jag gjorde själv mistager att köpa en värmepump med inbyggd beredare, nu kommer jag att byga om systemet med en extärn & låta den inbyggda beredaren agera som volymförstorare till radiatorerna.

Med en Nibe Fighter-1130 och VPA 300/200 kan man få ut ca. 500l 40°-gt vatten vid en störttappning.

en liknande lösning med ivt ht+ (E) ger väl "nästan" lika mkt ;)

Hej,

Har skälv haft dessa funderingar.

Så nu väntar jag på min nya 1130-10 + VPA300/200 som kommer instaleras om ett par veckor.

När man gör en ny installation så vill man ju inte sitta där nått år senare och känna att de kanske inte var en bra lösning dehär... Så jag tog till lite i överkant kanske men jag tror ändå att de lönar sig i längden.

Får ju lite mindre antal starter och längre gångtider med mer mantelvatten iallafall!

ambly skrev:
H

Får ju lite mindre antal starter och längre gångtider med mer mantelvatten iallafall!

???

Hur tänker du då?

VPn arbetar bara mot mantelvattnet när du värmer varmvatten, så det har ju en ytterst marginel påverkan på pumpens gångtid och start/stopp?.

Där ser man då har jag väll blivit lurad!

Behöver varmvattnet iallafall så jag såg det bara som en bonus med gångtiderna ändå :(

Ska bli gott med ny panna ändå!

ambly skrev:
Där ser man då har jag väll blivit lurad!

Behöver varmvattnet iallafall så jag såg det bara som en bonus med gångtiderna ändå :(

Ska bli gott med ny panna ändå!
Jag är inte ett dugg förvånad, när jag handlade var det flera försäljare som motiverade dessa relativt dyra tankar med att gångtiden ju blev bättre...... Fågelholksvarning på dom flesta när ytterligare kontrollfrågor ställdes. De flesta pumpar har ju en växelventil som ser till att pumpen antingen värmer varmvatten ELLER radiatorvatten. Mao är tanken bortkopplad när radiatorvatten värms...

...men det är inte fel med en sådan dubbelmantlad moj bara för det.... ;)

Nä det var väll lite så jag tänkte oxå.

Ju större desto bättre ;D

självklart blir längre gångtider och färre starter (vv) med f-1130 + VPA 300/200 än med den inbyggda 160/50 liters beredaren i F-1230

Jani skrev:
självklart blir längre gångtider och färre starter (vv) med f-1130 + VPA 300/200 än med den inbyggda 160/50 liters beredaren i F-1230
Ja, men bara vid varmvattenproduktion, och det lär ju har rätt liten påverka på det totala antalet start/stopp och gångtid. Många förleds att tro att tanken gör nytta i detta avseende även vid värmning av radiatorvatten.

En skiss är på g föresten. Vilken dag som helst...
;)

jag har en NIBE 1215-8,5 + att jag har en varm borra, detta gör att jag har mellan 9 & 11 kW effekt från värmepumpen när jag produserar varmvaten.

den inbyggda beradaren har en dubbelmantel på 70 liter, men då hög effekt värmer jag mycket snabt upp dessa 70 liter till 55 grader & pumpen stannar, men i själva verket har inte varmvattnet blivit sp mycke värmare, så ganska snart får man en & ibalnd 2 extra starer för att få utt vattnet i 55 grader.
med min Nya VPA (extern varmvattenberedare) så har jag 200 liter i dubbelmanteln, så vist ska det göra stor skilnad, ialla fall om man har graftiga värmepumpar

Lösningen är att köpa en CTC vp. Den skiljer sig mot NIBE, IVT och de andra genom att ha en värmeväxlare för varmvattnet. Man kan i princip få "obegränsat" med varmvatten om man inte tappar varmvattnet för snabbt.
Samt har elpatron så att den gå fullt (9 kW).

Dessutom har man inte legionellarisk med värmeväxlare.

drjukebox skrev:
Lösningen är att köpa en CTC vp. Den skiljer sig mot NIBE, IVT och de andra genom att ha en värmeväxlare för varmvattnet. Man kan i princip få "obegränsat" med varmvatten om man inte tappar varmvattnet för snabbt.
Samt har elpatron så att den gå fullt (9 kW).

Dessutom har man inte legionellarisk med värmeväxlare.
Japp, CTC har tänkt till, problemet är som du säger med störttappningar. Att ta ett STORT hett bad funkar inte enligt CTC själva, och då blir man ändå sittande med en extra beredare. Skall man bara duscha är det en toppenlösning!

Annars tycker jag det fiffiga med CTC är den inbyggda acktanken (volymförstorare). Fast det är en annan historia.... :)

CTC har inte optimerat värmeväxlarens funktion, men jag hoppas de gör det någon gång. Man vill ha maximal besparing och därför låg panntemperatur, men samtidigt obegränsat med varmvatten vid behov - n'est-ce pas? 8)

För att få hett varmvatten i mängd måste man därför höja panntemperaturen innan man tappar. CTC har inte någon vettig fjärrstyrning att erbjuda, och man vill kanske inte gå ner i källaren, så jag har gjort en primitiv konsol där man kan styra (och övervaka) vissa funktioner. Man höjer panntemperaturen till 68 grader på några minuter - och sen får man faktiskt "obegränsat" med vv.
Det enda som irriterar mig är att CTC inte gjort detta själva. Men det kanske kommer....

drjukebox skrev:
CTC har inte optimerat värmeväxlarens funktion, men jag hoppas de gör det någon gång. Man vill ha maximal besparing och därför låg panntemperatur, men samtidigt obegränsat med varmvatten vid behov - n'est-ce pas? 8)

För att få hett varmvatten i mängd måste man därför höja panntemperaturen innan man tappar. CTC har inte någon vettig fjärrstyrning att erbjuda, och man vill kanske inte gå ner i källaren, så jag har gjort en primitiv konsol där man kan styra (och övervaka) vissa funktioner. Man höjer panntemperaturen till 68 grader på några minuter - och sen får man faktiskt "obegränsat" med vv.
Det enda som irriterar mig är att CTC inte gjort detta själva. Men det kanske kommer....

Det är väl i dom 21 litrarna du ökar tempen? Inte i hela volymen med radiatorvatten. Kan du efter en sådan höjning störttappa säg 350-400 liter 40g vatten att bada i?

MathiasS skrev:
Det är väl i dom 21 litrarna du ökar tempen? Inte i hela volymen med radiatorvatten. Kan du efter en sådan höjning störttappa säg 350-400 liter 40g vatten att bada i?
Temperaturhöjningen förefaller begränsa sig till den övre volymen. Man måste tappa av varmvatten efter en stund, eller riskera att automatsäkringen slår ifrån (och måste resettas nere på pannan). Vi har än så länge bara ett normalbadkar, men 280 liter 43 gradigt går bra. Och det finns varmvatten kvar. Så pass att man inte märker någon sänkning av varmvattentemperaturen.
Jag har frågat CTC varför de inte själva utvecklar en konsol för bättre styrning och mer varmvatten, men de menade att den skulle bli rätt dyr (2-3000?) och att det inte fanns nån efterfrågan. Fan tro't.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.