K Klabbarparn skrev:
Nej givetvis inte, det kanske var en lite klantig/klumpig fråga... Sorry!
ricebridge ricebridge skrev:
Har den stått så byt tändstift och filter som sagt. Det brukar behövas inför varje säsong. Med lite bilder är det inga svårigheter att visa var det sitter.

Forumet är ju till för att ge svar på frågor som man inte vågar ställa IRL!
Jag anade att det krävs en del utbyte på filter,tändstift och olja innan jag startar den. Därför har jag inte vågat prova att starta den. En havererad motor vill man undvika.

Som sagt,börjar kännas som att köpa en gammal hederlig handjagare vore det smidigaste alternativet. Avskyr att hålla på med motorer. Men tack för alla svar allihopa.

Nej det krävs inte utbyte av en massa saker innan du försöker starta. Det finns en sak du absolut bör kolla innan du försöker starta. Och det är olja. Det finns antagligen ett lock med en symbol föreställande en oljekanna. Öppnar du det finns en sticka som du kan se nivån på. Är nivån inom markeringen är det bara att försöka starta. Är oljan svart är det bra att byta oljan, men det är inte akut. Det går bra att klippa en del ändå.

Det är ingen skada med att byta tändstift och luftfilter. Men det är troligen inte alls nödvändigt. Och om det är nödvändigt så finns det ingen risk att motorn tar skada. Det värsta som kan hända är att du inte får igång den.

• Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Det är naturligt att känna sig obekväm med prylar man inte har någon erfarenhet av.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, är det ingenting att skämmas för!

Om du har möjlighet, ta med dig gräsklipparen till en Husqvarna-återförsäljare och förklara att du aldrig varit med motorgräsklippare förut. De torde gladeligen hjälpa dig med en enklare översyn och dessutom gå igenom grunderna för ägandet och användandet av din klippare!

Visst, en forumtråd är såklart smidigare, men i det här fallet är det nog bättre för dig att prata med någon som kan, utanför internet.

Alternativet är såklart en byggahus-workshop med trevliga forumanvändare! Det skulle säkert vara intressant för många!

Förutom att kolla att det finns olja och bensin ska den primas innan du försöker dra igång den. Det sitter en röd gummibubbla på sidan av motorn som du trycker på, tre, fem, ev tio gånger. Sen drar du i snöret samtidigt som du håller in det främre reglaget mot handtaget. Det bakre är till självgången. Tre ryck borde räcka, även om den stått ett tag.

Det gick så bra med vattenkranen i min andra tråd,så att jag tror jag vågar mig på ett försök med gräsklipparen med. Den gröna lilla slangen bredvid klipparen,vad är detta och vad använder jag den till? Detsamma med den svarta plastgrejen? Har nu även kollat oljan i klipparen och den verkar vara brun och ej svart. Slipper byta olja då? Det verkar även finnas en bensindunk med bensin i som står brevid klipparen (ej på bild) kan jag använda den bensinen eller måste jag fylla på ny?

• En grön slang och svart plastdel bredvid en del av en gräsklippare på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En orange Husqvarna gräsklippare visas med en grön slang och svart plastdel bredvid. Oljestickan syns för oljekontroll.
    Skapa konto
Den gröna slangen är en hällpip till jeepdunkar. Jag passar på den svarta plastprylen. Om bensindunken håller tätt är det inga problem att använda gammal bensin. Fast du kommer nog att få höra motsatt omdöme också på den punkten. Den som är rädd om sin gräsklippare byter olja varje år. Men det gör den inte lättare att starta. Börja med att få igång den och se att den fungerar bra. Därefter kan du ta ställning till om du vill serva den med ett oljebyte också.

Den gröna slangen är för att sätta på en sk jeepdunk/bensindunk när du fyller på bensin för att slippa spilla med tratt osv. Dunken har nog ett "bygellock" som ser ut ungefär som det på gröna slangen, så av med locket på dunken och sätt på den gröna slangen i stället för att fylla på med bensin.

Har bensinen stått länge i dunken skulle jag åka och köpa ny. Gammal bensin ställer till det med avlagringar i tex förgasare och gör den mer svårstartad, men får man igång den så kan man köra slut på gammal soppa sen kör du bara på ny. Jag skulle tömma klipparen på soppa och köpa ny om jag inte fick igång den.

Den svarta plast kåpan är nog bara ett utkastskydd, så att gräs och stenar inte skall flyga iväg, det är nog en öppning på gräsklipparens högra röda kåpa. Har du bara olja i så skadar du inget på att försöka få igång den. Sen är det inte fel att serva upp den för att den skall gå bra/hålla bättre och framför allt lättare att starta, och det är nog öppenbart att du nog inte fixar det själv så ta hjälp/lämna in.

Men var försiktig och respekt för en motor gräsklippare, Stoppa inte ner några fingrar vid kniven när den går osv.

Fanken, med all respekt för dig, frågan är om du skall hålla på med detta själv utifrån dina frågor så att du inte skadar dig i all välmening. Hoppas du kan finna hjälp, var bor du i för stad? Någon här skulle säkerligen komma och hjälpa dig

F
Får jag gissa så tror jag den svarta plastbiten är en mulch-insats som man använder när man inte har uppsamlaren. Ren överkurs för din del. Lägg den åt sidan så länge.

Men nu har du gått runt detta ”heta” ämne så det räcker. I med bensin i tanken och dra igång skiten nu. Sen kommer du att fundera på vad det var som var så svårt och varför du inte gjort det tidigare.

• Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
Jag måste bara få uppdatera denna tråd lite. Som ni alla vet så har jag varit livrädd för min motorgräsklippare och knappt vågat starta den,eftersom jag avskyr allt med motorer.
Jag gjorde ett tappert försök att starta eländet,men den tvärvägrade förstås.

Så jag gjorde helt enkelt som så,att jag åkte in till stan och köpte mig en vanlig,hederlig handjagare istället,och vet ni vad,jag är jättenöjd med den:).

Jag har en 1200 kvadratmeter stor tomt och allt är gräsmatta,och jag klipper med en handjagare. Tur att min lilla gård ligger lite ensligt till,så inga grannar kan se mig.Dom skulle förmodligen tro att jag var helknäpp. Haha. Underbart att få röra på kroppen.:p

Jag rekommenderar härmed att alla som sitter på sina åkgräsklippare köper sig en handjagare istället. Ni sparar mycket pengar på att slippa köpa gymkort. Tack för all hjälp ändå med min motorgräsklippare. Den får vila sig i stallet nu,så får min handjagare ta över.1200 kvadratmeter stor gräsmatta:cool:

• Gilla
TottoGBG och 1 till
  • Laddar…
Då är det bara att gratulera till ett löst problem. Om andan faller på och du vill bearbeta din rädsla någon gång kan du ju försöka igen. Hittade du primern? Den finns till vänster på motorns framsida på bilden om den inte är trasig.

A Avemo skrev:
Då är det bara att gratulera till ett löst problem. Om andan faller på och du vill bearbeta din rädsla någon gång kan du ju försöka igen. Hittade du primern? Den finns till vänster på motorns framsida på bilden om den inte är trasig.
Primern? Vad är detta och vad använder jag denna till?

Längst till vänster på motorns framkant som den syns på bilden skall det finnas en gummiblåsa. Man kan se att det på plastkåpan till vänster om den sitter en dekal som antagligen innehåller instruktioner om den. Om du tar en bild på närmare håll går det nog att avgöra om den är hel eller inte. Den gummiblåsan trycker du på tre gånger innan du drar i snöret. Jag vill minnas att någon skrev om den tidigare i tråden. Men eftersom det var innan du postat en bild visste vi inte om den fanns på din gräsklippare eller om den hade en annan lösning.

A Avemo skrev:
Längst till vänster på motorns framkant som den syns på bilden skall det finnas en gummiblåsa. Man kan se att det på plastkåpan till vänster om den sitter en dekal som antagligen innehåller instruktioner om den. Om du tar en bild på närmare håll går det nog att avgöra om den är hel eller inte. Den gummiblåsan trycker du på tre gånger innan du drar i snöret. Jag vill minnas att någon skrev om den tidigare i tråden. Men eftersom det var innan du postat en bild visste vi inte om den fanns på din gräsklippare eller om den hade en annan lösning.
Har letat efter en gummiblåsa men hittar ingen.

• En del av en motor med etiketter och utan synlig gummiblåsa.
    Skapa konto
  • Närbild av en smutsig gräsklipparmotor från Husqvarna utan synlig gummiblåsa.
    Skapa konto
Den sitter ju där mitt i den sista bilden. Med en instruktionsdekal brevid....

• Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
På din andra bild ser man den. Den är svart som det ser ut på bilden.

Den sitter till höger om dekalen det står 3X på. Detta betyder att man ska trycka 3 gånger på blåsan

Jag bifogar bild där jag ringat in den.

• Svart komponent ringad i rött till höger om dekal med texten "3X", belägen på en yta med textur.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.