A Ace83 skrev:
Nu har de ju som sagt gjort om injusteringen av ftx systemet. Och sänkt hastigheten på fläktarna med ca 15%, det låter mindre.

Men nu på sommaren tex så tycker vi det är behagligare att köra fläktarna på högre hastighet som vi hade innan den nya injusteringen. Och då låter det mkt.

Tycker ni man ska acceptera detta?
Utan att veta hur mycket det låter så ja, du får nog nöja dig med att det låter. Helt normalt
 
Hur har det gått med ditt FTX-system, var det värt att installera? Är det nu ljudlöst efter senaste justeringen?
 
E etompau skrev:
Hur har det gått med ditt FTX-system, var det värt att installera? Är det nu ljudlöst efter senaste justeringen?
Jo det är ljudlöst, de löste det med att bara sätta aggregatet på två reglar, och sen gjorde ju även omjustering.

Jo jag tycker ändå att det var värt att installera, fräschare luft och lätt att ändra luftflödet mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Det enda jag inte riktigt vant mig vid än är den "dragiga" känslan ftx bidrar med. Speciellt nu när det börjar bli lite kyligare ute. När vi ska sova brukar jag sänka hastigheten på fläktarna något. På sommaren var det dock väldigt behagligt med hög luftströmning.


Nu säger systemet att den pumpar in
18.5 graders tilluft
värmeåtervinnaren går på 43%
Ca 7 grader ute.
Inomhustemperatur ca 22 grader

Har dock inte mätt vid tilluftsdonen vad den verkliga tilluftstemperaturen är i rummen.


Skärmdump av driftinformation för ventilationssystem som visar temperaturer och fläkthastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Nybyggt hus. Tycker definitivt ftx är värt det. Graf på senaste 24h:
 
  • Graf som visar temperaturmätningar för extract air, outdoor air, exhaust air och supply air i ett nybyggt hus över 24 timmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Det enda jag inte riktigt vant mig vid än är den "dragiga" känslan ftx bidrar med. Speciellt nu när det börjar bli lite kyligare ute. När vi ska sova brukar jag sänka hastigheten på fläktarna något. På sommaren var det dock väldigt behagligt med hög luftströmning.


Nu säger systemet att den pumpar in
18.5 graders tilluft
värmeåtervinnaren går på 43%
Ca 7 grader ute.
Inomhustemperatur ca 22 grader

Har dock inte mätt vid tilluftsdonen vad den verkliga tilluftstemperaturen är i rummen.


[bild]
Köp en billig IR spotmeter, t.ex. på Biltema eller Jula för ett par 100-lappar. Då kan du hålla koll på golv- och väggtemperaturer också.
 
A Ace83 skrev:
Det enda jag inte riktigt vant mig vid än är den "dragiga" känslan ftx bidrar med. Speciellt nu när det börjar bli lite kyligare ute. När vi ska sova brukar jag sänka hastigheten på fläktarna något. På sommaren var det dock väldigt behagligt med hög luftströmning.


Nu säger systemet att den pumpar in
18.5 graders tilluft
värmeåtervinnaren går på 43%
Ca 7 grader ute.
Inomhustemperatur ca 22 grader

Har dock inte mätt vid tilluftsdonen vad den verkliga tilluftstemperaturen är i rummen.


[bild]
Verkar vara lite dåligt med 43% om det verkligen stämmer. Har du isolerat kanalerna ordentligt? Hur har ni installerat donen om det känns dragigt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Verkar vara lite dåligt med 43% om det verkligen stämmer. Har du isolerat kanalerna ordentligt? Hur har ni installerat donen om det känns dragigt?
43% är ju fläkthastigheten om jag tolkar det där screenshotet rätt. Vill du räkna ut verkningsgraden får du ju räkna på frånluft vs tillluft vs uteluft.
 
J Joonazz skrev:
43% är ju fläkthastigheten om jag tolkar det där screenshotet rätt. Vill du räkna ut verkningsgraden får du ju räkna på frånluft vs tillluft vs uteluft.
Ja det är fläkthastigheten, så den går ju upp och ner beroende på diverse faktorer. Vissa nätter har jag sett att den går på 100%
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Verkar vara lite dåligt med 43% om det verkligen stämmer. Har du isolerat kanalerna ordentligt? Hur har ni installerat donen om det känns dragigt?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Verkar vara lite dåligt med 43% om det verkligen stämmer. Har du isolerat kanalerna ordentligt? Hur har ni installerat donen om det känns dragigt?
Jag har inte gjort något själv, det var en ventfirma som installerade allt.

Röd= tilluft
Grön = frånluft

Ritning av husplan med markerade positioner för tilluft i rött och frånluft i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har varit lite nyfiken på hur bra ftx kan sprida värme från Öppen spis med spiskassett. Då vi innan ftx inte fått någon som helst spridning av värmen till sovrummen i andra änden av huset.

De som installerade systemet sa att en frånluft brevid öppna spisen kan hjälpa att få runt den varma luften via ftx systemet.


Så idag eldade jag lite i öppna spisen för att se om vi skulle få någon bättre spridning av varmluften från öppna spisen.

-Vardagsrum (där står öppna spisen) från 23grader till 33 grader.
- Stora Sovrum längst bort (kallaste rummet) från 21.9 till 22.8
- övriga sovrum + ca 1grad

Så det känns som att värmen lyckas spridas lite bättre än utan FTX.

Graf som visar temperatur och luftfuktighet i ett stort sovrum över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperatur och luftfuktighetsdiagram för ett vardagsrum visar temperaturökning från 23°C till 33°C efter användning av öppen spis med FTX-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husritning som visar värmedistribution från en öppen spis till övriga rum med märkta temperaturförändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hordak hordak skrev:
Installerade ett system i vårt förra hus, 125 kvm i två plan. Valde då ett Östberg Heru 100S som placerades på vinden. Draget fanns redan rör för mekanisk frånluft från våtutrymmen och tvättstuga, med fläkt i ventilationshuv på taket. Kopplade bort huven och anslöt istället till aggregatet. Drog nya rör (isolerstrumpa 100 mm) för tilluft på vinden till varje sovrum på övervåningen, samt genom en garderob till vardagsrum på nedervåningen.
Lånade en flödesmätare av lokala ventilation-/sotningsfirman och justerade in motsvarande 0,3 l/s/kvm, totalt ca 38 l/s. La ett något undertryck, så frånluften ca 42 l/s. Landade på fläkthadtighet på runt 50%.
I ”nya” huset (sedan tre år), föll valet på ett större aggregat eftersom ytan blev dubbelt så stor, Heru 130S, även det placerat på vind. Dock hade huset endast självdrag, så jag använde några kanaler i murstocken, där det drogs slang till nedervåning och källare. För övervåning dragning på vind enligt ovan.
Satsade på bra tilluftsdon av metall som medgav låga tryckfall och låg ljudnivå. Utöver detta fasta ljuddämpare vid aggregatet, samt flexibla vid varje tilluftsdon. Luftfuktigheten i sovrummet gick från ca 60-65% efter en natts sömn och med kondens på insidan av fönstren, till runt 35%. Fläktarna går på 49 respektive 53%.
Kontentan är att om du har tid, lust och tummen någorlunda på rätt ställe, kan du fixa detta själv. Kostnaden för mig i första huset landade på ca 30000 kr, i det andra tog jag hjälp av ovan nämnda firma för öppning och slagdragning i murstocken, och med ett större aggregat landade kalaset på ca 50000 kr.
@hordak Ska snart välja tilluftsdon. Intresserad av vilka tilluftsdon du anser är bra.
 
hordak
Jag tycker metalldon med plåt för ställbar flödesriktning är tysta och bra. Har använt dem i mina tre installationer. De kan heta lite olika beroende på tillverkare, ex KIR, CKT eller DTS
 
  • Gilla
Sir_fixalot
  • Laddar…
E
A Ace83 skrev:
Lite funderingar om det är värt att installera FTX system

Fakta:
-Huset är från 1970
-Självdrag, pax fläktar i 2 badrum (gamla fläktar som väsnas)
-Platta på mark
-Har nyligen bytt träpanel och tilläggsisolerat
-Bytt alla fönster till 3-glas (med spaltventiler)
-Uppvärmning, Elradiatorer, luf/luftvärmepump i vardagsrummet.

Problem:
-Känns som luften står stilla i huset
-Temperaturen har stigit ca 0.5-1,5 grad efter renoveringen, men det känns ändå lika kyligt som innan renoveringen.
-Luftfuktigheten i sovrummen ligger på 45-60% i sovrummen på natten.
-Golven känns kalla

Tror ni det kommer märkas stor skillnad om vi installerar ett FTX system? Sovrum 1 upplevs som mest kyligt.[bild]
Kör keramiska växlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.