J JohanLun skrev:
Du måste göra två kalkyler.

Den ena med en billig uppvärmning, tex bergvärme....

Min beräkning är gjord på värmepump, läs igen.
 
M Mattias Svederberg skrev:
Min beräkning är gjord på värmepump, läs igen.
Då kan jag än mindre se hur du får ihop kalkylen. Vi har 150kmv sekelskifteshus med bvp och skulle aldrig kunna få in att byta fönster. Jag gör faktiskt tvärtom, tar bort sura 3 glas och ersätter med 110 åriga 1+1 fönster. Innan putinpriser så har det kostat 10-15.000 för värme och varmvatten och då med en blandning av kopplade, 1+1, 1+2 och treglas.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
S
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är inte dels kriget i Ukraina med sanktionerna mot Ryssland också en faktor i sammanhanget?
Och dels också utvecklingen i Kina där covid-19 hanteringen varit och är problematisk kombinerat med alltmer repressiv politik gentemot affärslivet?
Klart det har påverkan, men i sammanhanget är det minimalt. Det som påverkar mest är olika länders regeringar som totalt underminerade värdet av sina valutor under pandemin.

om jag tillverkar en produkt som jag tidigare tog 15kr för, och valutan jag tar betalt i har blivit utspädd med 30%, så vill jag givetvis ha 30% mer för min produkt. Väldigt förenklat såklart men faktum är att priserna går upp på grund av att värdet på valutan går ner, inte tvärtom.
 
J JohanLun skrev:
Då kan jag än mindre se hur du får ihop kalkylen. Vi har 150kmv sekelskifteshus med bvp och skulle aldrig kunna få in att byta fönster. Jag gör faktiskt tvärtom, tar bort sura 3 glas och ersätter med 110 åriga 1+1 fönster. Innan putinpriser så har det kostat 10-15.000 för värme och varmvatten och då med en blandning av kopplade, 1+1, 1+2 och treglas.
De höga elpriset har ignet med kriget i Ukraina och göra, de beror på gasbrist eftersom vi stängt ner 4 reaktorer och tyskland stängt ner 5.

Jag har presenterat alla siffror.. du kan kontrollräkna om du vill.

Jag skrev dessutom att majoriteten av priserna jag räknade på var innan priset i Ukraina, och månaden kriget började gick dessutom priset ner. Läste du överhuvudtaget posten?
 
wildeside
M Mattias Svederberg skrev:
De höga elpriset har ignet med kriget i Ukraina och göra, de beror på gasbrist eftersom vi stängt ner 4 reaktorer och tyskland stängt ner 5.

Jag har presenterat alla siffror.. du kan kontrollräkna om du vill.

Jag skrev dessutom att majoriteten av priserna jag räknade på var innan priset i Ukraina, och månaden kriget började gick dessutom priset ner. Läste du överhuvudtaget posten?
Sluta vi inte en del av Europa importera gas från Ryssland eller om det va Ryssland som sluta exportera?

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2022/sveriges-import-av-naturgas/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Sluta vi inte en del av Europa importera gas från Ryssland eller om det va Ryssland som sluta exportera?

[länk]
Detta påverkar naturlgitvis. Men om vi går åter till när reaktorerna började stängas så importerade vi så pass lite gas från Ryssland att en total nerstägning skulle klara sig utan problem.

Notera att Gaspriset på nordeuropeiska hubben var högre i Både Oktober och December än vad de är idag. Det var förvisso högt i början av Mars med men de gick åt rätt fort.

De extremt höga elpriserna vi ser idag är beror helt enkelt på att efter Baltik kabeln och nerstägningen av O1, O2, R1 och R2 har vi mer exportkapacitet än vad vi har tillverknings kapacitet i SE3 och 4. Vi kommer därför överlag få Tyska priser i de områdena. Priserna vi har sett i Januari, Februari, April och Maj är på inget sätt ovanliga. De är priser som Tyskarna sett i många år (Dock inte perioden 20016-2020 eftersom gasen varit ovanligt billig). Vi har helt enkelt fått så "nära" kontakt med deras energi nät att vi nu får dela på deras energifattigdom.

Priserna i December, Mars och Juni har dock varit ovanligt höga även för Tyskland. De ovanligt höga gaspriset i Mars och Juni har till viss del att göra med bojkotterna i respektive riktning med Ryssland (notera att de inte bara är vi som bojkottar Ryssland, Ryssland bojkottar även oss, något media inte säger så mycket om).

Har folk redan glömt bort att priset på el var snor högt i December så Regeringen börja betala någon typ av återbetalnings peng??

Sedan att elen var väldigt hög 2018 och 2019 verkar folk med ha glömt. 2018 kostade elen 80öre i Augusti. Jag menar de är ju lägre än de 114 öre som Juni räkningen ligger på än så länge...... Men de är inte så stor skillnad. Att den fasta skatten har ökat med nästan 10 öre hjälper ju inte heller.

Det är mer så att de hela kommer som en chock nu eftersom priserna var så låga under 2020 och 2021. Om priset bara skulle gått upp 8öre per år sedan 2018, då skulle vi hamnat här ändå.


Tyskland har ju nu bestämt sig för att kraftigt öka kolindustrin, allt för att undvika att erkänna att de hade fel om kärnkraften. Och den behöver de importera. Så de kommer bli dyrt i början. Kolen har gått från att vara i princip värdelös (som en effekt av låga elpriser och utsläpps rätter) till att kosta €300/ton.

Vad som händer är att kolpriset går upp som bara skjuten. Så kommer varenda koltransport fartyg från hela världen och sätter kurs på europa. Sedan när de börjar komma fram går de ner lite. Vi har sett de 4 gånger nu under vintern, våren och sommaren att kolet blivit dyrt i 2 veckor sedan för att bli lite billigare igen. Men bli lite dyrare för varje gång.

De kommer att jämna ut sig efterhand, men de kommer ta ett gäng månader till. Men i praktiken kommer de innebära att hela vårt elsystemet bärs på en effekt av priset på kol, vilket nog inte kommer gå ner till mycket lägre än €150 så där i brårasket, vilket betyder ett elpris på över 100öre ut från kraftverket.

Detta är dock inte slutet på elländet. Det finns två ytterligare problem. Det ena är att olika kolkraftverk inte är kompatibla med olika typer av kol. Man måste ha rätt kol till rätt kolkraftverk. Tyskland domineras av lignit kraftverk, men internationellt så domineras marknaden av anthracite och bituminous kol.

Det andra problemet är att alla snabbverkande kraftverk idag går på gas (eller vatten). Detta betyder att vi kommer få väldigt höga elpriser varje gång de börjar eller slutar blåsa och varje morgon och kväll när solen går upp och ner eftersom kolkraftverken måste tomgångsköra för att kompensera.

Fantastiskt det här... jag menar.. vi skulle ju kunna haft kvar kärnkraften...

Hela idén at de skulle vara Putins fel är absurt. De är våra politiker som har lutat sig hårt mot gasen av orsaker som inte varit riktigt förklarbara. Detta medan media har hyllat dem för att de ersatt kol med gas...
 
Redigerat:
  • Gilla
Svingeln och 4 till
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
De höga elpriset har ignet med kriget i Ukraina och göra, de beror på gasbrist eftersom vi stängt ner 4 reaktorer och tyskland stängt ner 5.

Jag har presenterat alla siffror.. du kan kontrollräkna om du vill.

Jag skrev dessutom att majoriteten av priserna jag räknade på var innan priset i Ukraina, och månaden kriget började gick dessutom priset ner. Läste du överhuvudtaget posten?
Du bytte 10 fönster för 24.000. nu skriver du 50.000. Har dina 150 kvm bara 10 fönster? Jag har ~20, plus några småfönster. Hälften är moderna. Jag förbrukar kanske 1000kwh på uppvärmning i februari (och liknande månader). Ett fönster för mig skulle kosta räknar jag med ca 7-10.000 plus montering. Gamla hus har mer platsmålade foder mm. Kan jag spara 200kwh per månad under vintern på att byta resterande fönster vore det mycket, 1000kwh totalt på ett år, för 10 fönster.

Men måste man ändå byta, ok...
 
J JohanLun skrev:
Du bytte 10 fönster för 24.000. nu skriver du 50.000. Har dina 150 kvm bara 10 fönster? Jag har ~20, plus några småfönster. Hälften är moderna. Jag förbrukar kanske 1000kwh på uppvärmning i februari (och liknande månader). Ett fönster för mig skulle kosta räknar jag med ca 7-10.000 plus montering. Gamla hus har mer platsmålade foder mm. Kan jag spara 200kwh per månad under vintern på att byta resterande fönster vore det mycket, 1000kwh totalt på ett år, för 10 fönster.

Men måste man ändå byta, ok...
Jag har skrivit allt du behöver veta för att dekryptera det där.
 
M Mattias Svederberg skrev:
Jag har skrivit allt du behöver veta för att dekryptera det där.
Eftersom det är ot att prata lönsamhet för fönsterbyten i denna tråden kanske vi ska stanna här. Du har lyckats hitta väldigt billiga fönster och hade en dyr elräkning. Jag måste ha många, stora och mer arbetade (spröjsade fönster och platsmålade specialbeställda foder). Jag har rätt låg elförbrukning så 15% av min förbrukning kan inte betala ett fönsterbyte.

Ett råd till trådens andra läsare, givetvis blir det olika kalkyler utifrån olika husförutsättningar, väg storleken på 15% av elräkningen mot kostnaden av nya fönster. Blir det snyggt och de ändå skulle behöva fixas och dessutom ger mer än bankräntan, kör. Men räkna även på värmepump om ni inte har det än.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Bra skrivet, jag tycker det är viktigt att förstå att på 1990 talet användes räntan för att styra växelkursen, nu används den för att styra konjunkturen. Så räntan följer inte inflationen, den styr den. Men givetvis har deras förhållande till varandra ett samband, ett filter och en eftersläpning. Och övriga faktorer som som styr inflationen är svårare att kontrollera än räntan.

Edit: För att vara pedagogisk, är det vägen som styr hur ratten rör sig i en bil, eller är det ratten som styr hur bilen rör sig på vägen? Givetvis blir rattens rörelse avhängigt vägen om man antar man vill hålla sig kvar på densamma. :)
Räntan brukar användas som gas/broms för ekonomin.

Notera dock att många länder legat på styrräntor nära noll i flera år i ett försök att stimulera ekonomin.

Att prisinflationen nu drar iväg beror mer på minskad tillgång än på ökad efterfrågan. Vår ekonomi är inte överhettad och i behov av att kylas ned via räntehöjning.

Räntehöjningen bromsar ekonomin, och med detta ökar risken för stagnation. Om tillgången till nödvändiga varor är fortsatt låg eller till och med försämras, kan man drabbas av stagflation - ekonomin krymper samtidigt som inflationen är hög.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.