Då finns det bara en sak kvar troligtvis, laddomatens termostat har kärvat och står öppen helt för laddning av tankarna, då kommer returen ( kall ) från elelementen att gå runt genom pannan och ingen värme blir, se bild

• Schematisk illustration av laddomat med markeringar och textinstruktioner för underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Då finns det bara en sak kvar troligtvis, laddomatens termostat har kärvat och står öppen helt för laddning av tankarna, då kommer returen ( kall ) från elelementen att gå runt genom pannan och ingen värme blir, se bild
Kan det även vara så här fast det funkar när man eldar?

Jag tror nämligen det blivit någon luftbubbla i det tre korset som är missfärgat, där vattnet ska gå upp till shuntventilen, att de blir en luftbubbla där när röret från pannan blir kallt också är det andra röret från tankarna varmt också kommer inte det varma vattnet vidare från tre korset upp till shuntventilen, kan det va en teori? :thinking:

S
Verkar långsökt tycker jag.

Blir cirkulationspumpen vid shuntventilen varm trots att rören är kalla?

• Gilla
Vector
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Verkar långsökt tycker jag.

Blir cirkulationspumpen vid shuntventilen varm trots att rören är kalla?
Har för mig den va varm ja fast rören före och efter den är kalla :thinking:

S
Går pumpen utan att vattnet cirkulerar finns risken att den inte får kylning och blir överhettad.
Vrid på shunten åt vilket håll som helst för att se om det blir någon förändring av temperaturen i rören.
Grundtipset är pilen 180° åt höger ger max värme.

J jonaserik skrev:
Hej! Har fortfarande samma problem att elementen bara vill bli varma när pannan är igång eller håller värmen varannan gång efter man eldat. Försökt kolla på din bild å även försökt knacka på den men det verkar inte hjälpa! Så är det laddomaten som är kass då?

Just nu är tankarna på 70° men mätarna på laddomaten står på 20° och alla rören däromkring är kalla..

J jonaserik skrev:

• Temperaturmätare och ventiler på en värmesysteminstallation mot en betongvägg.
    Skapa konto
  • Oorganiserad installation av koppar- och plastvattenrör längs en betongvägg i ett källarutrymme.
    Skapa konto
Har du kollat shunten grundligt som @Stegatorparn och jag tipsade dig om. Det och kolla att pumpen ut på systemet verkligen går är två enkla grejer att börja att kolla.

V Vector skrev:
Har du kollat shunten grundligt som @Stegatorparn och jag tipsade dig om. Det och kolla att pumpen ut på systemet verkligen går är två enkla grejer att börja att kolla.
Det är nog shunten som krånglar så ska ta hit en rörmokare för kollat allt jag kan själv så får vi se vad dom säger å om det går att lösa!

C ceciliabollesparr skrev:
Det är nog shunten som krånglar så ska ta hit en rörmokare för kollat allt jag kan själv så får vi se vad dom säger å om det går att lösa!
Fyra år senare har jag exakt samma problem.
Hittade du någon lösning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.