Hur är det med FTX och luftfuktighet i huset? Vi hade hög luftfuktighet nu på sommaren innan vi installerade FTX, men med ftx systemet på plats har vi fortfarande hög luftfuktighet i huset. FTX sänker inte luftfuktigheten något?

Vissa kvällar ligger den på 60-70%, en bekant som också har FTX sa att även de har hög luftfuktighet på sommaren.

Luftfuktigheten ligger på 96% utomhus just nu
 
Redigerat:
K
Varför skulle det sänka luftfuktigheten?
Det blåser in uteluft utan att avfukta den.
 
A Ace83 skrev:
Ok så värmeåtervinningsaggregat drar mkt ström? Uppfattade det som att det är när man slår på tillskottsvärme som är den stora elslukaren.
Tillskottsvärmen går in via automatik när du ställer in inblåsningstemperaturen. All värme som rotorn ej klarar att nå till toppas av eftervärmaren.
 
Om vi nu säger att tilluften är inställt på 17.5

Systemet säger att tilluften är 19.4

Vilken temp är det egentligen som kommer ut till rummen med tilluftsventilerna?

Bortser systemet från inställd temp på 17.5 och tar så varm tilluft som möjligt?

Skärmavbild av ett ventilationssystems driftinformation, inklusive temperaturer och fläktvarvtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en kontrollpanel för ventilationssystem som visar inställd temperaturen 17,5°C och faktisk temperatur 24,4°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kortling skrev:
Varför skulle det sänka luftfuktigheten?
Det blåser in uteluft utan att avfukta den.
K Kortling skrev:
Varför skulle det sänka luftfuktigheten?
Det blåser in uteluft utan att avfukta den.
Luftfuktigheten anges i %, vilket är mättnaden innan daggpunkten nås. Kolla i en tabell på luftfuktighet, temperatur och dagpunkt. Kolla i denna tabellen så får du en uppfattning om vad som händer med luftfuktigheten när du ökar temperaturen på inkommande luft. Tabell över hur ökning av temperatur påverkar relativ luftfuktighet med siffror i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som jag skrivit tidigare i tråden så upplever vi att det känns ganska kallt i huset på kvällen/natten sedan vi skaffade FTX. Kall dragig luft, kan detta bero på för hög fläkthastighet, dåligt isolerade rör?

Sänkning av fläkthastighet borde göra så det känns mindre dragigt antar jag, påverkar även detta värmeåtergivningen av luften? Dvs luften hinner värmas upp mer med lägre luftflöde?

Visst luftkvaliteten känns bättre jämfört med självdrag, men komfort mässigt känns det sådär efter att ha installerat FTX.

23 grader inomhus, men känns ändå kallt.

Huset är är från 1971
Platta på mark
3 glasfönster
Tillägsisolerad träfasad

Skärmdump av driftinformation från ventilationssystem som visar temperaturer och fläkthastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag installerade ett FTX aggregat i höstas där jag gick från självdrag. Förstår precis vad du menar med att det drar lite, men ge det lite tid så kommer du vänja dig.

Aggregatet justerar själv värmeåtergivningen efter de inställningar du gör. Ställer du in högre börvärde kommer aggregatet att själv justera värmeåtervinningen för att nå en högre in temperatur. Det finns säkert någon inställning att över en viss inkommande temperatur använder aggregatet inte sin värmare för att värma inkommande luft.

Vad har du för uppvärmning i huset?

Jag förberedde för frikyla kopplat till ett kylbatteri efter FTX aggregatet. Detta ger aggregatet möjlighet att kyla inkommande luft, annars finns det ingen möjlighet att kyla inkommande luft, bara värma inkommande luft. Har du tätat alla hål i huse, gammla ventiler etc? Du har ingen gammal eldstad utan insats? Då kan det smyga in luft den vägen och förstöra balansen.
 
  • Gilla
nevinator och 1 till
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Jag installerade ett FTX aggregat i höstas där jag gick från självdrag. Förstår precis vad du menar med att det drar lite, men ge det lite tid så kommer du vänja dig.

Aggregatet justerar själv värmeåtergivningen efter de inställningar du gör. Ställer du in högre börvärde kommer aggregatet att själv justera värmeåtervinningen för att nå en högre in temperatur. Det finns säkert någon inställning att över en viss inkommande temperatur använder aggregatet inte sin värmare för att värma inkommande luft.

Vad har du för uppvärmning i huset?

Jag förberedde för frikyla kopplat till ett kylbatteri efter FTX aggregatet. Detta ger aggregatet möjlighet att kyla inkommande luft, annars finns det ingen möjlighet att kyla inkommande luft, bara värma inkommande luft. Har du tätat alla hål i huse, gammla ventiler etc? Du har ingen gammal eldstad utan insats? Då kan det smyga in luft den vägen och förstöra balansen.
Jag installerade en luft/luft VP. Det funkar bra med ftx, både för värme och kyla. Man får fixa lite med inställningar för värmning, resp. kylning.
 
T tobben87 skrev:
Jag installerade ett FTX aggregat i höstas där jag gick från självdrag. Förstår precis vad du menar med att det drar lite, men ge det lite tid så kommer du vänja dig.

Aggregatet justerar själv värmeåtergivningen efter de inställningar du gör. Ställer du in högre börvärde kommer aggregatet att själv justera värmeåtervinningen för att nå en högre in temperatur. Det finns säkert någon inställning att över en viss inkommande temperatur använder aggregatet inte sin värmare för att värma inkommande luft.

Vad har du för uppvärmning i huset?

Jag förberedde för frikyla kopplat till ett kylbatteri efter FTX aggregatet. Detta ger aggregatet möjlighet att kyla inkommande luft, annars finns det ingen möjlighet att kyla inkommande luft, bara värma inkommande luft. Har du tätat alla hål i huse, gammla ventiler etc? Du har ingen gammal eldstad utan insats? Då kan det smyga in luft den vägen och förstöra balansen.
Har elradiatorer, luft luft värmepump, öppen spis med insats och inbyggd fläkt. Ja alla gamla ventiler är tätade.
 
A Ace83 skrev:
Har elradiatorer, luft luft värmepump, öppen spis med insats och inbyggd fläkt. Ja alla gamla ventiler är tätade.
Då har du en del injusteringar att göra för att få bra balans i hela systemet. För värmning ska ju VPn gå i första hand, sedan el-värmen i ftx och sist radiatorerna. Jag har vattenburen golvvärme på el, ftx och VP, så det är liknande. Börja med att dra ner elradiatorerna under den rumstemp du vill ha. Kör VP och ftx utan el och se om du får upp temperaturen något så när jämt i huset. Har du stenhus, tar det ett par dygn att få balans. När det blir kallare ute och VPn inte räcker till, så stega upp elvärmen i ftx tills du har rätt rumstemperatur. Troligen behöver du inte elradiatorerna, men sätt dem någon grad under önskad temperatur, så akn de stötta när det är riktigt kallt ute. Lättast är om du vörjar med att kolla ditt energibehov. T.ex. vid -5 kör du in 3kW totalt. Räkna med uteffekten på VPn. Jag har 3 kW totalt behov vid -5, vilket VP klarar av att leverera, men för komfortens skull matar jag 1kW i golvvärmen.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Då har du en del injusteringar att göra för att få bra balans i hela systemet. För värmning ska ju VPn gå i första hand, sedan el-värmen i ftx och sist radiatorerna. Jag har vattenburen golvvärme på el, ftx och VP, så det är liknande. Börja med att dra ner elradiatorerna under den rumstemp du vill ha. Kör VP och ftx utan el och se om du får upp temperaturen något så när jämt i huset. Har du stenhus, tar det ett par dygn att få balans. När det blir kallare ute och VPn inte räcker till, så stega upp elvärmen i ftx tills du har rätt rumstemperatur. Troligen behöver du inte elradiatorerna, men sätt dem någon grad under önskad temperatur, så akn de stötta när det är riktigt kallt ute. Lättast är om du vörjar med att kolla ditt energibehov. T.ex. vid -5 kör du in 3kW totalt. Räkna med uteffekten på VPn. Jag har 3 kW totalt behov vid -5, vilket VP klarar av att leverera, men för komfortens skull matar jag 1kW i golvvärmen.
Får ta och testa, luftvärmepumpen sitter i vardagsrummet och brukar få upp tempen i vardagsrummet. I vardagsrummet har de som sagt även satt en frånluftsventil till ftxn, så den borde ju kunna sprida den värmen till resten av huset tycker man ju. Och även värmen från öppna spisen, men det får jag se sen på vintern när vi börjar elda. Det är just sovrummen som som är kallast i vårat hus.

Plant ritning av ett hus som visar läget för luftvärmepumpen i vardagsrummet och ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den varma frånluften sprids inte till de övriga rummen. Den används för att värma kall uteluft som blir tilluft. Tilluften blir inte lika varm som frånluften (utan tillsatsvärme i FTX:en).
 
E etompau skrev:
Den varma frånluften sprids inte till de övriga rummen. Den används för att värma kall uteluft som blir tilluft. Tilluften blir inte lika varm som frånluften (utan tillsatsvärme i FTX:en).
Exakt, det jag menade.
 
A Ace83 skrev:
Får ta och testa, luftvärmepumpen sitter i vardagsrummet och brukar få upp tempen i vardagsrummet. I vardagsrummet har de som sagt även satt en frånluftsventil till ftxn, så den borde ju kunna sprida den värmen till resten av huset tycker man ju. Och även värmen från öppna spisen, men det får jag se sen på vintern när vi börjar elda. Det är just sovrummen som som är kallast i vårat hus.

[bild]
Mät spalten i frånluftdonet i vardagsrummet. Öka den till det dubbla för att öka varmluftsflödet till FTX.
Det blir lite obalans, så att frånluften i övriga don minskar lite, men det är bara att kolla så du inte får problem med dålig luft i de rummen. Jag har i stort sett trimmat om hela min anläggning från när den ställdes in för OVK-protokollet och fått bättre balans i ventilationen nu. Det har tagit ett år av småjusteringar, men har varit värt det. Normerna är normer, inte praktiskt hur det funkar i alla byggnader. Harr man som vi flera värmekällor, räcker det inte med normvärden baserad på m³ luft/timme. För att få helt rätt från början, måste man simulera luftflödena i 3D för aktuell byggnad, vilket man inte gör för småhus.
 
Anger färgprickarna läget för till- och frånluftsdonen? Ser onekligen skumt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.