H hakfre skrev:
El-radiatorer utan termostat och enbart ställbar effekt fanns i allra högsta grad förr. Dock gissar jag att de oftast kombinerades med en extern väggmonterad termostat som då kunde styra flera radiatorer i samma rum.

Jag har den varianten själv i stugan, installerat runt 60-70 tal.
Låter rimligt att det funnits, men knappast vanligare än termostat på elementet eller?

Jag har bott i tre 70-talshus hus med primärt eluppvärmning, ingen av dom har haft centrala termostater, alla har haft plåtschabrak som klickar väldigt hemtrevligt när dom drar igång...
 
I nybyggd HSB-villa från 68 hade vi nobö-element med enbart effektlägesomkopplare. I rummen satt sedan väggtermostater, ca 1,7 m från golvet, som styrde elementen.
 
C
O [old rusty] skrev:
Eller sprang man runt och vred ner dom vid blidväder? :)
Låter galet idag, men ja, det var precis det man fick göra. Notera att jag skrev pre 70-80-tal. Där någonstans blev det vanligare med termostat. Centralstyrning eller termostat inbyggd i radiatorn.

Samma sak med centralvärme. Vår gamla vedpanna installerad på 80-talet hade ingen shuntstyrning utan man fick gå ner i källaren och vrida på shunten om man ville ha varmare eller kallare i huset.
 
C cpalm skrev:
Låter galet idag, men ja, det var precis det man fick göra. Notera att jag skrev pre 70-80-tal. Där någonstans blev det vanligare med termostat. Centralstyrning eller termostat inbyggd i radiatorn.

Samma sak med centralvärme. Vår gamla vedpanna installerad på 80-talet hade ingen shuntstyrning utan man fick gå ner i källaren och vrida på shunten om man ville ha varmare eller kallare i huset.
Jag reagerade nog på "80-tals" delen.
Rev ut orginalradiatorer från 1963 med inbyggd termostat från kontoret i verkstan när jag flyttade in.. Var vissa verkligen så bakåt att man femton år senare fortfarande monterade fasta termostatlösa radiatorer?
Låter lite konstigt. Men vissa verkar ju iofs ha det som sport att bo obekvämt. ;)
Men att ha termostatlöst element med bara fasta lägen på 70-talet låter helt absurt.

Gammal elektrisk radiator på hjul, vit, oljefylld, nött yta, termostat, från 1950-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
O [old rusty] skrev:
Var vissa verkligen så bakåt att man femton år senare fortfarande monterade fasta termostatlösa radiatorer?
Nä, kanske inte. Du får ta 70-80-tal med en nypa salt, jag är ingen radiatorhistoriker utan det var en ren magkänsla när man började se radiatorer med termostat istället för fasta effektlägen hemma hos folk. 😄
 
C cpalm skrev:
Nä, kanske inte. Du får ta 70-80-tal med en nypa salt, jag är ingen radiatorhistoriker utan det var en ren magkänsla när man började se radiatorer med termostat istället för fasta effektlägen hemma hos folk. 😄
Jag tror du minns fel, du har rätt i att det fanns fasta effektlägen på gamla radiatorer, men det var ofta i kombination med ett termostat också.
I morsans hus sitter det flera sådana, de är från 60-talet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tror du minns fel, du har rätt i att det fanns fasta effektlägen på gamla radiatorer, men det var ofta i kombination med ett termostat också.
Så dåligt minne har jag inte 🙄
Nåväl, minnesbilderna spretar uppenbarligen i frågan om det varit "standard" med radiatorer utan termostat och när termostaten gjorde intåg i stugorna. Egentligen spelar det mindre roll för mitt intresse i dessa vattenbehållare som hängdes på elementen som @pacman42 beskrev. Tänkte mest att jag borde upplevt detta något udda fenomen.

När i tiden förekom dessa?
 
Ett av två Nobö med ställbar effekt som går via en central termostat, och ett Asea Skandia som inte går via termostat. Båda i samma rum, tre radiatorer i ett rum, två via termostat men det tredje direktkopplat. Så gjorde man också förr!

Praktiskt på sätt och vis, lite grundvärme från Asea och sen när det blir för kallt går Nobö in…


En stor vit tavla på en vägg omgiven av ett träram, med vissa märken och en pappersbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor vit tavla på trävägg, med eluttag och värmeelementreglage nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
H hakfre skrev:
Praktiskt på sätt och vis, lite grundvärme från Asea och sen när det blir för kallt går Nobö in…
Ja, vi hade gamla termostatlösa radiatorer i fritidshuset. Väldigt praktiskt för underhållsvärme då det alltid blir lite varmare inne oavsett utetemperatur.
 
C cpalm skrev:
Så dåligt minne har jag inte 🙄
Nåväl, minnesbilderna spretar uppenbarligen i frågan om det varit "standard" med radiatorer utan termostat och när termostaten gjorde intåg i stugorna. Egentligen spelar det mindre roll för mitt intresse i dessa vattenbehållare som hängdes på elementen som @pacman42 beskrev. Tänkte mest att jag borde upplevt detta något udda fenomen.

När i tiden förekom dessa?
Jag såg vattenbehållaren under mitten av 70-talet, så jag gissar att de fanns så sent som 50-tal.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.