Vi köpte ett hus i somras som tidigare ägare har renoverat mycket på. Bla så har han bytt ut alla fönster under 2020 och 2021. Nu märker vi när det är kallt ute att en del fönster släpper igenom väldigt mycket kalluft.
Har varit i kontakt med SP-fönster som är tillverkare av alla fönstren om tips.
Tätningslisterna verkar vara i helt okej skick, fönstren är utflyttade en bit så det gör ju att man får leva med att dom blir lite kallare. Sista är tätningen runt fönstren. Det känns som den mest troliga anledningen att det läcker igenom. Speciellt underdelen av fönstren. Vi kommer alltså behöva riva ner allt runt fönstren för att dubbelkolla hur tätningen ser ut runt
Kom då och tänka på att det här är ju någonting som är helt omöjligt för någon någon köpare att upptäcka om man ska köpa ett hus under varmare delen av året. Kan det kanske vara värt att skicka in en anmälan till försäkringen som kom med mäklaren vi köpet?
Har varit i kontakt med SP-fönster som är tillverkare av alla fönstren om tips.
Tätningslisterna verkar vara i helt okej skick, fönstren är utflyttade en bit så det gör ju att man får leva med att dom blir lite kallare. Sista är tätningen runt fönstren. Det känns som den mest troliga anledningen att det läcker igenom. Speciellt underdelen av fönstren. Vi kommer alltså behöva riva ner allt runt fönstren för att dubbelkolla hur tätningen ser ut runt
Kom då och tänka på att det här är ju någonting som är helt omöjligt för någon någon köpare att upptäcka om man ska köpa ett hus under varmare delen av året. Kan det kanske vara värt att skicka in en anmälan till försäkringen som kom med mäklaren vi köpet?
Produkter som diskuteras: "Tätningslisterna"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Riva ner allt? Borde väl räcka att ta bort nedre fodret på utsidan på ett par fönster för att se om något ser fel ut.
Sen är ju frågan om det är ett dolt fel eller inte.
Måste väl först konstatera det innan du kan göra en anmälan?
Sen är ju frågan om det är ett dolt fel eller inte.
Måste väl först konstatera det innan du kan göra en anmälan?
Ja det är sant eftersom fönstren är flyttade så borde det räcka med att plocka fodren på utsidan.perra i skogen skrev:
Skulle det vara fel så måste det väl ändå klassas som dolt? För vilken köpare går och river ner foder på fasaden för att kolla om det finns tillräcklig tätning eller inte.
Sen är det väl kanske en annan fråga om det är värt processen med en anmälning jämfört med att köpa några flaskor fogskum och fixa själv. Om det nu beror på just den..
Ja det kan kanske klassas in som dolt fel om det inte fanns några andra tecken på att något skulle varit fel.
Men du tänker helt rätt när det gäller processen, blir nog både billigare och mindre oro att dreva i lite extra isolering, än hålla på med en stämning i ett par år.
Men du tänker helt rätt när det gäller processen, blir nog både billigare och mindre oro att dreva i lite extra isolering, än hålla på med en stämning i ett par år.
Redigerat:
Jag har ingen aning hur ett godkänt ärende skulle se ut i praktiken i just detta fall. Beror de nu på själva tätningen, och det skulle räcka med mer skum så kanske jag inte skulle få ut så mycket för ett dolt fel.T TheGame skrev:
Det är som sagt bara en tanke i detta läge, och det svaret på den tanken är nog att det är bättre att lossa på dom yttre fodren och titta först. Insidan plockar jag helst inte ner om det inte blir ett måste.
Du har nog missförstått vad dolda fel är för nått.H Haas84 skrev:Jag har ingen aning hur ett godkänt ärende skulle se ut i praktiken i just detta fall. Beror de nu på själva tätningen, och det skulle räcka med mer skum så kanske jag inte skulle få ut så mycket för ett dolt fel.
Det är som sagt bara en tanke i detta läge, och det svaret på den tanken är nog att det är bättre att lossa på dom yttre fodren och titta först. Insidan plockar jag helst inte ner om det inte blir ett måste.
Så ja det är nog bäst om du fixar problemet själv
Det är inte riktigt så det fungerar. Det finns många saker en köpare inte tittar på, vid köp av hus. Men det handlar om utifall "det går" att se ett eventuellt fel. I ditt fall är det ju tämligen enkelt att med hjälp av en kofot bryta bort ett fönsterfoder och inspektera. Därefter spika tillbaka samma bräda. Eftersom det då "går" att kolla, så är inte felet dolt.H Haas84 skrev:Ja det är sant eftersom fönstren är flyttade så borde det räcka med att plocka fodren på utsidan.
Skulle det vara fel så måste det väl ändå klassas som dolt? För vilken köpare går och river ner foder på fasaden för att kolla om det finns tillräcklig tätning eller inte.
Sen är det väl kanske en annan fråga om det är värt processen med en anmälning jämfört med att köpa några flaskor fogskum och fixa själv. Om det nu beror på just den..
Vidare kommer frågor om det verkligen är ett"fel", eller bara mindre bra gjort. Nästa fråga är hur mycket mindre huset var värt, med avseende på "felet".
Tyvärr tror jag att du har en lång uppförsbacke, att få något ut av detta. Lägg din energi på att åtgärda felet istället.
Nu frågar jag för att jag är genuint intresserad, inte för att låta dryg eller som att jag "vet bättre": Kan det verkligen anses ligga inom rimlig undersökningsplikt att börja bryta bort panelbrädor/fönsterfoder för att kolla hur isoleringen ser ut? Då börjar man ju riskera att göra åverkan på huset man inte köpt ännu?A AG A skrev:Det är inte riktigt så det fungerar. Det finns många saker en köpare inte tittar på, vid köp av hus. Men det handlar om utifall "det går" att se ett eventuellt fel. I ditt fall är det ju tämligen enkelt att med hjälp av en kofot bryta bort ett fönsterfoder och inspektera. Därefter spika tillbaka samma bräda. Eftersom det då "går" att kolla, så är inte felet dolt.
Vidare kommer frågor om det verkligen är ett"fel", eller bara mindre bra gjort. Nästa fråga är hur mycket mindre huset var värt, med avseende på "felet".
Tyvärr tror jag att du har en lång uppförsbacke, att få något ut av detta. Lägg din energi på att åtgärda felet istället.
Nej, så fungerar inte undersökningsplikten. Man förväntas inte ta med sig en kofot på varje husvisning...A AG A skrev:
Medlem
· Norrtälje
· 76 inlägg
Det kan mycket väl vara ett fel. Om det är billigt att åtgärda så räknas det inte som ett fel, men då räknas både material och arbetskostnad.
Om det är ett fel så tycker jag att det är ett dolt fel.
Vill du göra något så behöver du en besiktning som säger att det är fel och en offert som säger vad det kostar att åtgärda. Om det faller ”väl” ut (fel och dyrt) kontaktar du säljaren som får kontakta sitt försäkringsbolag. Vänta inte mer än två månader från upptäckten av draget till kontakten med säljaren.
Om det är ett fel så tycker jag att det är ett dolt fel.
Vill du göra något så behöver du en besiktning som säger att det är fel och en offert som säger vad det kostar att åtgärda. Om det faller ”väl” ut (fel och dyrt) kontaktar du säljaren som får kontakta sitt försäkringsbolag. Vänta inte mer än två månader från upptäckten av draget till kontakten med säljaren.
Kontakta säljaren kan/bör man göra på en gång. Man behöver ju inte precisera några kostnader eller möjliga åtgärder, utan bara påtala att man har hittat ett fel i fönsterinstallationen som man tänker gå vidare med och eventuellt åtgärda på säljarens bekostnad.
Sen är det rent krasst inte åtgärdskostnaden som är intressant, utan hur mycket husets värde hade påverkats om felet varit känt vid köptillfället.
Sen är det rent krasst inte åtgärdskostnaden som är intressant, utan hur mycket husets värde hade påverkats om felet varit känt vid köptillfället.
Redigerat:
Nej, inte på en husvisning.useless skrev:
Men TS har blivit informerad om att säljaren renoverat mycket själv, bl.a. bytt fönster. Då en valig lekman gjort arbetet kan man misstänka att det INTE är fackmannamässigt gjort. Då gäller fördjupad undersökningsplikt. Då kan man deffinitivt förväntas att lyfta på en bräda. Särskilt om det går att göra utan att göra åverkan på brädan, fönstret eller fasaden.