Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Större chans att göra större skada om du börjar peta på fibern med mejsel.

Om du har slack i den änden som går ned i golvet så borde det inte vara något problem.
Om du syftar på att dra ut fibern ur dosan så avråder iaf jag från det.

Slinget är fiberparet i en slinga inuti dosan.
Ok, men är fibertrådarna i dosan känsliga för beröring med metall/skruvmejsel? Eller är det mer riskminimering att böja undan dem medans jag skruvar ut skruvarna?

Behöver dra upp den plastade fiber-”kabeln” upp ur torpargrunden genom genomföringen i golvet. Är det rimligen riskfritt? Är den känslig?
Detta för att få undan dosan en bit från de arbeten som ska göras i väggen. Dosan i sig ska hållas så stilla och intakt det bara går under tiden.
 
A AndersS skrev:
Fibern som är blåst har ett gult förstärkt mantelhölje hos dig och det är en av de två fibertrådarna som används, syns i bilden. Däremot är det inte snyggt slingat då en fibertråd hänger snett och har en liten rundning/slinga, är det dessutom fibern som är ansluten skulle jag vara extra försiktig.
Det gula förstärkta höljet är starkt och man kan (om man vet hur man gör) dra i det om det behövs då det har en "dragförstärkning", däremot så är det känsligt om man böjer det
Ducten ska vara fäst i fiberboxen och det går inte se på bilden hur det är gjort.
[bild]
Det förvånar mig inte att det är dåligt gjort. Det var amatörernas glada afton av samtliga inblandade i fiberinstalkationen för 10 år sen.
Är det så illa att jag borde reklamera monteringen/installationen i den här dosan?

Vad är ducten?
 
N Nilssonskan skrev:
Ok, men är fibertrådarna i dosan känsliga för beröring med metall/skruvmejsel? Eller är det mer riskminimering att böja undan dem medans jag skruvar ut skruvarna?

Behöver dra upp den plastade fiber-”kabeln” upp ur torpargrunden genom genomföringen i golvet. Är det rimligen riskfritt? Är den känslig?
Detta för att få undan dosan en bit från de arbeten som ska göras i väggen. Dosan i sig ska hållas så stilla och intakt det bara går under tiden.
Det är väl mer riskhantering. Inte säkert man märker att man trycker till en fiber med en mejsel om den råkar hamna under.
Och även om den inte går av så kan det påverka fibern negativt.

Fiberducten är relativt tålig, men samma här ta det lugnt och ha gärna en kompis som matar från grunden samtidigt som du drar. Hålet kan ju vara rätt tight.

Betydligt jobbigare om du har sönder ducten, även om den går att skarva.
 
A AndersS skrev:
Fibern som är blåst har ett gult förstärkt mantelhölje hos dig och det är en av de två fibertrådarna som används, syns i bilden. Däremot är det inte snyggt slingat då en fibertråd hänger snett och har en liten rundning/slinga, är det dessutom fibern som är ansluten skulle jag vara extra försiktig.
Det gula förstärkta höljet är starkt och man kan (om man vet hur man gör) dra i det om det behövs då det har en "dragförstärkning", däremot så är det känsligt om man böjer det
Ducten ska vara fäst i fiberboxen och det går inte se på bilden hur det är gjort.
[bild]
Det förvånar mig inte att det är dåligt gjort. Det var amatörernas glada afton av samtliga inblandade i fiberinstalkationen för 10 år sen.
Är det så illa att jag borde reklamera monteringen/installationen i den här dosan?

Vad är ducten?
T TommyC skrev:
Nu blev det lite förvirrat. Det är inte flera "trådar" inne i dosan. Det är EN fiber som kommer in i dosan via en s k "fiberslang" d v s ett plaströr som utgör skyddshölje för fibern. Fibern är rullad inne i dosan för att ta upp den överskjutande längden hos fibern som är resultatet av att man svetsar fibern mot fiberdonet och då behöver lite rörelsemån för att kunna utföra svetsskarven.
i min dosa ser det ut som flera (två) trådar. Se gärna bild i ursprungsinlägget.
 
N Nilssonskan skrev:
Det förvånar mig inte att det är dåligt gjort. Det var amatörernas glada afton av samtliga inblandade i fiberinstalkationen för 10 år sen.
Är det så illa att jag borde reklamera monteringen/installationen i den här dosan?

Vad är ducten?
Nja, det är ju tänkt att enbart kunnig person ska öppna och göra något i fiberboxen så det är då inga problem om det ligger något löst av den slingade fibern. Saknar man kunskap........
Duct kallas fiberslangen, du har en inkommande grävd duct i grunden och där finns en skarvkoppling (ska vara med lufttätning) till inomhusduct (vit) som sedan går upp till fiberboxen.

I villafiber så finns två fiber, brukar vara röd och blå, och minns jag rätt använder man den röda, blå blir en reserv.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
N Nilssonskan skrev:
Det förvånar mig inte att det är dåligt gjort. Det var amatörernas glada afton av samtliga inblandade i fiberinstalkationen för 10 år sen.
Är det så illa att jag borde reklamera monteringen/installationen i den här dosan?

Vad är ducten?

i min dosa ser det ut som flera (två) trådar. Se gärna bild i ursprungsinlägget.
Jag har ju redan skrivit att det är 2 fibrer.

/M
 
Vart bor du?
 
A AndersS skrev:
Ducten ska vara fäst i fiberboxen och det går inte se på bilden hur det är gjort.
[bild]
Det syns genom det uppbrutna hålet i boxen. Det ser ut som röret kommer upp från golvet. Gissar att dosan bara är monterad ovanpå röret. Hos oss kommer röret in genom en källarvägg och dosan är monterad över ingångshålet.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Det syns genom det uppbrutna hålet i boxen. Det ser ut som röret kommer upp från golvet. Gissar att dosan bara är monterad ovanpå röret. Hos oss kommer röret in genom en källarvägg och dosan är monterad över ingångshålet.
Ganska vanligt att den kommer underifrån och ducten läggs i en kabelkanal, även att den på detta sättet kan flyttas i sidled om det skulle behövas. Ducten ska sättas fast med en straps så den bli låst vid fiberboxen (de boxar jag sett, men kan ju finnas andra dragskydd), därav min notering då det syns för dåligt hur det är utfört. Faktiskt bästa lösning om lätt vill kunna vika ut boxen.
Om det är gjort så och det är slingat "ordentligt" så kan man ganska enkelt lossa fiberboxen och vikas ut vid t.ex. tapetsering,
 
  • Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.