Vad brukar vara standard % på fläktarna i "normalläge?


Ang boyta som den rekomnderas för
Flexit nordic CL3
"Luftmängd +/- 75l/s vid 200Pa (max 155m² rekommenderas)."

så 155m2 är max boyta den bör användas för?
Vårt hus är 136m2
 
Redigerat:
A Ace83 skrev:
Vad brukar vara standard % på fläktarna i "normalläge?


Ang boyta som den rekomnderas för
Flexit nordic CL3
"Luftmängd +/- 75l/s vid 200Pa (max 155m² rekommenderas)."
så 155m2 är max boyta den bör användas för?
Vårt hus är 136m2
Det där med boyta skall man ta med en nypa salt så att säga. Dock så ger 136kvm ca 47l/s vilket i dig skulle ge 63% på ditt aggregat, kanske är det kanalsystemet... Men i alla fall är 89% tecknet på att något inte stämmer...
 
Å Åbyfor skrev:
Det där med boyta skall man ta med en nypa salt så att säga. Dock så ger 136kvm ca 47l/s vilket i dig skulle ge 63% på ditt aggregat, kanske är det kanalsystemet... Men i alla fall är 89% tecknet på att något inte stämmer...
För liten dimension på rören? Hur vet man vilken dimension som bör användas?
 
A Ace83 skrev:
För liten dimension på rören? Hur vet man vilken dimension som bör användas?
Jag skulle tycka att 125mm rör absolut det minsta du kan ha i stammarna (4m/s), 160mm hade inte gjort nått speciellt om man vill forcera. Har du ett gammalt kanalsystem så kan det vara så att du behöver rensa kanalerna då smuts sätter sig främst i frånluftskanalerna (det kan vara rätt mycket smuts med). Ta ner FF donen och kolla, smutsen sätter sig främs första halvmetern från frånluftdonen...
Lycka till...
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Å Åbyfor skrev:
Jag skulle tycka att 125mm rör absolut det minsta du kan ha i stammarna (4m/s), 160mm hade inte gjort nått speciellt om man vill forcera. Har du ett gammalt kanalsystem så kan det vara så att du behöver rensa kanalerna då smuts sätter sig främst i frånluftskanalerna (det kan vara rätt mycket smuts med). Ta ner FF donen och kolla, smutsen sätter sig främs första halvmetern från frånluftdonen...
Lycka till...
Systemet är helt nytt, inga gamla rör
 
A Ace83 skrev:
Systemet är helt nytt, inga gamla rör
Du får kolla hur stora rören är, något är fel i alla fall. Kanske ett lock på snedden i ett rör, det finns massa saker som kan vara orsaken. Är allt bra i kanalsystemet så kvarstår aggregatet till slut så klart men det krävs en del felsökning och kontroll av installationen innan man kan dömma ut aggregatet.
 
A Ace83 skrev:
Vad brukar vara standard % på fläktarna i "normalläge?


Ang boyta som den rekomnderas för
Flexit nordic CL3
"Luftmängd +/- 75l/s vid 200Pa (max 155m² rekommenderas)."

så 155m2 är max boyta den bör användas för?
Vårt hus är 136m2
Flexit har ett beräkningsprogram på sin sida (finns under företag) tyvärr kan man inte ändra alla siffror men jag tror det stämmer rätt bra med ditt hus.
136m2 ger ett lägsta luftflöde om 48 l/s (136*0,35) datakörningen på hemsidan görs vid 47,2 l/s och 100Pa kanaltryck (rätt normala värde).
Beräkningsprogrammet säger att fläktarna vid ovanstående driftfall skall gå på 63%, så aggregatet är inte för litet om man tittar på dem siffrorna.

Så frågan är varför dem ställt in "Home" 72% / 89%?
  • Fel på kanalsystem eller don (för små), när jag ser på bilderna så tror jag inte det.
  • Felaktig injustering, du har för högt luftflöde mot vad det var tänkt (fel på mätinstrument etc.)
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Flexit har ett beräkningsprogram på sin sida (finns under företag) tyvärr kan man inte ändra alla siffror men jag tror det stämmer rätt bra med ditt hus.
136m2 ger ett lägsta luftflöde om 48 l/s (136*0,35) datakörningen på hemsidan görs vid 47,2 l/s och 100Pa kanaltryck (rätt normala värde).
Beräkningsprogrammet säger att fläktarna vid ovanstående driftfall skall gå på 63%, så aggregatet är inte för litet om man tittar på dem siffrorna.

Så frågan är varför dem ställt in "Home" 72% / 89%?
  • Fel på kanalsystem eller don (för små), när jag ser på bilderna så tror jag inte det.
  • Felaktig injustering, du har för högt luftflöde mot vad det var tänkt (fel på mätinstrument etc.)
Så du menar att tilluftesfläkten borde gå på 63% enligt deras beräkningar? Frånluften ska gå på?

Nu ringde de precis, jag frågade ang varför de var inställda pp sp hög %, de sa bara att det inte ska vara några problem att köra de så högt. Men de ska komma hem till oss, får fråga lite mer då.
 
A Ace83 skrev:
Så du menar att tilluftesfläkten borde gå på 63% enligt deras beräkningar? Frånluften ska gå på?

Nu ringde de precis, jag frågade ang varför de var inställda pp sp hög %, de sa bara att det inte ska vara några problem att köra de så högt. Men de ska komma hem till oss, får fråga lite mer då.
Var lite otydlig datakörningen sa att båda fläktarna skulle gå på 63%
Nu är en sådan datakörning mest för att man skall kontrollera storlek på aggregat (som i ditt fall känns rätt) sedan får man anpassa fläkthastigheten (både upp och ner) på plats efter förutsättningarna.
I ditt fall att tilluftsfläkten går på 72% kan sägas ligga inom "felmarginal", men att frånluftsfläkten går på 89% känns som att något blivit fel vid injustering eller montage.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Var lite otydlig datakörningen sa att båda fläktarna skulle gå på 63%
Nu är en sådan datakörning mest för att man skall kontrollera storlek på aggregat (som i ditt fall känns rätt) sedan får man anpassa fläkthastigheten (både upp och ner) på plats efter förutsättningarna.
I ditt fall att tilluftsfläkten går på 72% kan sägas ligga inom "felmarginal", men att frånluftsfläkten går på 89% känns som att något blivit fel vid injustering eller montage.
Hur många % mer brukar man köra på frånluftsfläkten?
 
A Ace83 skrev:
Hur många % mer brukar man köra på frånluftsfläkten?
Går inte att säga.
Om tilluftssystemet är "stort/långt" jämfört med frånluften kan till och med frånluftsfläkten gå långsammare än tilluftsfläkten.
Och även om datakörningen säger 63% så kan en fläkt mycket väl gå långsammare än det.
Nu är inte datakörningen inte exakt för ditt hus men ger en fingervisning, och säger rätt tydligt att aggregatet är inte för litet.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
P
A Ace83 skrev:
Hur många % mer brukar man köra på frånluftsfläkten?
Principen är att det ska vara lite undertryck I huset. Så viktigt med injusteringen så alla rum får tilluft/frånluft efter behov. Finns riktvärden för olika rumstyper. Donen justeras och fläktarna varvas så rätt förhållanden uppstår. Om man tex inte når nödvändiga frånluftsflöden i badrum, tvättstuga och förråd etc. måste frånluftsfläkten varvas upp. Tryckfallen i kanalerna bidrar också till behoven att varva fläktarna som det skrevs härovan.

Så det går inte att säga att man alltid kör en viss % mer på frånluften
 
Redigerat:
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Var en tekniker här idag, han kände att ena fläkten vibrerade mer än den andra fläkten. Så de ska byta ut den. Får väl se om detta hjälper något, nämnde det där med att fläktarna får på 72 % tilluft och 89% frånluft vid "home" läge. Han sa att 80% är mer normalt, och att det kanske skulle behövas ett större aggregat. Chefen skulle kolla på detta.






Testar nu värmeåtergivningen på systemet då det är lite kyligare ute.

Utetemp: 15.1 grader
Sovrums temp: ca 22.5 grader
Inställt 23 grader på tilluft

Tycker ändå det känns som att det är lite dragig sval luft när man håller handen vid tilluftsventilerna. Men som sagt då är det bara på känsla, har inte mätt med termometer. Jag borde räkna med att få ut ca 80% av temperaturen som är på frånluften?

Jag antar att det kan upplevas som lite dragigare/kallare i huset då man har ftx pga ökad luftcirkulation? Har tidigare som sagt endast haft självdrag.

Om jag inte skulle slagit på värmeåtervinning så skulle tilluften bli samma temp som ute? Har jag förstått det rätt?

Inga värmekällor är påslagna i huset.


Skärmavbild av driftinformationsapp visar temperaturer och fläkthastigheter för ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A Ace83 skrev:
Var en tekniker här idag, han kände att ena fläkten vibrerade mer än den andra fläkten. Så de ska byta ut den. Får väl se om detta hjälper något, nämnde det där med att fläktarna får på 72 % tilluft och 89% frånluft vid "home" läge. Han sa att 80% är mer normalt, och att det kanske skulle behövas ett större aggregat. Chefen skulle kolla på detta.






Testar nu värmeåtergivningen på systemet då det är lite kyligare ute.

Utetemp: 15.1 grader
Sovrums temp: ca 22.5 grader
Inställt 23 grader på tilluft

Tycker ändå det känns som att det är lite dragig sval luft när man håller handen vid tilluftsventilerna. Men som sagt då är det bara på känsla, har inte mätt med termometer. Jag borde räkna med att få ut ca 80% av temperaturen som är på frånluften?

Jag antar att det kan upplevas som lite dragigare/kallare i huset då man har ftx pga ökad luftcirkulation? Har tidigare som sagt endast haft självdrag.

Om jag inte skulle slagit på värmeåtervinning så skulle tilluften bli samma temp som ute? Har jag förstått det rätt?

Inga värmekällor är påslagna i huset.


[bild]
Börvärdet på tilluften är på tok för hög, luften skall vara under-tempererad för att få god inblandning. Börvärde/ Setpoint på 17-18grader är en bra inställning. Det är inte mening att man skall värna med ventilationen, eftervärmaren kommer gå onödigt mycket och kosta dig rätt mycket pengar när det är kallt ute också. Känner du att det är dragit så kanske du kan rikta bort luftströmmen från där ni sitter.
Lycka till.
 
Å Åbyfor skrev:
Börvärdet på tilluften är på tok för hög, luften skall vara under-tempererad för att få god inblandning. Börvärde/ Setpoint på 17-18grader är en bra inställning. Det är inte mening att man skall värna med ventilationen, eftervärmaren kommer gå onödigt mycket och kosta dig rätt mycket pengar när det är kallt ute också. Känner du att det är dragit så kanske du kan rikta bort luftströmmen från där ni sitter.
Lycka till.
Ok så värmeåtervinningsaggregat drar mkt ström? Uppfattade det som att det är när man slår på tillskottsvärme som är den stora elslukaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.