrekt, eller?
Försäkringar -
Välja bergvärmepump för utbyte (inkl offerter)
Värmepumpar