7 078 läst · 24 svar
7k läst
24 svar
Värmesystem släpper inte ut värme i elementen när pannan inte är igång?
Då finns det bara en sak kvar troligtvis, laddomatens termostat har kärvat och står öppen helt för laddning av tankarna, då kommer returen ( kall ) från elelementen att gå runt genom pannan och ingen värme blir, se bild
Kan det även vara så här fast det funkar när man eldar?J jonaserik skrev:
Jag tror nämligen det blivit någon luftbubbla i det tre korset som är missfärgat, där vattnet ska gå upp till shuntventilen, att de blir en luftbubbla där när röret från pannan blir kallt också är det andra röret från tankarna varmt också kommer inte det varma vattnet vidare från tre korset upp till shuntventilen, kan det va en teori?
Går pumpen utan att vattnet cirkulerar finns risken att den inte får kylning och blir överhettad.
Vrid på shunten åt vilket håll som helst för att se om det blir någon förändring av temperaturen i rören.
Grundtipset är pilen 180° åt höger ger max värme.
Vrid på shunten åt vilket håll som helst för att se om det blir någon förändring av temperaturen i rören.
Grundtipset är pilen 180° åt höger ger max värme.
Hej! Har fortfarande samma problem att elementen bara vill bli varma när pannan är igång eller håller värmen varannan gång efter man eldat. Försökt kolla på din bild å även försökt knacka på den men det verkar inte hjälpa! Så är det laddomaten som är kass då?J jonaserik skrev:
Just nu är tankarna på 70° men mätarna på laddomaten står på 20° och alla rören däromkring är kalla..
J jonaserik skrev:
Det är nog shunten som krånglar så ska ta hit en rörmokare för kollat allt jag kan själv så får vi se vad dom säger å om det går att lösa!V Vector skrev:
Liknande trådar
-
Shunten släpper inte ut värmen i elementen
Värme allmänt -
Tapetlim som inte släpper av väta/fukt.
Färg, Måla & Tapetsera -
Vattenlås som inte släpper igenom vatten
Badrum -
Finns det integrerad luft/luft värmepump till ACJB luftvärmesystem?
Värmepumpar -
Varför får jag inte ut någon värme till mitt nya uterums golvvärmesystem?
Värme allmänt