Jag är på väg att byta bergvärmepump. Vi har med nöd och näppe klarat vintern med en gammal 7kwh on/off-pump utan elpatron. De kallaste dagarna nådde vi bara 17-18 grader inne - men det gick trots allt. Jag har mestadels radiatorer, men också en liten golvvärmeslinga i hallen.


Nu är vi på jakt efter utbytespump! Hur hade ni tänkt kring följande offerter?
Daikin Altherma Geo 3: 113 tkr
IVT geo 608: 125 tkr
Nibe f1245 : 94 tkr
Nibe s1256-8: 113 tkr
Thermia Atlas 12: 129 tkr
Thermia calibra 8 eco: 114 tkr

Samtliga är inverterpumpar utom f1245. Samtliga är på 8 kw utom Daikin som är på 10 och Atlas som är på 12. Över 8 kw är sannolikt överdimensionerat för mitt hus i och med att vi klarat oss på 7kw. Borrhålet kan sannolikt inte ge särskilt mycket mer.

Samtliga priser är efter ROT och inkluderar samma saker. Jag gör bedömningen att kompetensen i de firmor som lämnat offert är likvärdiga kompetensmässigt och håller tillräckligt hög servicegrad för mig.


Jag har inte prutat något, utan bara sammanställt offerterna så som de kommit in. Branschen blöder, så jag antar att det skulle kunna finnas möjlighet att lämna motbud. Vad borde jag i så fall satsa på? Eller ser ni något som jag borde välja eller välja bort direkt?
 
Om du är nöjd med on/off-pump och inte jagar efter absolut senaste teknik så skulle jag valt F1245. Det är en robust modell med allt man behöver, beprövad teknik och låga servicekostnader.
 
  • Gilla
OMathson och 2 till
  • Laddar…
G Greger9 skrev:
Jag är på väg att byta bergvärmepump. Vi har med nöd och näppe klarat vintern med en gammal 7kwh on/off-pump utan elpatron. De kallaste dagarna nådde vi bara 17-18 grader inne - men det gick trots allt. Jag har mestadels radiatorer, men också en liten golvvärmeslinga i hallen.


Nu är vi på jakt efter utbytespump! Hur hade ni tänkt kring följande offerter?
Daikin Altherma Geo 3: 113 tkr
IVT geo 608: 125 tkr
Nibe f1245 : 94 tkr
Nibe s1256-8: 113 tkr
Thermia Atlas 12: 129 tkr
Thermia calibra 8 eco: 114 tkr

Samtliga är inverterpumpar utom f1245. Samtliga är på 8 kw utom Daikin som är på 10 och Atlas som är på 12. Över 8 kw är sannolikt överdimensionerat för mitt hus i och med att vi klarat oss på 7kw. Borrhålet kan sannolikt inte ge särskilt mycket mer.

Samtliga priser är efter ROT och inkluderar samma saker. Jag gör bedömningen att kompetensen i de firmor som lämnat offert är likvärdiga kompetensmässigt och håller tillräckligt hög servicegrad för mig.


Jag har inte prutat något, utan bara sammanställt offerterna så som de kommit in. Branschen blöder, så jag antar att det skulle kunna finnas möjlighet att lämna motbud. Vad borde jag i så fall satsa på? Eller ser ni något som jag borde välja eller välja bort direkt?
Hej. Hur länge höll din gamla bergvärmepump? Jag har installerat en ny Luft Vatten pump och är inte helt nöjd med den tyvärr så funderar på om det är värt extra kostnad att borra o byta till bergvärme
 
F
J Josth skrev:
Om du är nöjd med on/off-pump och inte jagar efter absolut senaste teknik så skulle jag valt F1245. Det är en robust modell med allt man behöver, beprövad teknik och låga servicekostnader.
Om man ändå går på on/off, vad får man då för fördelar på en 1245 jämfört med en 1226?
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
Tänkte lämna en recension efter två är med min nya värmepump här. Våre najs om man kunde skapa en tråd för för varje modelleller samla bergvärme, frånluft, luft vatten i Marina trådar
 
F fsn skrev:
Om man ändå går på on/off, vad får man då för fördelar på en 1245 jämfört med en 1226?
MIndre skräp i VP som en massa elektronik som kan paja och kostar skjortan att reparera
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
Har du jämfört Scop-värdena gällande varmvatten och för högtemperatur system som radiatorer.

Sen hörde jag rykten om att det ska komma en lag om att elbolagen är tvungna att ta ut kostnader för effekttoppar vilket i så fall gör on/off-maskiner iskalla.
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
F fsn skrev:
Om man ändå går på on/off, vad får man då för fördelar på en 1245 jämfört med en 1226?
F1226 är bara en budgetmodell med t.ex. mindre och enklare värmeväxlare och sämre COP och utan en mängd finesser som F1245 ändå har. Kan inte rekommendera F1226 om det inte är så att man har tvingande budgetrestriktioner på pengarna.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
G Greger9 skrev:
Jag är på väg att byta bergvärmepump. Vi har med nöd och näppe klarat vintern med en gammal 7kwh on/off-pump utan elpatron. De kallaste dagarna nådde vi bara 17-18 grader inne - men det gick trots allt. Jag har mestadels radiatorer, men också en liten golvvärmeslinga i hallen.


Nu är vi på jakt efter utbytespump! Hur hade ni tänkt kring följande offerter?
Daikin Altherma Geo 3: 113 tkr
IVT geo 608: 125 tkr
Nibe f1245 : 94 tkr
Nibe s1256-8: 113 tkr
Thermia Atlas 12: 129 tkr
Thermia calibra 8 eco: 114 tkr

Samtliga är inverterpumpar utom f1245. Samtliga är på 8 kw utom Daikin som är på 10 och Atlas som är på 12. Över 8 kw är sannolikt överdimensionerat för mitt hus i och med att vi klarat oss på 7kw. Borrhålet kan sannolikt inte ge särskilt mycket mer.

Samtliga priser är efter ROT och inkluderar samma saker. Jag gör bedömningen att kompetensen i de firmor som lämnat offert är likvärdiga kompetensmässigt och håller tillräckligt hög servicegrad för mig.


Jag har inte prutat något, utan bara sammanställt offerterna så som de kommit in. Branschen blöder, så jag antar att det skulle kunna finnas möjlighet att lämna motbud. Vad borde jag i så fall satsa på? Eller ser ni något som jag borde välja eller välja bort direkt?
Vi installerade Atlas 12 i Augusti 2023 och med 200 m borrhål gav vi straxt över 200 000. Den har gått klockrent hela vintern med 21 grader inomhus utan tillsats
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
A A.G skrev:
Sen hörde jag rykten om att det ska komma en lag om att elbolagen är tvungna att ta ut kostnader för effekttoppar vilket i så fall gör on/off-maskiner iskalla.
Håller inte alls med om att effekttaxa skulle göra on/off-maskiner iskalla. Det blir möjligen bara små skillnader i kostnaden. Om t.ex. on/off-maskin går 4 timmar utav 6 och drar 2000 W under de timmarna och man jämför med en lika kraftig inverter som då drar 1333 W under 6 timmar. Om det är månadens toppbelastning så skulle man alltså behöva betala extra effekttaxa på 667 W, inte ens 1 kW. Men det som verkligen ger månadens toppbelastning är om man t.ex. lagar stor middag och använder ugnen plus flera plattor på spisen samtidigt som man kör tvättmaskinen och torktumlaren. Då kan effekttaxan baseras på 10 kW den månaden och märkas rejält i plånboken. Likaså om det är extremkallt väder och värmepumpen går på max oavsett typ och dessutom kör mycket med el-patronen kan det bli riktigt hög effekttaxa.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur djupt är hålet, vet du det. Om inte så kanske det finns hos SGU och kan zomas in på fasighet.
[länk]
130 meter djupt! Jag har försökt att hålla lite koll på utgående brine under vintern och utifrån det tror jag inte att hålet har varit den begränsande faktorn under vintern.
C Crank skrev:
Hej. Hur länge höll din gamla bergvärmepump? Jag har installerat en ny Luft Vatten pump och är inte helt nöjd med den tyvärr så funderar på om det är värt extra kostnad att borra o byta till bergvärme
Nu är den 21 år gammal. Jag har bytt lite smådelar, men man får ändå säga att den kvalitetsmässigt har levererat.
A A.G skrev:
Har du jämfört Scop-värdena gällande varmvatten och för högtemperatur system som radiatorer.
För högtemperatur - ja. För varmvatten - nej. Jag vet inte riktigt var jag hittar den datan. Har du möjlighet att peka mig i rätt riktning?

scop 0/55
Daikin Altherma Geo 3: 4,3
IVT geo 608: 4,16
Nibe f1245 : 3,9
Nibe s1256-8: 4,44
Thermia Atlas 12: 4,39
Thermia calibra 8 eco: 4,1

Varmvatten

?

A A.G skrev:
Sen hörde jag rykten om att det ska komma en lag om att elbolagen är tvungna att ta ut kostnader för effekttoppar vilket i så fall gör on/off-maskiner iskalla.
Iskalla är nog att ta i. Om du har en 8kw on/off pump som går med cop 3,9 innebär det att den drar ca 2 kW när den väl går. Det är ju inga fruktansvärda summor. I Göteborg har man infört effekttariff och jag tror att kostnaden per kW där är ca 45 kr/ månad.
Om en inverterpump drar 0 kW och en on/off drar 2 kw innebär det en årskostnad om 1000 kr/ år. Och något drar ju även en inverterpump 😊

Jag tycker frågan om inverter eller inte snarare borde avgöras om man anser att tekniken har bevisat sig eller inte. Håller dagens inverterpumpar längre eller kortare än on/off-pumpar. Folk verkar gissa olika..
P Putte 9497 skrev:
Vi installerade Atlas 12 i Augusti 2023 och med 200 m borrhål gav vi straxt över 200 000. Den har gått klockrent hela vintern med 21 grader inomhus utan tillsats
Härligt! Det låter som att du är nöjd! Spontant tänker jag att Atlas har onödigt hög effekt. Jag antar att man dels betalar för en överdimensionering och jag är också rädd att pumpen inte är som effektivast på så låga varvtal som jag skulle behöva.
 
G Greger9 skrev:
130 meter djupt!
Ger en VP på max 7 kW , du ska hämta ca 4,5 kW från hålet för att inte överskrida 30 W per meter hål, som är en tumregel för hål och effektivitet för en VP. Sen får andra säga vad dom vill om varvtalsstyrda kompressorer som ska vara så bra att ha. Dom minskar uttaget från hålet, men vad händer då, räcker VP till att värma huset då. En 10 000 kronorsfråga som det inte finns exakt värde på
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ger en VP på max 7 kW , du ska hämta ca 4,5 kW från hålet för att inte överskrida 30 W per meter hål, som är en tumregel för hål och effektivitet för en VP. Sen får andra säga vad dom vill om varvtalsstyrda kompressorer som ska vara så bra att ha. Dom minskar uttaget från hålet, men vad händer då, räcker VP till att värma huset då. En 10 000 kronorsfråga som det inte finns exakt värde på
Nu kanske jag inte riktigt förstått rätt, men jag har ju haft en 7kw pump som har lyckats ta upp tillräckligt med värme för husets behov. Husets behov är ju konstant oavsett vilken pump jag har. Är det då inte ökat cop som riskerar att göra att borrhålet belastad hårdare?
Om borrhålet är begränsande för anläggningens effekt innebär det att besparingen av en ny pump har ett ”tak”. Då spelar det inte så stor roll vilken pump jag väljer i och med att alla kanske slår i taket. Utifrån det borde jag välja den billigaste.

Är det så du tänker?
 
Har en Nibe S1155-16 sedan ett par år tillbaka. Mycket nöjd. Hade IVT On/Off tidigare och i mitt värmesystem hörde man tydligt till o frånslag. Med inverter är det knäpptyst.

Sedan har jag kopplat upp den mot HomeAssistant via Modbus som är inbyggt.

Vi får se om jag får strul m elektroniken!

//Ulf
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.