3 499 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Växter renar hennes avloppsvatten
Ej verifierad skrev:Skrivet av: Per Stroh
Hej! Är du kvar i forumet? Har du/nån annan, hittat några andra forum eller nätverk som jobbar med Växtrening av BDT eller WC-avlopp? Är väldigt nyfiken på och tacksam för det i så fall.
Hälsningar, Lars G
Fint initiativ. Fosfor brukar vara haken i vattenrening. Vad gör ni med det förutom att växterna tar upp en del? Växter som måste föras bort för att fosforn inte ska gå tillbaka till vattnet när växterna multnar. Går allt vatten till bevattning ordnar det ju sig men så mycket vattnar man väl inte på vintern.
Avloppsvatten för ju med sig rätt mycket värme. Borde räcka en till en del av värmen i orangeriet. Alnarp har i sitt ACT projekt liknande tankar. Tror jag läst om något liknande försök i Gårdsten utanför Göteborg. Fler håller på och det borde kanske samordnas i ett kontaktnät för att utbyta tankar och erfarenheter.
Fosfor som används i enorma kvantiteter i konstgödsel är en bristvara som kommer att ta slut. Vad gör vi då för att få fram mat till tio miljarder?
Hej! Om du fortfarande minns Lilla Krossekärr; Vad är det? Skulle man möjligtvis kunna få kontaktuppgifter till dem och även till Understenshöjden?Ej verifierad skrev:
Hej! Det skulle vara kul att få veta om det finns forum eller grupper som jobbar eller pratar om detta, dvs Växter som renar BDT eller avloppsvatten från WC.Elina Blom Westergren skrev:Görgen: Vad kul att du tycker det. Tyvärr kan jag inte specificera mer exakt vad som kostat vad eftersom Kerstin själv var osäker på detta. Mejla mig om du vill ha mer information.
Tokyoboy: Kommunen där det privata projektet uppfördes heter Ljusterö, forskningsprojektet utfördes på Överjärva Gård i Stockholm. Vill du ha mer information kan du mejla mig så ska jag leda dig rätt.
Liknande trådar
-
Kan man ta bort dom döda grenarna?
Häckar, Buskar & Träd -
Invasiva växter att hålla utkik efter i trädgården
Artikelkommentarer -
Hur fixar jag iordning min balkong som har fått besök av växter?
Byggnadsvård -
Tips på klätterväxter?
Häckar, Buskar & Träd -
Vilka växter tål att stå i utblåset från värmepump?
Trädgård allmänt