16 554 läst · 24 svar
17k läst
24 svar
Växthus Willab Green Room tips/tricks
Hejsan!
Jag snor tråden här lite samveteslöst.
I instruktionerna framgår det att muren på 60cm behöver vara 12cm tjock eller mer, alltså enbart en tegelbredd. Räcker det med en tjocklek på 12 cm för en mur i den höjden eller blir den för klen?
Ni som redan byggt era växthus, hur har ni gjort? Någon murare som har koll?
Tack!/ Erik
Jag snor tråden här lite samveteslöst.
I instruktionerna framgår det att muren på 60cm behöver vara 12cm tjock eller mer, alltså enbart en tegelbredd. Räcker det med en tjocklek på 12 cm för en mur i den höjden eller blir den för klen?
Ni som redan byggt era växthus, hur har ni gjort? Någon murare som har koll?
Tack!/ Erik
Här är några bilder från vårt bygge 2021. Byggt med 11cm brett tegel har jag för mig. Det viktiga är ju att få yttermåtten rätt.
Vi struntade i tätning. Fann ingen mening med det då växthusets sockel går både ut och ner en bit utanför teglet. Likt ett vanligt fönsterbleck.F Freddesan skrev:
Fick ett växthus från Jensens Alusystems monterat på tegelmur. På leverantörens uppmaning monterades en krönplåt på muren och sen växthusets profiler ovanpå det. Men då saknades det överhäng och droppnäsa i själva växthusets kontruktion.
Jag valde att lägga vanlig syllpapp då jag hade det hemma. Tätar väl inte direkt men skyddar iallafall lite. Vår mur är byggt med murblock i betong.F Freddesan skrev:
Produkter som diskuteras i tråden