16 343 läst · 28 svar
16k läst
28 svar
Värmepumpen visar fel utetemperatur
Jo precis, man ska justera värmekurvan tills värmen stämmer med den inställda temperaturen, och det har jag gjort. Sen har jag en inne givare redan, så inga problem där... Men eftersom tempgivaren ute visar fel temperatur, står det på värmepumpen att det är -6 ute så kan det vara -22 istället och eftersom pumpen styr värmen delvis efter utetempen så kan det hända att inomhus temperaturen är lite mindre än vad man har ställt in på värmepumpen, då får man öka värdet på framledningen några grader och sen när man fixat givaren får man ställa tillbaka på det som den stod på tidigare.smurfen72 skrev:
Men då verkar det som du har full kollHenke_01 skrev:Jo precis, man ska justera värmekurvan tills värmen stämmer med den inställda temperaturen, och det har jag gjort. Sen har jag en inne givare redan, så inga problem där... Men eftersom tempgivaren ute visar fel temperatur, står det på värmepumpen att det är -6 ute så kan det vara -22 istället och eftersom pumpen styr värmen delvis efter utetempen så kan det hända att inomhus temperaturen är lite mindre än vad man har ställt in på värmepumpen, då får man öka värdet på framledningen några grader och sen när man fixat givaren får man ställa tillbaka på det som den stod på tidigare.
För att testa en givare kan man koppla loss den och testa den i ett glas med isvatten (0 grader) och då ska man kunna mäta antingen 100 Ohm eller 1000 Ohm över sensorn beroende på om det är en PT100 eller PT1000 som sitter i systemet. För varje grad temperaturförändring ändrar sig resistansen med 0,385 respektive 3,85Ohm så det går att kontrollera den även vid andra temperaturer om man har en bra vanlig termometer till hands.
Det skulle förvåna mig om det i en värmepump eller annat reglersystem sitter något annat än en PT1000 givare idag även om en PT100 är en tia billigare i inköp.
Exempel på en PT1000 givare är http://se.rs-online.com/web/p/platin...nsors/3629913/ för 42kr+moms. (frakt tillkommer).
Det skulle förvåna mig om det i en värmepump eller annat reglersystem sitter något annat än en PT1000 givare idag även om en PT100 är en tia billigare i inköp.
Exempel på en PT1000 givare är http://se.rs-online.com/web/p/platin...nsors/3629913/ för 42kr+moms. (frakt tillkommer).
jag är ganska ny här. Hoppas det är ok att jag ställer nästan samma fråga, men tvärtom. Har precis installerat en beg Nibe 1250 från 2007, och utetemperaturen visas som -22, men i själva verket det var runt 0 idag. Jag tog sensorn in, och nu visar den -5, men jag har runt+17,18 i källaren. En granne hadde en helt ny, likadan, så jag provade med den. Samma sak, så det är inte sensorn, eller?
Tacksam för svar
Tacksam för svar
Liknande trådar
-
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v
El -
Hjälp! Ikeas rengöra diskmaskin visar felkod H??
Vitvaror -
Display visar fel, och slocknar: Nibe Fighter 310p
Värmepumpar -
Fjärrvärme - utegivare visar fel - styrning med Ngenic tune
Fjärrvärme & Gas -
Nibe F750 visar fel temperatur.
Värmepumpar