12 572 läst · 48 svar
13k läst
48 svar
Värt att testa dolda fel försäkringen?
Medlem
· Norrtälje
· 76 inlägg
Nej, bara information om att man själv renoverat ger inte krav på en fördjupad undersökning med kofot. Var har du fått den informationen ifrån?A AG A skrev:Nej, inte på en husvisning.
Men TS har blivit informerad om att säljaren renoverat mycket själv, bl.a. bytt fönster. Då en valig lekman gjort arbetet kan man misstänka att det INTE är fackmannamässigt gjort. Då gäller fördjupad undersökningsplikt. Då kan man deffinitivt förväntas att lyfta på en bräda. Särskilt om det går att göra utan att göra åverkan på brädan, fönstret eller fasaden.
Moderator
· Stockholm
· 52 451 inlägg
Den tidigare ägaren av huset kanske tyckte det var tillräckligt med isolering och valde detta upplägg. För honom var det kanske inte ett fel/problem alls?! Det går ju utmärkt att sätta in en dörr och en hall är ju ändå "bara" en hall...
Medlem
· Norrtälje
· 76 inlägg
Ja, men då tycker jag att det inte är fel alls. Köparens berättigade förväntningar minskar. Jag menar fortfarande att det inte påverkar undersökningsplikten så att man ska springa runt med kofot och bryta bort plank.H hempularen skrev:
Jag skulle säga att det kan gå som dolt fel.
Felet fanns vid köpet.
Att upptäcka att fönstret är felaktig isolerat bakom lister och foder utan förstörande undersökning känns inte möjligt.
Det kan ju knappast anses förväntat att man inte följer tillverkarens anvisningar vid montering.
Avviker det förväntade skicket från vad säljaren uppgett? Ja det skulle jag nog säga.
nästa fråga är ju om det är värt att driva saken. Troligen inte. Det handlar om en helgs arbete, lite drevning, lister och foder, några spikar och lite färg. Så totalt några tusenlappar.
Sen kan du ju alltid anmäla dolt fel till säljaren och meddela att du kommer undersöka saken vidare. Det kan ju vara så att när du börjar riva i saken hittar mer felaktigheter än bara dålig drevning.
Felet fanns vid köpet.
Att upptäcka att fönstret är felaktig isolerat bakom lister och foder utan förstörande undersökning känns inte möjligt.
Det kan ju knappast anses förväntat att man inte följer tillverkarens anvisningar vid montering.
Avviker det förväntade skicket från vad säljaren uppgett? Ja det skulle jag nog säga.
nästa fråga är ju om det är värt att driva saken. Troligen inte. Det handlar om en helgs arbete, lite drevning, lister och foder, några spikar och lite färg. Så totalt några tusenlappar.
Sen kan du ju alltid anmäla dolt fel till säljaren och meddela att du kommer undersöka saken vidare. Det kan ju vara så att när du börjar riva i saken hittar mer felaktigheter än bara dålig drevning.
Det jag upplever misstolkas konstant på det här forumet är vad syftet med en dolda fel-försäkring är. Kanske bidrar mäklarna med kommunikation som främjar missförstånd.
När ett hus säljs med en försäkring för dolda fel är syftet att bespara säljaren elände och huvudbry i samband med en eventuell tvist. Det är därför säljaren betalar för försäkringen. För en köpare blir uppförsbacken brantare när man instället för en privatperson får ett försäkringsbolag med dess ekonomiska muskler, uthållighet och kunskap som motpart.
När ett hus säljs med en försäkring för dolda fel är syftet att bespara säljaren elände och huvudbry i samband med en eventuell tvist. Det är därför säljaren betalar för försäkringen. För en köpare blir uppförsbacken brantare när man instället för en privatperson får ett försäkringsbolag med dess ekonomiska muskler, uthållighet och kunskap som motpart.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 110 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 110 inlägg
När man tvistar om dolt fel så kan man få ersättning motsvarande skillnaden i fastighetens värde om felet varit känt. I det här fallet hade den skillnaden varit noll, absolut noll.
En husköpare går inte ner en spänn i sina bud pga. att han får knäppa loss lite foder och isolera lite extra.
En husköpare går inte ner en spänn i sina bud pga. att han får knäppa loss lite foder och isolera lite extra.
Nu vet jag ju inte hur mycket det drar, men när du skriver "speciellt underdelen av fönstren" tänker jag ju direkt på kallras. Bara så du är säker på att det verkligen drar in luft och inte är ett kallras från insidan av fönstret.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Är det ett äldre hus med spånfyllning i väggar? Byggår?H Haas84 skrev:Vi köpte ett hus i somras som tidigare ägare har renoverat mycket på. Bla så har han bytt ut alla fönster under 2020 och 2021. Nu märker vi när det är kallt ute att en del fönster släpper igenom väldigt mycket kalluft.
Har varit i kontakt med SP-fönster som är tillverkare av alla fönstren om tips.
Tätningslisterna verkar vara i helt okej skick, fönstren är utflyttade en bit så det gör ju att man får leva med att dom blir lite kallare. Sista är tätningen runt fönstren. Det känns som den mest troliga anledningen att det läcker igenom. Speciellt underdelen av fönstren. Vi kommer alltså behöva riva ner allt runt fönstren för att dubbelkolla hur tätningen ser ut runt
Kom då och tänka på att det här är ju någonting som är helt omöjligt för någon någon köpare att upptäcka om man ska köpa ett hus under varmare delen av året. Kan det kanske vara värt att skicka in en anmälan till försäkringen som kom med mäklaren vi köpet?
Dolda fel är ju sådant som dels inte gick att upptäcka med ickeförstörande undersökning och som dessutom avviker från vad man kunde förvänta sig med hänsyn taget till ålder och skick.
Om felet beror på att de gjort ett undermåligt arbete med isolering runt fönstren när man bytte dem är enligt mig definitivt ett sådant fel. Men ännu vet du väl inte om det är fallet? Jag rekommenderar att använda värmekamera för att undersöka ev sådana värmeläckage, sedan kan du bryta upp foder. Och nej, man hade ju inte kunnat se med värmekamera på sommaren.
Om felet beror på att de gjort ett undermåligt arbete med isolering runt fönstren när man bytte dem är enligt mig definitivt ett sådant fel. Men ännu vet du väl inte om det är fallet? Jag rekommenderar att använda värmekamera för att undersöka ev sådana värmeläckage, sedan kan du bryta upp foder. Och nej, man hade ju inte kunnat se med värmekamera på sommaren.
Normalt för dig och mig, men går det att hävda det juridiskt? Framförallt när det är gamla hus och nya fönster, det går ju att snurra in det hur mycket som helst i juridiska gråzoner och olika skäl till varför man inte drevat. Och vad är en bra drivning? Vem avgör det? Hur mäts det? Tveksamt juridiskt.ylven skrev:
Sedan kan man ju väga in hur det påverkar marknadspriset och vad det kostar att åtgärda för att utvärdera om det skulle kunna räknas som dolt fel.