Som det står i rubriken så märkte jag att min värmepump visar fel utetemp, på pumpen står det -6 men det är -22. Visst borde det mest troligt vara fel på tempgivaren som sitter ute då, eller kan det vara nåt annat?
 
Troligen är det givaren, men kolla så den inte sitter på något ställe där det läcker värme från huset.

Vår utegivare sitter upp under takskägget och där kan det vara några grader varmare ibland.
 
Lite fukt inne i givaren och den kan visa fel, har hänt vid ett tillfälle för oss. Öppna och kolla.
 
mycke_nu skrev:
Troligen är det givaren, men kolla så den inte sitter på något ställe där det läcker värme från huset.

Vår utegivare sitter upp under takskägget och där kan det vara några grader varmare ibland.
Den sitter ungefär 2 m upp på husväggen. Visst att det kan skilja några grader om givaren sitter högt upp, värme stiger ju uppåt. Men en skillnad mellan -6 och -22 tycker jag är lite för mycke. Det har inte varit så här stor skillnad tidigare så jag antar att det är nåt fel på givaren, får kolla på den när det börjar bli lite mildare ute.
 
AndersS skrev:
Lite fukt inne i givaren och den kan visa fel, har hänt vid ett tillfälle för oss. Öppna och kolla.
Ok, ska göra det när de blir lite mindre kallt ute..

Tack för tipset!
 
Ett annat tips: Har du möjlighet att vända på givaren så att eltrådarna hänger nedåt, ifall de nu sticker uppåt. Anledningen till min tanke är att förr eller senare så får du in vatten i skarven mellan eltrådarna och känselkroppen, när det då fryser så skadas eventuellt kablarna och vatten tränger in, detta sker inte ifall känselkroppen är vänd uppåt och att vattnet därför alltid rinner nedåt.
Har själv råkat ut för detta problem, men efter en ny sensor och vänt den "rätt", så har nu värmepumpen gått i flera år utan problem. Vände förövrigt alla andra sensorer också när jag ändå höll på.
 
Abuquir skrev:
Ett annat tips: Har du möjlighet att vända på givaren så att eltrådarna hänger nedåt, ifall de nu sticker uppåt. Anledningen till min tanke är att förr eller senare så får du in vatten i skarven mellan eltrådarna och känselkroppen, när det då fryser så skadas eventuellt kablarna och vatten tränger in, detta sker inte ifall känselkroppen är vänd uppåt och att vattnet därför alltid rinner nedåt.
Har själv råkat ut för detta problem, men efter en ny sensor och vänt den "rätt", så har nu värmepumpen gått i flera år utan problem. Vände förövrigt alla andra sensorer också när jag ändå höll på.
Ska absolut kolla upp det.. Tack för tipset!
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Hur blir det med värmen inne vp styr troligtvis efter utetempen som den tror är den samma som visas.
 
Är det en ny installation?

Mvh
 
peternicklas
Själva givarkroppen är helkapslad, vanligt att det blir fel på dessa. Lättast är att byta ut den, kostar inte många kronor. Finns tabeller på hur många Ohm de ska ge vid lika temperaturer.
 
smurfen72 skrev:
Hur blir det med värmen inne vp styr troligtvis efter utetempen som den tror är den samma som visas.
Jo, värmen inne blir ju nån grad mindre än vad som man har ställt in på värmepumpen, ställer man vp på 20 grader, så är det runt 18-19 inne.
 
spekerök skrev:
Är det en ny installation?

Mvh
Installerade den Juni 2004, så det är snart 10 år sen...
 
Det är förstås inte så enkelt att givaren är felplacerad och sitter i solen?
 
bonnier skrev:
Det är förstås inte så enkelt att givaren är felplacerad och sitter i solen?
Näe, så här på vintern så värmer inte solen nåt, så det tror jag inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.