19 874 läst · 39 svar
20k läst
39 svar
Växthus Willab Green Room tips/tricks
Hejsan!
Jag snor tråden här lite samveteslöst.
I instruktionerna framgår det att muren på 60cm behöver vara 12cm tjock eller mer, alltså enbart en tegelbredd. Räcker det med en tjocklek på 12 cm för en mur i den höjden eller blir den för klen?
Ni som redan byggt era växthus, hur har ni gjort? Någon murare som har koll?
Tack!/ Erik
Jag snor tråden här lite samveteslöst.
I instruktionerna framgår det att muren på 60cm behöver vara 12cm tjock eller mer, alltså enbart en tegelbredd. Räcker det med en tjocklek på 12 cm för en mur i den höjden eller blir den för klen?
Ni som redan byggt era växthus, hur har ni gjort? Någon murare som har koll?
Tack!/ Erik
Här är några bilder från vårt bygge 2021. Byggt med 11cm brett tegel har jag för mig. Det viktiga är ju att få yttermåtten rätt.
Vi struntade i tätning. Fann ingen mening med det då växthusets sockel går både ut och ner en bit utanför teglet. Likt ett vanligt fönsterbleck.F Freddesan skrev:
Fick ett växthus från Jensens Alusystems monterat på tegelmur. På leverantörens uppmaning monterades en krönplåt på muren och sen växthusets profiler ovanpå det. Men då saknades det överhäng och droppnäsa i själva växthusets kontruktion.
Jag valde att lägga vanlig syllpapp då jag hade det hemma. Tätar väl inte direkt men skyddar iallafall lite. Vår mur är byggt med murblock i betong.F Freddesan skrev:
testar att väcka liv i tråden
Hur pass erfaren behöver man vara för att lyckas montera ett 21kvm Willab Växthus på mur?
Montör vill ha 70,000kr vilket för mig låter lite mastigt om det är ett två dagars jobb för 2st experter.
Min erfarenhet av montering sträcker sig till IKEA möbler och även om momenten är lika ser i alla fall manualen väldigt krånglig ut och som jag läser ovanför även ibland missledande
Hur pass erfaren behöver man vara för att lyckas montera ett 21kvm Willab Växthus på mur?
Montör vill ha 70,000kr vilket för mig låter lite mastigt om det är ett två dagars jobb för 2st experter.
Min erfarenhet av montering sträcker sig till IKEA möbler och även om momenten är lika ser i alla fall manualen väldigt krånglig ut och som jag läser ovanför även ibland missledande
Förutsatt att muren har korrekta mått är det inga större svårigheter. Det är väl bra att vara två genom hela processen och att ha varsin trappstege. Vi som är normalbegåvade fick till vårt utan större svårigheter men visst var det lite krävande och jobbigt emellanåt (willab green room ca24kvm). Absolut inget jag skulle betala 70000 (!?) för att slippa. Jag tyckte nog det läskigaste var att förankra det i muren som vi slitit så infernaliskt med tidigare. Kan tillägga att vi INTE körde med expanderbult (enl. beskrivningen) då det spräckte våra teststenar. Det landade i rostfria bultar fästa med lämplig ankarmassa. Sitter som berget.J Jimpalimpa83 skrev:testar att väcka liv i tråden
Edit: se till att kryssmäta sockeln/ syllen/ nedre delen av ramverket några extra gånger innan ni bygger vidare, minsta lilla avvikelse kan ställa till det längre fram i processen.
Redigerat:
Jag, frun och svärfar monterade vårt växthus på 12kvm på drygt 1 dag om jag minns rätt. Inget svårt egentligen förutom ett krysstag som fick anpassas lite, men som sagt viktigt att muren är i våg och hörnen 90 grader.
Omräknat till att leja in någon borde det inte kosta mer än 40 tkr i alla fall inklusive viss buffert.
Även vi körde med ankarmassa och rostfria skruvar.
Omräknat till att leja in någon borde det inte kosta mer än 40 tkr i alla fall inklusive viss buffert.
Även vi körde med ankarmassa och rostfria skruvar.
70k låter saftigt. Vi betalade 15k för montering av ett växthus på mur, 10kvm. I Stockholm. Två killar gjorde det på några timmar, de hade hunnit med ett större på en dag.
Glad att jag inte försökte mig på det själv, det var en del aluminumprofiler som skulle kapas upp i bitar och hål som behövde borras på rätt ställe. Samt att få ta del av erfarenheter som inte står i instruktionerna. Gummilisterna som håller fast fönstren ska t.ex. inte kapas i "rätt" längd då de krymper de första säsongerna.
Glad att jag inte försökte mig på det själv, det var en del aluminumprofiler som skulle kapas upp i bitar och hål som behövde borras på rätt ställe. Samt att få ta del av erfarenheter som inte står i instruktionerna. Gummilisterna som håller fast fönstren ska t.ex. inte kapas i "rätt" längd då de krymper de första säsongerna.
Får jag fråga om det var 15k förra året eller för flera år sedan?S Staffan-N skrev:70k låter saftigt. Vi betalade 15k för montering av ett växthus på mur, 10kvm. I Stockholm. Två killar gjorde det på några timmar, de hade hunnit med ett större på en dag.
Ett 20kvm växthus kanske tar lite längre tid än ett på 10kvm att montera viket då skulle kostat 40k.
Om det är några år sedan kanske det motsvarar 55k idag?